30.03.2010

صدر اعظم آلمان در ترکیه: مذاکره در باره بحران اتمی ایران

رادیوفرانسه: مواضع ترکیه و آلمان در ارتباط با پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از موارد اختلاف نظر میان آنکارا و برلن است. رجب طیب اردوغان در هفتۀ گذشته در مصاحبه ای با نشریۀ آلمانی اشپیگل بار دیگر ضمن مخالفت شدید با اعمال مجازات های جدید علیه ایران، بر این نکته پای فشرد که جامعۀ بین المللی باید ابتدا تلاش کند که راه حلی دیپلماتیک برای مسألۀ هسته ای ایران بیابد. رجب طیب اردوغان افزود هر راه حل دیگری صلح جهان را به خطر خواهد انداخت.

خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امروز (دوشنبه) برای دیدار و گفتگو با رهبران ترکیه وارد این کشور شد. خبرگزاری فرانسه از این سفر و گفتگوهای صدراعظم آلمان با رهبران ترکیه با صفت “حساس” یاد می کند.

خانم مرکل در این سفر با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، عبدالله گل، رئیس جمهوری، و بالاخره وزیر امور اروپائی ترکیه مذاکراتی به عمل خواهد آورد.

وزیر امور اروپائی دولت ترکیه پیش از ورود خانم مرکل به ترکیه در ارتباط با تلاش های ترکیه برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا و موضع آلمان در این مورد گفت پیشنهاد آلمان یعنی “همکاری و مناسبات ممتاز” میان ترکیه و اتحادیۀ اروپا نه وجود خارجی دارد و نه دارای یک مبنای حقوقی است.

صدراعظم آلمان در هفتۀ گذشته در مصاحبه با رسانه های آلمان و ترکیه باردیگر بر مخالفت خود با عضویت تام و تمام ترکیه در اتحادیۀ اروپا تأکید کرد و گفت ترجیح می دهد بین دو طرف “مناسبات و روابطی ممتاز” برقرار شود.

حبرگزاری فرانسه در اظهار نظر پیرامون بی میلی آلمان به پیوستن ترکیه به اتحادیۀ اروپا می نویسد آلمان نیز چون فرانسه از ورود کشوری مسلمان با جمعیتی هفتاد میلیونی به این اتحادیه بیم دارد.

خودداری ترکیه از به رسمیت شناختن جمهوری قبرس، یکی از بیست و هفت عضو اتحادیۀ اروپا، یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه ترکیه درتلاش برای پیوستن به این اتحادیه است.

مواضع ترکیه و آلمان در ارتباط با پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از موارد اختلاف نظر میان آنکارا و برلن است. از نظر خبرگزاری فرانسه روابط ایران و ترکیه، دو کشوری که در همسایگی یکدیگر قرار دارند، به خاطر تلاش های آنکارا در سال های اخیر دستخوش بهبودی چشمگیر شده است.

رجب طیب اردوغان در هفتۀ گذشته در مصاحبه ای با نشریۀ آلمانی اشپیگل بار دیگر ضمن مخالفت شدید با اعمال مجازات های جدید علیه ایران، بر این نکته پای فشرد که جامعۀ بین المللی باید ابتدا تلاش کند که راه حلی دیپلماتیک برای مسألۀ هسته ای ایران بیابد. رجب طیب اردوغان افزود هر راه حل دیگری صلح جهان را به خطر خواهد انداخت.

این در حالی است که خانم آنگلا مرکل در روزشنبه بار دیگر بر این موضع آلمان تکیه کرد که اگر ایران کماکان از شفاف سازی مسائل موجود در این پرونده خودداری کند، باید به مجازات های جدید اندیشید.

یکی از سرمقاله نویسان روزنامۀ “ملیت” در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت سفر خانم مرکل به ترکیه نه تنها سفری دشوار است بلکه احتمال دارد در این سفر سخنانی مطرح شود که سایه ای سیاه بر روابط دو کشور بیاندازد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates