31.03.2010

گروه ۸ خواستار افزایش فشار بر ایران است

بی‌بی‌سی: وزیران امورخارجه گروه هشت سه شنبه در پایان نشست خود در کانادا از ایران خواستند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا برای تشدید تحریم های بین المللی آماده شود.

بر اساس بیانیه پایانی نشست وزیران امورخارجه گروه ۸، هشت کشور صنعتی ضمن تاکید بر ادامه گفتگوهای هسته ای با ایران، از جامعه بین المللی خواسته است برای نشان دادن یکپارچگی خود در مقابل این کشور، تدابیر قوی و موثری را اتخاذ کنند.

این بیانیه همچنین از ایران خواسته است قطعنامه های شورای امنیت درباره توقف غنی سازی اورانیوم را به اجرا بگذارد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیشنویس این بیانیه می نویسد: “وزیران خارجه (گروه ۸) توافق کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و همچنین بر ضرورت اقدام مناسب و قوی جامعه بین المللی برای نشان دادن عزم خود برای حفاظت از پیمان عدم گشترس سلاح های اتمی تاکید کردند.”

اعضای غربی گروه ۱+۵ که از اعضای دایمی شورای امنیت و آلمان تشکیل شده است، خواستار تشدید تحریم های ایران برای افزایش فشار بر این کشور با هدف توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور هستند.

تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران به وسیله شورای امنیت پس از به بن بست رسیدن گفتگوهای اتمی با این کشور و عدم موافقت آن با پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای معاوضه اورانیوم غنی شده در تاسیسات نظنز با سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران افزایش یافته است.

کانادا که پیش تر خواستار افزایش تحریم های ایران شده بود در روز سه شنبه موضع نرم تری را اتخاذ کرد و خواستار همکاری بیشتر جامعه بین المللی برای افزایش فشار بر برنامه اتمی این کشور شده بود.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا سه شنبه به وزیران خارجه گروه ۸ گفت کشورش خواستار افزایش توجه جامعه جهانی به برنامه هسته ای ایران و اقدام هماهنگ و قوی در برابر آن و در صورت نیاز، اعمال تحریم های بیشتر است.

آقای هارپر گفت: “ایران باید فعالیت های غنی سازی اتمی خود را متوقف کند و در گفتگوهای صلح آمیز شرکت کند.”

همزمان، وزارت امورخارجه چین بر مخالفت خود با دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید کرد ولی از اقدام دولت های غربی برای افزایش فشار بر این کشور حمایت نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت: “در حال حاضر، امیدوارم دو طرف اقدام های لازم را برای نشان دادن انعطاف در مساله هسته ای ایران اتخاذ کنند.”

چین تنها عضو گروه ۱+۵ است که با تحریم بیشتر ایران مخالف است ولی هفته پیش قبول کرد با سایر اعضای این گروه درباره پیشنویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفتگو کند.

مدیران سیاسی وزارتخانه های امورخارجه این گروه قرار است چهارشنبه درباره این پیشنویس برای بار دوم گفتگو کنند. چین هفته گذاشته به طور کامل با آن مخالفت کرد و روسیه نیز خواستار کاهش شدت تدابیر پیشنهادی آمریکا شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates