05.04.2010

نفت و گاز مشترک با عراق و قطر: ایران نفت و گاز مشترک خود را از دست می‌‌دهد

مردمک: اگر ایران در برداشت از منابع مشترک نفتی با عراق کوتاهی کند، ممکن است تجربه پارس جنوبی‌ و تاخیر در برداشت از سهم ایران در این میدان دوباره تکرار شود.
مردمک

مسعود ميركاظمی، وزیر نفت می‌گوید که توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز از اولویت‌های اجرای برنامه پنجم توسعه در سال ۸۹ است و توسعه میدان گازی پارس جنوبی اولویت دارد.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگ میدان گازی جهان است که در خلیج فارس قرار دارد و جز ایران، قطر هم از آن سهم دارد.

تاکید بر اولویت‌ میدان پارس جنوبی توسط دولت به ‌این دلیل است که در ميدان‌های مشترک نفت و گاز، هر یک از طرف‌های دارای سهم می‌توانند با سرمايه‌گذاری و بدون محدوديت، منابع را برداشت كرده و به سمت کشور خود هدایت کنند.

سهم قطر از میدان پارس جنوبی تقریبا شامل همه ذخیره گازی این کشور به شمار می‌رود.

ایران ۱۱ سال پس از قطر، کشور کوچکی که با ايران در خليج فارس مرز آبی دارد، سرمایه‌گذاری در منطقه پارس جنوبی را آغاز کرد و هنوز بسیاری از فازهای آن به بهره‌برداری نرسیده و به همین دلیل وزیر نفت اواخر سال ۸۸ گفت که «امسال هیچ فازی از پارس جنوبی خالی نمی‌ماند».

ايران در پارس جنوبی ۲۴ فاز تعريف كرده که هنوز برخی از آنها خالی است و برخی پيمانكاران آمادگی خود را برای توسعه آنها اعلام کرده‌اند.

اگر در سال ۸۹ دولت موفق شود برای توسعه همه ۲۴ فاز میدان گازی پارس جنوبی، قرارداد امضا کند و کار در همه فازها آغاز شود، می‌توان گفت که ایران ۲۰ سال پس از به بهره‌برداری رسیدن پارس جنوبی، توانسته تمام فازهای پارس جنوبی را تکمیل کند.

ایران برای توسعه میدان گازی مشترکی که با قطر دارد، فرصت را از دست داد و اکنون وزیر نفت می‌گوید که اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت نفت «زمان‌بر» است و نياز به سرمايه‌گذاری كلان دارد.

او برای این منظور، «شتاب در سرمایه‌گذاری» را پیشنهاد کرده تا این ‌که در چهار سال آینده و با پایان یافتن زمان اجرای برنامه پنجم توسعه، همه فازهای پارس جنوبی راه‌اندازی شود.

کارشناسان می‌گویند که منابع گازی، آینده بازار انرژی را رقم می‌زند اما در این میان عراق، همسایه ایران، تصمیم گرفته میدان‌های نفتی خود را توسعه دهد که در ۲۸ مورد از آنها با ایران مشترک است.

عراق رسما اعلام کرده که قصد دارد توليد نفت خود را به روزانه ۱۱ ميليون بشكه افزایش دهد اما وزیر نفت جمهوری اسلامی طرح عراق را «اغراق‌آميز» خوانده و ادعا می‌کند که این کشور برای توسعه توليد روزانه خود، قرارداد حدود هفت ميليون بشكه نفت را امضا كرده است.

اگر ایران در برداشت از منابع مشترک نفتی با عراق کوتاهی کند، ممکن است تجربه پارس جنوبی‌ و تاخیر در برداشت از سهم ایران در این میدان دوباره تکرار شود.

با این حال سخنان وزیر نفت نشان می‌دهد که امسال، اولویت با توسعه میدان گازی پارس جنوبی است.

سال‌ها پیش که ایران هنوز در فکر تولید نفت بود، قطر میدان گازی مشترک با ایران را توسعه داد و حالا كه عراق قصد توسعه میادین نفتی مشترک با ایران را دارد، ايران هنوز اولویت را به گاز می‌دهد.

بر اساس برنامه‌های اعلام شده وزارت نفت قطر، این کشور قصد دارد از سال ۲۰۱۱ سالانه ۷۷ میلیون تن گاز طبیعی مایع به بازار بین‌المللی عرضه کند که نیازمند برداشت روزانه ۱۶،۴۷ میلیارد فوت مکعب گازطبیعی است.

گفتنی است ایران با كشورهای حاشيه خليج فارس، عراق، تركمنستان و كشورهای حاشيه خزر، میدان مشترک نفت و گاز دارد.

ایران می‌خواهد تا پاپان سال ۱۳۹۳، توليد گاز خود را به حدود ۹۰۰ ميليون متر مكعب در روز و توليد نفت را به بيش از پنج ميليون بشكه در روز برساند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates