31.03.2010

انتقاد نمایندگان کنگره از سیاست اوباما در قبال ایران

دویچه‌وله: ۶۹ نماینده کنگره آمریکا با انتشار نامه‌ای از سیاست باراک اوباما در قبال ایران انتقاد کردند. آنها خواستار اعتراض قاطعانه این کشور نسبت به نقض حقوق بشر در ایران و نیز دسترسی آزاد مردم ایران به شبکه اینترنت شدند.

این نامه که روز ۱۷ مارس انتشار یافت، نخست توسط ترنت فرانکز تدوین و امضا شده بود و سپس به امضای ۶۸ نفر دیگر از نمایندگان کنگره‌ی آمریکا رسیده بود. امضاکنندگان نامه از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند در زمینه دسترسی آزاد مردم ایران به فنآوری اینترنتی به جنبش اعتراضی ایران یاری رساند. از سوی دیگر در این نامه لحن ضدآمریکایی برنامه‌های فارسی صدای آمریکا نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

نمایندگان کنگره در نامه خود خطاب به باراک اوباما می‌نویسند: «اظهارات قاطعانه شما در نخستین گزارشی که پیرامون وضعیت کشور ایراد کردید، مبنی بر این‌که هرگاه دولتمردان ایران به تعهدات خود پایبند نمانند، می‌بایست به دور از هرگونه تردیدی منتظر پیآمدها و عواقب بیشتری باشند، موجب دلگرمی ما گشت.»

این نامه می‌افزاید: «گرچه تداوم مجازات‌های اقتصادی و انزوای بین‌المللی ایران از اهمیت برخوردار است، ولی ما بر این باوریم که جنبش اعتراضی مردم ایران برای رژیم این کشور تهدیدی بزرگتر محسوب می‌شود و از این رو ما از شما می‌خواهیم از ناراضیان ایران که برای کسب آزادی و دموکراسی پیکار می‌کنند، حمایت و پشتیبانی کنید.»

از نظر این دسته از نمایندگان کنگره، «آمریکا باید در کنار هزاران ایرانی بایستد که علیه رژیم خود قیام کرده‌اند و آن حکومت را به چالش کشیده‌اند». آنها می‌افزایند «ما ‌بایست خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی، توقف شکنجه، تجاوز جنسی و دیگر موارد آشکار نقض حقوق بشر در ایران باشیم».

اهمیت شبکه اینترنت برای مردم ایران

نمایندگان کنگره در نامه‌ی خود به اوباما می‌نویسند که «آمریکا به عنوان پیشاهنگ جهان آزاد نسبت به مردان و زنان شجاع ایرانی که برای دستیابی به آزادی و دموکراسی، هر گونه خطری را از بازداشت و زندان گرفته تا اعدام به جان می‌خرند، یک تعهد اخلاقی دارد. ناراضیان ایران به مبارزه خود ادامه خواهند داد و ما نیز نمی‌بایست آنان را در این راه تنها بگذاریم».

این نمایندگان به اهمیت دسترسی مردم ایران به شبکه اینترنت اشاره می‌کنند و در نامه خود می‌نویسند: «از آن گذشته، جنبش آزادی‌خواهی ایران عمدتا در عرصه اطلاع‌رسانی به مردم، سازماندهی‌اعتراض‌ها و خبررسانی به جهان در مورد نقض خشن حقوق بشر در این کشور نیازمند اینترنت است. وظیفه ماست که معترضان ایرانی را در دور زدن سانسور دولتی و دسترسی آزاد آنان به فنآوری اینترنتی یاری دهیم.»

«لحن ضدآمریکایی بخش فارسی صدای آمریکا»

نمایندگان کنگره آمریکا در پایان نامه خود از باراک اوباما خواسته‌اند: «در زمینه لحن ضدآمریکایی بخش فارسی صدای آمریکا» تحقیقاتی انجام دهد. از نظر آنها «فقدان نظارت بر محتوی و مطالب بخش فارسی صدای آمریکا، برنامه‌ای که هزینه آن از پول مالیات مردم آمریکا تامین می‌شود، باعث شده که با دامن زدن به جو ضدآمریکایی در منطقه به جنبش اعتراضی در ایران آسیب برسد».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates