31.03.2010

محدودیت در پروازهای «هما» به اروپا

مردمک: اتحادیه اروپا اعلام کرد که شماری از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر را به دلیل «غیر ایمن بودن» از پرواز به اروپا منع کرده است
محدودیت در پروازهای «هما» به اروپا
آمار حوادث هوایی در ایران، به خصوص در سال‌های اخیر همزمان با تحریم‌های اعمال شده برای فروش قطعات یدکی به ایران رو به افزایش گذاشت و آسمان ایران صحنه ۱۲ سانحه هوایی در قرن ۲۱ شد
مردمک

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین، اعلام کرد که شماری از هواپیماهای شرکت هما را به دلیل «غیر ایمن بودن» از پرواز به اروپا منع کرده است.

این تصمیم در پی آن گرفته شد که آمار حوادث هوایی در ایران، به خصوص در سال‌های اخیر همزمان با تحریم‌های اعمال شده برای فروش قطعات یدکی به ایران رو به افزایش گذاشت و آسمان ایران صحنه ۱۲ سانحه هوایی در طی ده سال گذشته شد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که شرکت «هواپیمایی ایران ایر» به لیست خطوط هوایی «ممنوعه» اضافه شده است و در عین حال اعلام کرد که در ماه آینده برنامه‌ای جهت بررسی علل کوتاهی سازمان هواپیمایی کشوری ایران خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی «یو پی آی» اتحادیه اروپا در تصمیم اخیر خود بیش از ۲۵۰ شرکت هواپیمایی از ۱۷ کشور را از پرواز بر فراز آسمان کشورهای اروپایی ممنوع کرده است.

«سیم کالاس»، معاون رئیس جمهوری استونی از اتحادیه اروپا، در این رابطه تصریح کرده است: «ما برای حمایت از کشورهایی که نیاز به ارتقا توان فنی و ظرفیت اجرایی برای تضمین و تامین استانداردهای هوایی خود دارند آماده‌ایم.»

وی در عین حال گفته است که کشورهایی که خطوط هوایی آنها کاملا با استانداردهای بین‌المللی مطابقت ندارد، نمی‌تواند مورد قبول ما باشد.

پیش از این و در خردادماه سال ۱۳۸۷ نیز اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که قصد دارد تمام پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی را به دلیل ضریب پایین امنیت و نیز کهنه بودن هواپیماهایش، به مقصد ۲۷ کشور عضو این اتحادیه قطع کند.

این در حالی است که حمید بهبهانی، وزیر راه ایران در اسفند ماه ۱۳۸۸ در مراسم معارفه مدیر عالم جدید شرکت‌های فرودگاهی ایران، اعلام کرد که ایران از نظر امنیت پرواز و پوشش دادن کل فضای کشور در منطقه بی‌نظیر است.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران؛ ۲۰ سال تحریم

هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران، هما، که در سطح جهانی به «ایران ایر» معروف است، از اواخر سال ۱۳۶۹ و همزمان با آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، از سوی آمریکا با تحریم‌های شدیدی مواجه شد و به همین دلیل این شرکت، تنها توانست چند فروند هواپیمای کوچک فوکر ۱۰۰ را از شرکت سازنده هلندی آن خریداری کند.

در سال‌های پایانی دهه نود میلادی، با توجه به بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با اروپا در دوره ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی، هوپیمایی جمهوری اسلامی توانست قرارداد خرید چند فروند هواپیمای مدرن ایرباس ای ۲۰۰-۳۳۰ را با شرکت اروپایی ایرباس نهایی کند؛ این قرارداد هم در سال ۲۰۰۱ با توجه به فشارهای ایالات متحده آمریکا لغو شد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ترین مانع بر سر رشد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلام، هما، به شما می‌رود. امروزه به دلیل این تحریم‌ها، هما ناوگانی فرسوده و قدیمی دارد. این شرکت که در دهه هفتاد میلادی جایگاه ممتازی در سطح جهانی داشت خود اکنون در منطقه خاورمیانه نیز به عنوان یک شرکت هواپیمایی درجه دو شناخته می‌شود.

بسیاری از پروازهای بین‌المللی هما به دلیل کمبودهای این شرکت متوقف شده و شبکه پروازی داخلی این شرکت نیز با وجود افزایش تقاضاها تغییر چندانی نکرده‌است. به دلیل عمر زیاد هواپیماهای این شرکت میزان تاخیر پروازهای آن نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته‌است. بسیاری از هواپیماهای هما به دلیل نقص فنی جزئی بازنشسته شده‌اند، چرا که شرکت قدرت تعمیر و تامین قطعات یدکی آنها را ندارد.

در ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان پیشنهادی به جمهوری اسلامی ایران ارائه دادند که براساس آن به ازای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای امتیازاتی به ایران تعلق می‌گرفت، از جمله این امتیازات لغو تحریم‌های هوایی علیه ایران بود. البته با توجه به پاسخ‌ندادن ایران به این پیشنهاد به نظر می‌رسد تحریم‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates