20.04.2010

گزارش ادعایی به کنگره آمریکا، پنتاگون: ایران در حال بازسازی حزب‌الله است

مردمک: وزارت دفاع آمريکا ادعا کرده که ايران برای تجدید قوای حزب‌الله لبنان، به این گروه کمک مالی و نظامی می‌کند.

سايت خبری بلومبرگ امروز سه شنبه در گزارشی درباره ايران از قول وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) نوشت که جمهوری اسلامی برای تجديد قوای حزب الله لبنان، پول و اسلحه برای آنها فراهم می‌کند.

پنتاگون در يک گزارش ۱۲ صفحه‌‌ای که ديروز به کنگره آمريکا ارائه کرد، مدعی شده که ايران تصميم دارد به همراه کمک‌های نظامی، سالانه ۲۰۰ ميليون دلار به حزب‌الله لبنان کمک کند تا بتواند خود را از نظر نظامی به سطحی بالاتر از سال ۲۰۰۶ که درگير جنگ با اسرائيل شد، برساند.

حزب‌الله لبنان يک گروه سياسی شبه نظامی تندرو شيعه است که در دهه ۸۰ ميلادی در جريان جنگ‌های داخلی لبنان برای مقابله با اشغال لبنان توسط اسرائيل، شکل گرفت و یکی از دشمنان سرسخت اسرائيل است.

دولت آمريکا حزب‌الله را به عنوان يک گروه تروريستی می‌شناسد، در حالی که دولت لبنان، موجوديت آن را به عنوان يک گروه سياسی مشروع و قانونی به رسميت شناخته است.

جمهوری اسلامی ايران و سوريه از حاميان حزب‌الله لبنان به شمار می روند و رهبران ايران بارها در سخنرانی‌های خود بر حمايت سياسی ايران از حزب‌الله و اهداف آن تاکيد کرده‌اند. اما آمريکا، اسرائيل، بريتانيا و برخی دولت‌های غربی ادعا می‌کنند که ايران از نظر مالی و نظامی به اين گروه کمک می‌کند.

پنتاگون نيز در گزارش ۱۲ صفحه‌ای خودتاکيد کرده که ايران حزب‌الله را به عنوان يک شريک اصلی برای پيشبرد اهداف منطقه‌ای خود در نظر می‌گيرد.

بر اساس ادعای پنتاگون، ايران در اردوگاه‌های نظامی لبنان به نيروهای حزب‌الله آموزش نظامی می‌دهد.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در نخستین سالگرد جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با حزب‌الله، در مصاحبه اختصاصی با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که در طول جنگ از «مولایش سیدعلی خامنه‌ای» راهنمایی می‌شد.

جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و اسرائيل که در ۱۴ اوت ۲۰۰۶ پایانيافت، باعث کشته شدن هزار و ۲۰۰ لبنانی و ۱۵۹ اسرائيلی و بی‌خانمان شدن نزديک به يک ميليون لبنانی شد.

به دنبال آن، نيروهای حافظ صلح سازمان ملل برای جلوگيری از ادامه جنگ در جنوب لبنان مستقر شدند.

برآورد پنتاگون از توان نظامی ايران

در گزارش پنتاگون، همچنين بر خطر حمله ايران به نفت‌کش‌ها در خليج فارس تاکيد شده است. در اين گزارش آمده که ايران می‌تواند با موشک‌های کروز از سواحل، جزاير و اسکله‌های نفتی خود، کشتی‌های نفتی را هدف بگیرد.

ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در خاورميانه و آسيای مرکزی، هفته گذشته هشدار داد که هرگونه تلاش ايران برای بستن تنگه هرمز در خليج فارس، بی‌پاسخ نخواهد ماند.

به گفته اين ژنرال آمريکايی، چون ايران برای انتقال محموله‌های نفتی خود از اين تنگه استفاده می‌کند، بعيد است بخواهد آن را ببندد.

در اين گزارش همچنين به توانايی نيروهای هوايی و دريايی جمهوری اسلامی و وابستگی آنها به چين، روسيه و ونزوئلا اشاره شده است.

پنتاگون همچنين ادعا کرده که ايران قصد دارد به توسعه ساخت هواپیماهای بدون سرنشين پرداخته و جنگنده جديدی بر اساس جنگنده قديمی اف-۵ آمريکا توليد کند.

بخشی از گزارش ۱۲ صفحه‌ای پنتاگون نيز به تلاش‌های ايران برای تقويت پدافند هوايی و قدرت دفاعی برای محافظت از نيروگاه‌های هسته‌ای مربوط می‌شود.

در گزارش پنتاگون به کنگره آمريکا، شمار نيروهای نظامی غيررسمی ايران شامل بسيج، تکاوران و نيروهای ويژه، بيش از يک میليون نفر برآورد شده است.

حمله نظامی يا تحريم

در حالی که برخی محافل سياسی و نظامی آمريکا طرح حمله نظامی به ايران را در سر می‌پرورانند، باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا همچنان به دنبال روش‌های غيرنظامی مانند مذاکره و تحريم برای حل مساله است.

آقای اوباما تصميم دارد که با تصويب قطعنامه‌ای در شورای امنيت سازمان ملل، ايران را مجبور کند از فعاليت‌های هسته‌ای دست بردارد.

آمريکا و دولت‌های غربی ادعا می‌کنند که ايران با غنی‌سازی اورانيوم، می‌خواهد سلاح هسته‌ای تولید کند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی هرگز اين ادعا را نپذيرفته و می‌گویند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آميز است.

آیک اسکلتون، نماينده دموکرات ايالت ميسوری آمريکا درباره گزارش پنتاگون گفته است:
اين گزارش به ما می‌گويد که وزارت دفاع آمريکا درک روشنی از تهديدات بالقوه نيروهای نظامی ايران دارد.

به گفته وی اين گزارش کمک می‌کند که آنها راهبرد لازم برای رویارویی با مسائل را پیدا کنند و امنيت آمريکا و متحدانش را حفظ کنند.

با این همه، رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا چندی پیش گفته بود که حمله نظامی تنها سبب تاخير در انجام برنامه‌های هسته‌ای ايران می‌شود و می‌تواند به بی‌ثباتی منطقه بی‌انجامد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates