27.04.2010

رئیس جمهوری ونزوئلا حضور سپاه پاسداران در آن کشور را تکذیب کرد

بی‌بی‌سی: ونزوئلا حضور نیروهای ویژه سپاه پاسداران در این کشور را تکذیب کرده است.

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، در یک سخنرانی تلویزیونی محتوای گزارش اخیر پنتاگون – وزارت دفاع آمریکا – در مورد افزایش حضور نفرات نیروی قدس سپاه پاسداران در کشور خود را به شدت تکذیب کرده و ایالات متحده را به تلاش برای وارد کردن فشار بر این کشور متهم ساخته است.

هفته گذشته متن غیرمحرمانه گزارش وزارت دفاع ایالات متحده به کنگره این کشور انتشار یافت که در آن آمده بود که نیروی قدس “در خاورمیانه و شمال آفریقا کاملا حضور دارد اما سال های اخیر شاهد افزایش حضور این نیرو در آمریکای لاتین، به خصوص ونزوئلا بوده ایم.”

نیروی قدس بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که ظاهرا در زمینه عملیات برون مرزی فعالیت دارد و منابع آمریکایی بارها آن را به حمایت آموزشی، مالی، تجهیزاتی و تدارکاتی از گروه های تندرو در خاورمیانه، از جمله شورشیان عراقی، متهم کرده اند.

گفته می شود که نیروی قدس مسئولیت آموزش گروه های شبه نظامی خارجی وابسته به جمهوری اسلامی را هم بر عهده دارد.

آقای چاوز، که سخنان او از شبکه تلویزیونی ونزوئلا پخش می شد، گفت که محتوای گزارش پنتاگون “کاملا جعلی” است و افزود که هدف ایالات متحده بهانه جویی برای حمله به ونزوئلا و سرنگونی دولت اوست.

رئیس جمهوری ونزوئلا این گزارش دوازده صفحه ای را بی شرمانه خواند و گفت که “اتهام حضور نظامیان خارجی در ونزوئلا از آن قبیل اتهاماتی است که آمریکائیان مطرح و تکرار می کنند تا بعدا از آن برای توجیه هر اقدام دیگری استفاده ببرند.”

در متن غیر سری گزارش پنتاگون که در اختیار رسانه های قرار گرفته جزئیات بیشتری در مورد “افزایش حضور” نیروی قدس سپاه پاسداران در ونزوئلا و اهمیت آن از لحاظ تهدید امنیتی ایالات متحده دیده نمی شود.

با اینهمه، آقای چاوز گفت که منظور آمریکا از مطرح کردن این موضوع این است که نشان دهد “اگر ایالات متحده ایران را هدف تحریم قرار دهد، این نیروها می توانند به خاک آمریکا حمله کنند یا منافع آن کشور را هدف حملات تروریستی قرار دهند.”

وی گفت که منظور اصلی از انتشار چنین گزارش هایی صرفا “ارعاب دولت ونزوئلا” است و افزود “این گزارش به منزله تهدیدی واضح از سوی دولت ایالات متحده علیه ما آنهم با توسل به تهمت و دروغ است.”

هوگو چاوز، که از سال 1999 سمت ریاست جمهوری ونزوئلا را در اختیار دارد، در سیاست خارجی خود مخالف ایالات متحده است و دولت خود را مدافع مردم ونزوئلا در برابر تهدیدهای آمریکا می داند.

آقای چاوز دارای روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی بوده و به خصوص از زمان آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، روابطی بسیار دوستانه را با او برقرار ساخته است.

هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد بارها به کشورهای یکدیگر سفر و قراردادهای متعددی را برای همکاری های اقتصادی و سیاسی امضا کرده اند اما تاکنون در مورد معاهدات نظامی بین دو کشور خبری رسمی انتشار نیافته است.

دولت ونزوئلا از برنامه هسته ای ایران حمایت می کند و جمهوری اسلامی در تعدادی طرح های اقتصادی در ونزوئلا سرمایه گذاری کرده است.

ونزوئلا در حال حاضر با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه است که مخالفان آقای چاوز آنها را ناشی از سیاست های نادرست دولت می دانند در حالیکه هوگو چاوز دشواری های داخلی این کشور را معلول توطئه های خارجی معرفی می کند.

ونزوئلا از جمله صادرکنندگان عمده نفت در جهان و از اعضای پایه گذار سازمان کشورهای صادر کننده نفت – اوپک – است و ایالات متحده یکی از خریداران عمده نفت صادراتی این کشور است.

در سال جاری، کمبود برق به یکی از مشکلات اساسی ونزوئلا تبدیل شده و دولت این کشور را وادار کرده است تا به اقداماتی مانند جیره بندی برق متوسل شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates