30.03.2010

پخش فیلم مستند زندگی عمر خیام از شبکه ۴ بی بی سی

بی‌بی‌سی: قرار است نسخه تازه ای از فیلم مستند “عمر خیام ؛ نابغه پرسشگر”، روز سه شنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) از شبکه ۴ بی بی سی که از شبکه های داخلی بریتانیاست و برنامه هایش بیشتر رویکردی فرهنگی دارد، پخش شود.

این فیلم مستند که ابعاد متفاوتی از زندگی عمر خیام، شاعر، منجم و ریاضی دان مشهور ایرانی را به تصویر کشیده است، قبلا از شبکه جهانی و همچنین تلویزیون فارسی بی بی سی پخش شده بود.

اما نسخه ای که برای پخش از شبکه ۴ بی بی سی آماده شده است با نسخه های پخش شده از کانال جهانی بی بی سی و تلویزیون بی بی سی فارسی تفاوت هایی دارد.

صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی بی سی که اجرای این فیلم مستند را برعهده دارد، درباره این تفاوت ها به بی بی سی فارسی گفت: ” چون بینندگان شبکه ۴ در داخل بریتانیا هستند و ممکن است زیاد درباره عمر خیام اطلاعاتی نداشته باشند، ما طوری این فیلم را ساخته ایم که برای همه جذاب باشد.”

در این نسخه جدید با افرادی در بریتانیا از جمله “اندرو موشن”، شاعر سرشناس و معاصر این کشور و یک عده از اساتید ریاضیات و نجوم دانشگاه های بریتانیا مصاحبه شده است.

خبر پخش فیلم مستند عمرخیام با استقبال مطبوعات بریتانیا روبه رو شده است.

آقای صبا با اشاره به واکنش مثبت مطبوعات بریتانیا درباره خبر پخش این فیلم از بی بی سی ۴ ، گفت: “در یکی از این روزنامه ها نوشته شده بود که این فیلم یکی از معدود فیلم هایی است که درباره ایران ساخته شده و حالت ترسناک ندارد، یعنی یک فیلم مثبت و خوبی است.”

روزنامه دیگری هم خیام را شخصیتی نامیده است که همزمان هم مانند نیوتن، بزرگترین دانشمند و هم کیتس، بزرگترین شاعر انگلستان است.

صادق صبا هدفش را از ساختن این فیلم نشان دادن بزرگی تاریخ ایران و اهمیت فرهنگ و تمدن این کشور برشمرد.

او در ا ینباره گفت که می خواهد به بیننده امروزی نشان دهد که حدود هزار سال پیش مردی در ایران زندگی می کرده که کارهایش در ریاضیات و نجوم، همچنان در قرن بیست و یکم معتبر و شعرها و اندیشه هایش برای مردم جهان مهم است.

پیشینه آشنایی مردم بریتانیا با عمرخیام به صد و پنجاه سال پیش بازمی گردد یعنی به زمانی که ادوارد فیتز جرالد، کتاب رباعیات خیام را به زبان انگلیسی ترجمه کرد.

صادق صبا با اشاره به این پیشینه آشنایی گفت که یک وقتی رباعیات خیام یکی از معروفترین کتاب های شعر در بریتانیا و همچنین در آمریکا بوده است.

فیلم مستند عمرخیام؛ نابغه پرسشگر، یک سال پیشتر ساخته شده است.

بخش زیادی از این فیلم در ایران و بخش هایی از آن در بریتانیا و آمریکا فیلمبرداری شد.

صادق صبا درباره مراحل فیلمبرداری این فیلم در ایران به بی بی سی فارسی گفت : “سال گذشته همزمان با بزرگداشت خیام که ۲۸ اردیبهشت ماه است با اجازه مقامات دولت ایران و با مجوز به ایران رفتیم.”

این فیلم مستند پیشتر از تلویزیون بی بی سی جهانی و به زبان انگلیسی پخش شد. بعد ها این فیلم از تلویزیون بی بی سی فارسی هم پخش شده است.

فیلم مستند ” عمر خیام ؛ نابغه پرسشگر”، روز سه شنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) ساعت ۹ شب به وقت لندن از شبکه ۴ بی بی سی پخش خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates