26.04.2010

گزارش: افزایش ‘درز’ اطلاعات محرمانه از ایران به غرب

بی‌بی‌سی: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داده است که تعداد بیشتری از مقام ها و کارشناس های ایرانی در ماه های گذشته اطلاعات محرمانه ای از برنامه اتمی این کشور را در اختیار غرب قرار داده اند.

هم زمان، یک مقام اسرائیلی اعلام کرده یکی از کارشناسان اتمی ایران از اسرائیل درخواست پناهندگی کرده است.

واشنگتن پست یکشنبه، پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل) نوشت وقایع پس از انتخابات سال گذشته ایران موجب شده است که تعدادی از افراد مرتبط با جمهوری اسلامی که با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران مخالفند به جاسوسی علیه ایران یا پناهنده شدن به کشورهای دیگر روی بیاورند.

این روزنامه به پناهندگی محمد رضا حیدری، دیپلمات ایرانی در نروژ اشاره می کند و می نویسد، موارد مشابه دیگری نیز به وقوع پیوسته که هنوز اعلام نشده است.

در همین رابطه، ایوب قرا، سیاستمدار “دروز” از حزب لیکود و عضو پارلمان اسرائیل، روز شنبه گفت که یکی از کارشناس های مرتبط با برنامه اتمی ایران خواهان پناهندگی به اسرائیل شده است.

دولت اسرائیل هنوز رسما درباره این ادعا اظهار نظر نکرده است.

به گفته سیاستمدار اسرائیلی، متخصص ایرانی اکنون در یک “کشور دوست” بسر می برد.

واشنگتن پست به نقل از منابع اطلاعاتی که خواسته اند ناشناس باقی بمانند نوشته است، بیشتر اطلاعات جدید راجع به برنامه اتمی ایران توسط متخصصان یا افراد مرتبط با برنامه های نظامی ایران تامین شده است.

به نوشته واشنگتن پست، دریافت اطلاعات بیشتر یکی از دلایل تاخیر در انتشار گزارش “ارزیابی” جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره وضعیت برنامه اتمی ایران است.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی با انتشار گزارشی اعلام کردند ایران کار طراحی سلاح های اتمی و بخش تسلیحاتی کردن برنامه اتمی اش را که در سال ۲۰۰۳ متوقف کرد از سر نگرفته است.

ایران اتهام تلاش برای تولید بمب اتمی را رد می کند و می گوید تمام جوانب برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

شبکه خبری ای بی سی آمریکا در ماه مارس خبر داد که شهرام امیری، کارشناس هسته ای ایرانی که سال گذشته در جریان سفر زیارتی به عربستان سعودی ناپدید شده بود، در آمریکا به سر می برد و با نهادهای امنیتی این کشور همکاری دارد.

بر اساس این گزارش، پناهندگی شهرام امیری به آمریکا حاصل اقدام های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای ترغیب او به فرار از ایران و سکونت در ایالات متحده بوده است.

دولت آمریکا از تائید یا رد این خبر خودداری کرده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، پیشتر آمریکا را به دست داشتن در “گم شدن” شهرام امیری متهم کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates