07.04.2010

۵۵ میلیارد واردات در مقابل ۲۱ میلیارد دلار صادرات در سال۸۸

کلمه: در سال گذشته عراق با واردات 4 میلیارد و 109 میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود.

کلمه:گمرک ایران اعلام کرد که در سال گذشته صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به ٢١ میلیارد و ٣٢١ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل(۸۷) به میزان ٩٨/١۵ درصد افزایش داشته است.

روابط‌ عمومی گمرک ایران، وزن این میزان صادرات غیرنفتی ۴۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تن بود که به لحاظ وزن نیز ۵۹/۳۹ درصد رشد داشته است.

این گزارش حاکی است، در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی و تجارت چمدانی به ۲۵ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۰۱/۱۰ درصد رشد نشان می‌ دهد.

همچنین وزن صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و تجارت چمدانی به ۵۴ میلیون و ۵۷۷ هزار تن رسید که در مقایسه با سال قبل ۱۳/۳۵ درصد رشد داشته است.

واردات

براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران واردات کشورمان در سال گذشته در مجموع به ۵۵ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲/۱ درصد کاهش داشت.

شایان ذکر است، وزن این میزان کالای وارداتی در مدت یاد شده ۵۱ میلیون و ۸۵۱ هزار تن بود از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۵/۱۷ درصد افزایش داشت.

اقلام عمده صادراتی

در سال گذشته سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده یک میلیارد و ۱۷ میلیون دلار بود و ۷۷/۴ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت.

پروپان مایع شده در جایگاه دوم قرار گرفت و با ۹۶۱ میلیون دلار به میزان ۵۱/۴درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد. پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۹۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار سومین کالای عمده صادراتی کشورمان بود که صادرات این کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۷۶۹ درصدی همراه بود. جایگاه بعدی نیز به پسته اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در سال گذشته به ۹۲۸ میلیون دلار رسید. متانول در جایگاه پنجم قرار گرفت و حجم صادرات این کالا به ۶۵۳ میلیون دلار رسید.

صادرات از محل تجارت چمدانی

مرزنشینان در سال گذشته در مجموع ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار انواع کالا به روش تجارت چمدانی صادر کردند که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۴/۵ درصد کاهش داشت.

وزن صادرات از محل تجارت چمدانی نیز در این مدت به ۳۹ هزار و ۸۰۰ تن رسید که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۵ درصد افزایش همراه بود.

عمده‌ترین خریداران کالای ایرانی

در سال گذشته عراق با واردات ۴ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود.

در این مدت ۳۲/۱۹ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور عراق اختصاص داشت.

چینی‌ها با خرید ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بودند. سهم چین از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۶۶/۱۴ درصد رسید. امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها ۵۱/۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۲ میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

اقلام عمده وارداتی

در سال گذشته بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۳/۸ درصد از کل ارزش واردات و ۱۵ درصد از وزن جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با ۷۹/۳ درصد سهم ارزشی و ۴۶/۸ درصد سهم وزنی در جایگاه دوم قرار گرفت و گندم با ۱۴/۲درصد سهم ارزشی و ۹ درصد سهم وزنی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در مدت یاد شده امارات متحده عربی ۲۶/۲۹ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران رتبه نخست را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داد.

چین با اختصاص ۷۷/۸ درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور آلمان نیز با ۴۸/۸ درصد سهم در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای کره و سوئیس نیز به ترتیب ۲۶/۶ درصد و ۸۷/۳ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates