13.04.2010

سارکوزی: اگر کاری نکنيم، اسرائيل به ايران حمله می‌کند

مردمک: نيکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که در کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن شرکت کرد، به شبکه سی‌.بی‌.اس آمريکا گفت: اگر ما کاری نکنيم، اسرائيل به ايران حمله خواهد کرد.

آقای سارکوزی در اين مصاحبه اختصاصی تلويزيونی گفت: من نمی خواهم به دلیل ناتوانی جامعه بين‌المللی، دنيا شاهد جنگ بين ايران و اسرائيل باشد.

ترس از ايران مجهز به سلاح هسته‌ای

در این مصاحبه که بیشتر روی برنامه هسته‌ای ايران و تحريم جهانی عليه ايران متمرکز بود، کيتی کوريک، خبرنگار سی‌.بی‌.اس از‌ نیکلا سارکوزی پرسيد که در واکنش به آنچه «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ايران» خواند، چه بايد کرد.

رئیس جمهور فرانسه در پاسخ گفت: حرف ما اين است که دسترسی رهبری فعلی ايران به سلاح‌های هسته‌ای قابل قبول نيست.

وی گفت ما و آمريکا با گسترش سلاح‌های هسته‌ای مقابله خواهيم کرد و در اين مورد، مساله ايران و کره شمالی خيلی نگران‌کننده است. ما هر کاری که بتوانيم برای جلوگيری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای انجام خواهيم داد.

سارکوزی گفت: در حال حاضر هدف ما و اوباما متقاعد کردن شورای امنيت به صدور قطعنامه‌ای برای تحريم شديدتر ايران است. اگر به اين هدف برسيم که هیچ، اما اگر نرسيم يعنی اکثريت اعضای شورای امنيت به اعمال تحريم شديدتر عليه ايران رای ندهند، آن‌گاه ايالات متحده، اروپا و بقيه بايد روی مسئوليت‌های خود تکيه کنيم.

وی در مورد حق دستيابی ايران به انرژی هسته‌ای گفت: ما هميشه اعلام کرده‌ایم که آماده‌ايم به ايران در دستيابی به انرژی هسته‌ای کمک کنيم. بنابراين اگر رهبری ايران واقعا در نيت‌اش صادق است و قصدش انرژی هسته‌ای است، ما هيچ مشکلی با آن نداريم. اما مساله اين است که همه تلاش‌های ما برای انجام گفت و گو با ايران به شکست منجر شده. از اين رو مجبوريم که به سمت تحريم حرکت کنيم.

تحريم بين‌المللی عليه ايران

از آقای سارکوزی سوال شد که فرانسه دقیقا از چه نوع تحريم‌های شديدتری عليه ايران پشتيبانی کرده‌ است.

رييس جمهور فرانسه در پاسخ گفت: من بر اين باورم که ايران قصد دستيابی به سلاح های هسته‌ای را دارد، علت آن هم به خاطر حرف‌هايی است که رهبرانش عليه دمکراسی می‌زنند و اين‌ که اسرائيل خطرناک است و قابل قبول نيست.

وی گفت آقای اوباما خيلی واضح به ايرانی‌ها گفته است که آنها هدف آمريکا نيستند، بلکه رهبری آنها است که هدف است.

سارکوزی گفت به تصميم شورای امنيت احترام می‌گذارد، اما افزود: صبر و تحمل هم حدی دارد و ما به زمانی رسيده‌ايم که بايد به تحريم رای بدهيم. و اين تحريم عليه مردم ايران نيست، بلکه عليه رهبران آن‌هاست که می خواهند دور کشورشان حصار بکشند.

رئیس جمهور فرانسه گفت: ما به شکل‌های مختلف تحريم فکر می‌کنيم. تحريم ايران می‌تواند ماهيت اقتصادی داشته باشد.

آقای سارکوزی، بستن حساب تعدادی از رهبران ايران و عدم خريد نفت از ايران را به عنوان نمونه‌های مشخص از تحريم اقتصادی عليه ايران نام برد.

حمله احتمالی اسرائيل به ايران

رييس جمهور فرانسه در این مصاحبه گفت که واقع بین است و به تصميم شورای امنيت درباره ايران اميدوار است.

نیکلا سارکوزی بهترين راه حل را توافق اعضای شورای امنيت می‌داند، اما می‌گوید که این توافق نباید به هر قیمتی شکل بگیرد از جمله جنگ میان اسرائیل و ایران.

آقای سارکوزی در مصاحبه خود گفت:‌ من نمی‌خواهم دنيا روزی بيدار شود و ببيند که بين ايران و اسرائيل جنگ شروع شده، صرفا به اين دلیل که جامعه بين‌المللی نتوانسته اقدامی بکند.

وی همچنين گفت که غرب بايد تلاش کند تا چين و روسيه را نيز با خود همگام سازد.

رييس‌جمهور فرانسه حمله اسرائيل به تاسيسات هسته‌ای ايران را فاجعه‌آمیز خواند و گفت که حتی نمی خواهد به احتمالش فکر کنم.

وی بهترين راه برای پرهيز از اين «سناريوی فاجعه‌بار» را در اين دانست که دولت‌های غرب به اسرائيل اطمينان بدهند که امنيت اين کشور را تامين خواهند کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates