31.03.2010

اوباما: آمریکا و فرانسه در برابر ایران متحدند

بی‌بی‌سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه بر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای تاکید کردند.

اوباما سه شنبه دهم فروردین (۳۰ مارس) در کنفرانس خبری مشترکی با سارکوزی در کاخ سفید ابراز امیدواری کرد تحریم های بین المللی علیه ایران در بهار امسال افزایش یابد.

او گفت قصد ندارد ماه ها برای وضع مجموعه ای از تحریم ها صبر کند، بلکه می خواهد چنین امری طی چند هفته تحقق یابد.

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند و می گوید تحریم های غرب بر خط مشی اتمی این کشور اثری نخواهد گذاشت.

رئیس جمهوری آمریکا گفت موضع ایالات متحده و فرانسه درباره تحریم ایران واحد و “جدایی ناپذیر” است.

او اذعان کرد قدرت های بزرگ هنوز درباره تحریم ایران موضع واحدی ندارند. چین، عضو دائم شورای امنیت با افزایش تحریم ها علیه ایران مخالف است.

اوباما بدون این که به چین اشاره کند، گفت ایران یک کشور تولید کننده نفت است و بسیاری از کشورها حاضرند که روابط تجاری خود با این کشور را حفظ کنند و به همین دلیل آمریکا باید بر دیگر کشورها نیز در رابطه با تحریم ایران فشار وارد کند.

رئیس جمهوری فرانسه هم در این کنفرانس خبری بر تشدید تحریم ها علیه ایران تاکید کرد. او گفت: “زمان اتخاذ تصمیم فرا رسیده است.”

هشدار گروه هشت

از سوی دیگر، وزیران امورخارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در پایان نشست خود در کانادا از ایران خواستند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا برای تشدید تحریم های بین المللی آماده شود.

بر اساس بیانیه پایانی نشست وزیران امورخارجه گروه ۸، هشت کشور صنعتی ضمن تاکید بر ادامه گفتگوهای هسته ای با ایران، از جامعه بین المللی خواسته است برای نشان دادن یکپارچگی خود در مقابل این کشور، تدابیر قوی و موثری را اتخاذ کنند.

این بیانیه همچنین از ایران خواسته است قطعنامه های شورای امنیت درباره توقف غنی سازی اورانیوم را به اجرا بگذارد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد.

در این بیانیه آمده است: “وزیران خارجه (گروه ۸) توافق کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و همچنین بر ضرورت اقدام مناسب و قوی جامعه بین المللی برای نشان دادن عزم خود برای حفاظت از پیمان عدم گشترس سلاح های اتمی تاکید کردند.”

اعضای غربی گروه ۱+۵ که از اعضای دایمی شورای امنیت و آلمان تشکیل شده است، خواستار تشدید تحریم های ایران برای افزایش فشار بر این کشور با هدف توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates