01.04.2010

جایزه‌ گاردین برای طراح یک فیلترشکن

مردمک: جايزه «مديا گاردين» که از سوی روزنامه گاردين اهدا می شود به آستين هيپ متخصص رسانه‌ای و ‬‫مدير اجرايی مرکز پژوهش سانسور سان فرانسیسکو تعلق گرفت.

اين جايزه که همه ساله به خاطر ابداع و نوآوری در زمينه رسانه‌ اهدا می شود، امسال به اين جوان ۲۶ ساله آمريکايی به خاطر ابداعاتش در زمينه مبارزه با فيلترينگ اينترنتی در ايران، اهدا شد.

به گزارش گاردين، درست بعد از انتخابات رياست جمهوری در ايران و انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئيس جمهوری اين کشور، فضای رسانه‌ای در ايران به شدت تنگ شد، خبرنگاران خارجی اخراج و دسترسی شهروندان ايرانی به اينترنت محدود شد.

در همين زمان آستين هيپ، جوان ساکن سان فرانسيسکو تصميم می گيرد که با اين فضای سانسور و محدوديت رسانه‌ای در ايران مبارزه کند. آستين که قبلا در زمينه کنترل انتخابات در آمريکا تجربه داشت، با دنبال کردن فضای سياسی ايران در تويتر به اين نتيجه رسيد که سانسور در ايران بعد از انتخابات افزايش يافته است.

به گزارش گاردين، آستين هيپ با دوست اينترنتی‌اش به نام دنيل کولاسيونه که ساکن بوفالوی نيويورک بود تماس گرفت و به کمک او بعد از ۷۲ ساعت کار بی وقفه شبانه روزی توانست سيستم فيلترينگ مخابرات ايران را بشکند.

آنگاه آنها سيستم فیلترشکن هی استک(Haystack) را راه اندازی کردند. سيستمی که توانست از طريق واسطه و با استفاده از سرورهای ديگر در نقاط امن جهان به ياری کاربران اينترنتی در ايران برود.آنها همچنين با استفاده از تمهيدات فنی تازه و مبتکرانه توانستند هويت کاربران ايرانی را مخفی نگه دارند.

به اين ترتيب برخی از قربانيان محدوديت‌های رسانه‌ای در ايران به ياری آستين و دنيل توانستند سد فيلترينگ دولت ايران را دور بزنند و بدون نگرانی و در کمال امنيت وارد سايت‌های فیلترشده مورد علاقه خود شوند.

اين موفقيت بزرگ رسانه‌ای هيپ باعث شد که داوران جايزه گاردين، او را به عنوان برنده اين جايزه اعلام کنند.

اما هيپ خيلی زود از سوی دولت ایران شناسايي شد و سايت او مورد حمله هکرهای دولتی قرار گرفت. به گزارش گاردين، هيپ نه تنها از طريق اینترنت تهديد به مرگ شد بلکه تهديدهای تلفنی نيز دريافت کرد. از اين رو دولت آمريکا او را تحت مراقبت ويژه ۲۴ ساعته قرار داد.

آستين هيپ بعد از دريافت جايزه گاردين گفت: «به نظر من مبتکران واقعی سال، مردم موبايل به دست در خيابان‌های ايران و مردمی هستند که در سراسر جهان برای حقوق بشری که سزاوار آنند مبارزه می‌کنند. ما می توانيم ابزار را به آنها بدهيم اما بدون اين مردم، ابزار بی فايده‌اند.»

اين مبتکر رسانه‌ای همچنين در مورد نوآوری‌اش گفت: «يک مبتکر کسی است که به همه رنگ‌های روی پالت نگاه می‌کند و زيباترين روش را برای خلق يک تصوير درنظر می‌گيرد. من به تنهايی از پس اين کار برنمی آم. هيچ کس به تنهايی برنمی آد. اين جايزه تنها مال من نيست بلکه متعلق به همه مردمی است که در خلق اين تصوير سهم داشته‌اند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates