04.04.2010

علی لاریجانی: مجلس با دولت همراهی صميمانه خواهد داشت

بی‌بی‌سی: علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران ضمن تائید گفته های آیت الله خامنه ای، رهبر ایران مبنی بر اهمیت طرح هدفمند سازی یارانه های در اصلاح الگوی مصرف گفت که سخنان آیت الله خامنه ای “خاتمه دهنده بحث های مطروحه در کشور” بود.

آقای لاریجانی که روز یکشنبه 15 فروردین، در نخستین روز کاری مجلس ایران در سال 1389 سخن می گفت، ابراز امیدواری کرد که تاکید رهبر ایران در پیام نوروزی خود بر اجرای قانون “به همه مسئولان كشور به عنوان پايه اصلی حركت دهه پيشرفت و عدالت مدنظر قرار گيرد.”

او گفت: “البته مقام معظم رهبری در سال گذشته بارها در مسايل مختلف همه را توصيه به رعايت قانون نمودند و روشن است كه توسعه بدون قانون امری پايدار نخواهد بود و عدالت بی قانون امری خود متناقض و مهمل و در واقع بيداد خواهد بود.”

آقای لاریجانی گفت که مجلس نظرات آیت الله خامنه ای در خصوص همكاری قوا با يكديگر و مددرسانی قوه مقننه به دولت را مدنظر قرار داده و “همراهی صميمانه با دولت خواهد داشت و در زمان خود پذيرای نظرات و استدلال‌های اصلاحی دولت” خواهد بود.

آقای لاریجانی در مورد اینکه آیا مجلس بر قانون مصوبه خود در خصوص هدفمند کردن یارانه که دولت ایران با اجرای آن مخالف است، اظهار نظر نکرد. او پیشتر گفته بود که دولت موظف است که این قانون را اجرا کند.

آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی خود گفته بود که در بحث هدفمند کردن یارانه ها “از طرفی باید به دولت که بار اجرا بر دوش اوست، کمک شود” و از طرف دیگر “دولت هم باید آنچه را قانون شده است عمل کند”.

در روزهای پایانی سال خورشیدی گذشته، اختلافات میان مجلس و دولت ایران بر سر اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها بالا گرفت و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، این قانون را که پس از اصلاحاتی در لایحه پیشنهادی دولت از تصویب مجلس گذشت “به ضرر مردم” توصیف کرد و گفت که دولت این مصوبه را اجرا نمی کند و خواهان برگزاری همه پرسی برای تعیین تکلیف اختلاف بین مجلس و دولت شد.

محمود احمدی نژاد، پس از آن که مجلس ایران با خواست او برای پیش بینی۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت از محل حذف یارانه ها در سال ۱۳۸۹ مخالفت کرد، خواهان مراجعه به آرای عمومی برای حل اختلاف میان دو قوه شد.

اما علی لاریجانی در واکنش به اظهارات آقای احمدی نژاد گفت که طرح هدفمند کردن یارانه ها، همان گونه که توسط مجلس تصویب شده، قابل اجراست و نیازی به تجدید نظر در آن وجود ندارد.

آقای لاریجانی یک روز پس از پیام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی که در آن بر لزوم همکاری دولت و مجلس در مورد طرح هدفمند کردن یارانه ها تاکید کرده بود، گفت: “طرح هدفمند کردن یارانه‌ها احتیاج به معاضدت و همکاری همه ارگانها دارد و مسئول اجرای این طرح دولت است و مبنای عمل دولت هم همانگونه که حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند قانون مجلس خواهد بود.”

آقای لاریجانی گفت که مصوبه نمایندگان مبنی بر تعیین ۲۰ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، برای سال اول اجرای این طرح “کافی است”.

از زمان طرح موضوع حذف یارانه ها، که دولت نام هدفمند کردن یارانه ها را برآن نهاده، محمود احمدی نژاد در چند مورد تهدید کرده است که اگر در این زمینه، به تمامی نظرات دولت عمل نشود، از اجرای این برنامه خودداری خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates