03.04.2010

تحقیق در مورد ارسال غیرقانونی ابزارهای حساس به ایران

رادیوفرانسه: یکی از مأموران تحقیق آژانس که در این گونه تحقیقات تجربۀ زیاد دارد، به روزنامۀ آمریکائی گفته است که جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال اخیر در حدود ده بار برای دستیابی به ” ابزارهای اندازه گیری خلاء و سوپاپ های خطر” برای غنی سازی اورانیوم تلاش کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی سرگرم تحقیق در مورد چگونگی دستیابی یک شرکت ایرانی به ابزارهای “اندازه گیری خلاء و سوپاپ های خطر” مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم هستند.

روزنامۀ آمریکائی “وال استریت جورنال” در روز شنبه نوشت این تحقیقات زمانی آغاز شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهاردهم ژانویۀ سال جاری ایمیلی دریافت کرد که در آن از ارسال این وسایل به ایران به گونه ای “تؤام با دقت و مخفیانه” و از طریق یک شرکت چینی مستقر در شانگهای خبر داده شده بود.

بر اساس این ایمیل، شرکت ایرانی “جاودان مهر توس” این ابزار را ظرف هفته های اخیر از شرکت “ویکاس کومار تالوار”* – یک شرکت واسطه به نمایندگی یک شرکت چینی به نام “ژی جیانگ اواهی ترید کورپوریشن”* به ایران رسانده است. شرکت چینی “ژی جیانگ اواهی ترید کورپوریشن” خود از شرکت های وابسته به یک گروه چینی دیگر است.

یکی از مأموران تحقیق آژانس که در این گونه تحقیقات تجربۀ زیاد دارد، به روزنامۀ آمریکائی گفته است که جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال اخیر در حدود ده بار برای دستیابی به این “سوپاپ های خطر” برای غنی سازی اورانیوم تلاش کرده است. این مقام که هویتش فاش نشده افزود این تلاش در برخی موارد با موفقیت همراه بوده است.

این وسیله که در گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن از آن به عنوان “سخت افزار” یاد شده است به وسیلۀ یک شرکت فرانسوی تولید می شود که تا ماه دسامبر سال گذشته به یک شرکت آمریکائی تعلق داشته است.

به گفتۀ مقامات آژانس در گفتگو با “وال استریت جورنال”، برخی از تولیدات شرکت ها بدون اطلاع آن ها به ایران می رسد.

حبرگزاری فرانسه در پایان گزارش خود یادآوری می کند که مقالۀ روزنامۀ آمریکائی در زمانی منتشر می شود که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، سرگرم اعمال فشار بر چین و دیگر اعضای شورای امنیت برای وادار کردن شان به تصویب قطعنامه ای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates