12.04.2010

حمدی‌نژاد: حداقل بايد 5ميليون از تهران بروند

فرارو: رييس‌جمهور گفت: روند مهاجرت به سمت مراكز اصلي يكي از شاخص‌هايي است كه مايوس بودن ساختارهاي ما را نشان مي‌دهد.

دكتر محمود احمدي‌نژاد روز يكشنبه در ديدار با رييس و اعضاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي به مناسبت فرا رسيدن سالروز تاسيس اين بنياد با ابراز خرسندي از توفيق حضور در اين مراسم اظهار كرد: جلسه با شما هر سال انگيزاننده‌تر، نشاط‌آفرين و اميدبخش است. سراسر وجود امام عزيز رحمت و بركت بود و يكي از بركات جاري امام عزيز، بنياد مسكن انقلاب اسلامي بوده است. اين امر نوع نگاه امام(ره) را به مردم، خدمت‌رساني و مسكن نشان مي‌دهد. در طول اين ‌٣٠ سال اين نهاد پربركت خدمات ارزشمندي را به ملت ايران ارايه كرده است كه يكي از آن‌ها در بخش مسكن است و خوشبختانه با شتاب روزافزون، اين خدمات در حال گسترش است.

وي به زلزله بهار ‌٨٥ در لرستان اشاره كرد و گفت: در آن زلزله بيش از ‌٤٠ هزار واحد مسكوني دچار مشكل شد ولي با كمك اين بنياد اين مشكلات برطرف و روستاها بازسازي شد. خوشبختانه ضعفي در زندگي مردم جاري نشد، بلكه با كمك اين بنياد و بازسازي‌هايي كه انجام شد سطح زندگي و رفاه مردم ارتقا پيدا كرد و همان‌طور كه گفتم بخش عمده‌اي از اين خدمات بزرگ توسط بنياد مسكن صورت گرفت.

وي با اشاره به كمك اين بنياد در برچيده شدن كپرنشيني در كشور گفت: بعد از ‌٢٧-28 سال از پيروزي انقلاب اسلامي عده‌اي از مردم در كپرها زندگي مي‌كردند ولي با كمك بنياد مسكن اين مساله امروز سر و سامان پيدا كرده و اميد است ظرف يكي دو سال آينده اساس كپرنشيني برچيده مي‌شود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه ” در مورد طرح‌هاي هادي روستايي نيز توسط اين بنياد اقدامات مثبتي انجام شده است” گفت: اين‌ها حاصل كار جمعي است و همه كمك كردند كه اين اتفاق بيفتد. در مورد موضوع مسكن روستايي اتفاقات خوبي افتاده است.

وي گفت: طبق گزارشي كه خودتان ارايه كرده‌ايد ‌٦٠٠ هزار مسكن روستايي ظرف ‌٣-4 سال ساخته شده است و اميدواريم تا پايان سال جاري اين رقم به يك ميليون برسد.

وي ادامه داد: در قضيه‌ ساخت مسكن بايد به موارد زيادي توجه داشت و اين‌كه انسان‌ها يك موجود مكانيكي نيستند كه فقط بخواهند از مسكن به عنوان يك مكان خواب استفاده كنند. يعني مسكن فقط جايي براي خوابيدن نيست بلكه بايد محلي براي آرامش، رفاه و شادي باشد.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه ” نماي مسكن نيز بسيار مهم است” گفت: خانه نبايد به نحوي باشد كه افراد از آن دلزده شوند. ما بايد به معماري اصيل‌مان توجه ويژه‌اي داشته باشيم. بايد به معماري كه برگرفته از متن فرهنگ ماست توجه كنيم. مثلا شما نگاه كنيد وقتي به ميدان امام هزار بار نيز نگاه كنيد، هزار و يكمين بار نيز كه نگاه كنيد از آن خسته نمي‌شويد و از ديدن آن لذت مي‌بريد؛ چراكه برگرفته از فرهنگ ماست.

وي خطاب به دست‌اندركاران بنياد مسكن گفت: شما بايد به معماري توجه ويژه‌اي داشته باشيد. روي اين مساله كار كنيد، معيارهاي شهرسازي خودمان را مورد توجه قرار دهيد. از صاحب‌نظران در اين ارتباط نظرخواهي كنيد و كميته‌ خاصي را در اين ارتباط تشكيل دهيد.

وي با بيان اين‌كه ” با عزم و همتي كه در وجود شما هست، مي‌توانيد طرح هادي را در دو سال تمام كنيد” گفت: ما بايد به سرعت ساخت مسكن نيز توجه كنيم. شما نشان داده‌ايد ظرفيت ساخت در كشور ما خيلي بيش از آن‌چه كه اكنون مي‌بينيم هست و شما بايد از اين ظرفيت به نحو احسن استفاده كنيد. سيستم بانكي نيز به شما كمك خواهد كرد، در اين ارتباط به صورت نامحدود برنامه‌ريزي، از ظرفيت‌ها استفاده و موضوع مسكن را به‌روز كنيد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: اكنون وقتي به اقتصاد خودمان نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه بهره‌برداري، استفاده‌ مناسب از منابع اعم از نيروي مادي و انساني در سطح پاييني است و سرمايه‌ عمومي ملت در نقطه زاينده سرمايه‌گذاري نمي‌شود. در طول ‌٥٠-60 سال اعمال سياست‌هاي استعماري باعث شد كه اقتصاد ما دچار آسيب شود.

وي با بيان اين‌كه ” اكنون مي‌بينيم نزديك به ‌٦٧ درصد مردم در شهرها زندگي مي‌كنند و نزديك ‌٣٣ درصد در روستاها” گفت: اين شاخص معيوب بودن ساختار اقتصادي ماست. براي ‌٤٧ الي ‌٤٨ ميليون انسان ساكن شهرها چطور مي‌شود اشتغال ايجاد كرد؟ براي اين همه فارغ‌التحصيل كه در شهرها زندگي مي‌كنند چه شغلي مي‌شود ايجاد كرد؟ براي مردم تهران كه جمعيتي حدود ‌٧-8 ميليون در آن زندگي مي‌كنند چگونه مي‌توان اشتغال ايجاد كرد؟ آيا صنعت دور تهران را گسترش بدهيم؟ آيا اين شدني است؟ اين باعث خفه شدن شهر مي‌شود و جاي زندگي باقي نمي‌ماند.

وي گفت: روند مهاجرت به سمت مراكز اصلي يكي ديگر از شاخص‌هايي است كه مايوس بودن ساختارهاي ما را نشان مي‌دهد. روند مهاجرت بايد معكوس شود. مثلا در همين اطراف تهران با اين جمعيت چقدر زمين كشاورزي وجود دارد و كشاورزي مي‌شود كه بتواند اين جمعيت را پوشش دهد؟ اين‌ها بيانگر اين است كه ما بايد ساختار مهاجرت را معكوس كنيم.

احمدي‌نژاد ادامه داد: يكي از عوامل تشويق در جهت روند مهاجرت، مسكن است. اكنون قيمت مسكن پايين آمده ولي شما شاهد بوديد كه در دو سال و نيم قبل چه ماجراهايي را ايجاد كردند و مسكن شد متري ‌٥/٢ ميليون تومان.اكنون روند به نحوي است كه حاصل عمر افراد بايد برود براي مسكن، در صورتي كه حاصل عمر افراد بايد در خدمت تعالي كشور قرار بگيرد و موضوع مسكن در روند معكوس مهاجرت بسيار موثر است.

وي با بيان اين‌كه ” تهران در معرض آسيب‌هاي سنگيني از جمله در بحث هوا و آلودگي است” گفت: اگر مشكل آب و هوا را حل كنيم با ماجراي زلزله چه بايد كرد؟ تهران روي گسل‌هايي قرار گرفته كه دوره‌ فعاليت مشخصي دارند. با دعاي مردم و لطف خدا فعاليت آن‌ها به تعويق افتاده است ولي تضميني وجود ندارد و ما موظف هستيم كه بر اساس علم و منطق تصميم بگيريم. تهران ديگر جا ندارد و استان تهران در معرض آسيب‌هاي سنگيني است. اگر خداي نكرده در تهران اتفاقي بيفتد چطور مي‌شود آن را جمع كرد؟ بايد به فكر بود. بايد تهران را خالي كرد. البته زوري نمي‌شود اين كار را كرد. من به وقتش از مردم خواهش مي‌كنم كه يك مقداري از تهران بيرون بروند.

وي با بيان اين‌كه ” بنياد مسكن و وزارت مسكن بنشينند و در اين ارتباط تدابيري بينديشند” گفت: مثلا اين تدبير انديشيده شود كه كسي كه از تهران برود و جانشيني براي او به تهران نيايد در شهرهاي زير ‌٢٥ هزار نفر به او زمين داده شود و حمايت‌هاي ديگري از جمله ارايه وام و يارانه صورت بگيرد و سيستم بانكي نيز حمايت‌هاي لازم را انجام دهد.

رييس‌جمهور گفت: من با محاسباتي كه انجام داده‌ام فكر مي‌كنم حداقل حدود ‌٥ ميليون نفر بايد از تهران بروند كه اگر اتفاقي افتاد بتوان آن را جمع كرد.

وي با بيان اين‌كه ” دولت تسهيلات خوبي را براي كشاورزي اختصاص داده است” خاطرنشان كرد: هركس در روستاها شغلي ندارد و مي‌خواهد مشغول به كار شود بايد از او حمايت شود و مثلا وام قرض‌الحسنه ‌٤ درصد به او بدهند.

وي با تاكيد دوباره مبني بر اين‌كه ” روند مهاجرت بايد معكوس شود” گفت: تهران مانند لرستان نيست كه اگر اتفاقي در آن رخ داد، بشود آن را جمع و جور كرد. يك برج ‌٢٠ طبقه در يك كوچه شش متري را وقتي كه اتفاق افتاد، چطور مي‌توان جمع و جور كرد. وقتي كه مساله‌اي را مي‌فهميم بايد از قبل چاره‌انديشي كنيم.

احمدي‌نژاد با اشاره به خدمات بانك‌ها و كمك آن‌ها به بنياد مسكن گفت: امروز مديران لايقي در مجموعه‌ بانك‌ها هستند و نشان دادند كه ظرفيت بانك‌ها در كشور ما بالاست و كارهاي خوبي انجام دادند و بايد از پتانسيل و ظرفيت‌ها حداكثر استفاده را بكنيم.

وي اظهار كرد: متاسفانه شاهد بوديم كه در موقعي كشاورزي از نقطه‌ اصلي كانون برنامه‌ريزي كشور خارج شد و ارزهاي ‌٧ توماني داده مي‌شد كه صنعت وارد شود، البته در برخي موارد وارد نشد، در برخي موارد معيوب وارد شد و در برخي موارد نيز به صورت درست وارد شد. اگر كمي از اين توجه و سرمايه در اختيار كشاورزي قرار مي‌گرفت، بسيار در حل مشكلات كشاورزي موثر بود و اين توجه مي‌توانست اين بخش را سامان دهد.

وي ادامه داد: ما بايد ظرفيت توليد كشاورزي خود را ارتقاء دهيم؛ چراكه با گسترش كشاورزي، اشتغال در كشور گسترش پيدا مي‌كند. از آن طرف صنايع تبديلي نيز گسترش پيدا مي‌كند و اين خود باعث ايجاد اشتغال مي‌شود.

رييس‌جمهور گفت: ما بايد دست به دست هم كارهاي اساسي را در دستور كار قرار دهيم و در جهت رشد و پيشرفت كشور قدم برداريم.

وي تاكيد كرد: ما بايد ساخت خانه را سريع‌تر و ارزان‌تر كنيم.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: در برنامه پنجم توسعه به مقوله كشاورزي، صنايع تبديلي، روستاها، مسكن و فرهنگ توجه ويژه‌اي شده است.

احمدي‌نژاد گفت: در مورد رفتن مردم از تهران نيز بايد يك برنامه‌ ويژه تدوين كنيد و من اين را مي‌خواهم و دولت نيز از اين‌گونه برنامه‌ريزي‌ها پشتيباني مي‌كند و هرچقدر ما در اين زمينه به سمت جلو برويم و تعداد بيشتري از تهران بروند، برنده‌تر هستيم.

در اين مراسم تابش رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي و وزير مسكن سخنراني كردند و از تعدادي از فعالان در اين عرصه نيز تشكر و قدرداني شد.

رييس بنياد مسكن خبر داد كه در ارديبهشت ماه سال جاري سمينار مسكن روستايي برگزار مي‌شود.

وي هم‌چنين اعلام آمادگي كرد كه با همكاري وزارت كشور اين بنياد براي ايجاد اشتغال‌هاي كوچك در روستاها كمك كند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates