03.05.2010

مموتی به نیویورک می رود!

بی‌بی‌سی: سفر احمدی نژاد به نیویورک آغاز شد

محمود احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس بازنگری پیمان منع جنگ افزارهای هسته ای وارد نیویورک شده است.

شامگاه یکشنبه، 12 اردیبهشت (2 مه)، محمود احمدی نژاد در راس هیاتی متشکل از مقامات ارشد جمهوری اسلامی وارد فرودگاه جان اف کندی در نیویورک شد و قرار است در اجلاس دوره ای بازنگری پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای – ان پی تی – که با حضور نمایندگان کشورهای امضا کننده پیمان و تحت نظر سازمان ملل برگزار می شود سخنرانی کند.

اجلاس بازنگری ان پی تی هر پنج سال یک بار برای رسیدگی به نحوه اجرای این پیمان برگزار می شود و عملکرد کشورهای امضاکننده پیمان و نحوه پیشرفت در زمینه اجرای مفاد پیمان را بررسی می کند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مجتبی ثمره هاشمی، دستیار، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری، آقای احمدی نژاد را در این سفر همراهی می کنند و همراه با هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در سخنرانی آقای احمد حضور خواهند داشت.

اجلاس بازنگری ان پی تی در سال جاری از روز دوشنبه، 3 مه، آغاز به کار می کند و حدود چهار هفته به طول خواهد انجامید.

قرار است آقای احمدی نژاد در نخستین جلسه این اجلاس در روز دوشنبه سخنرانی کند و پیش از آن با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در مقر سازمان دیدار خواهد کرد.

به گفته منابع رسمی جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد در دیدار با دبیرکل سازمان ملل در مورد مسایل منطقه ای وجهانی با وی گفتگو و تبادل نظر می کند.

سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی با امکان تحریم های جدید بین المللی به دلیل ادامه برنامه های اتمی خود مواجه است و همچنین، انتشار اخبار حرکت های اعتراضی نسبت به نتایج انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری و نحوه برخورد با معترضان بر وجهه جمهوری اسلامی در سطح جهانی تاثیر گذاشته است.

دیدگاههای احمدی نژاد

برخی اظهارات آقای قبلی احمدی نژاد، از جمله در مورد کشتار یهودیان توسط رژیم نازی در آلمان، هم باعث اعتراضاتی در کشورهای مختلف شده است.

به همین دلیل سفر وی به نیویورک با اعتراضاتی از جمله از سوی برخی از اعضای کنگره ایالات متحده همراه بود که از وی با عنوان “دیکتاتوری خطرناک” نام برده اند که، به گفته آنان، “برای گسترش پیام نفرت و خشونت” به نیویورک سفر می کند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده هم، که از جمله سخنرانان نخستین روز اجلاس است، به آقای احمدی نژاد هشدار داده است که در صدد منحرف کردن اجلاس بازنگری از اهداف اصلی آن برنیاید.

در مقابل، آقای احمدی نژاد هنگام ورود به فرودگاه نیویورک گفت که پیشنهادهایی را برای خلع سلاح و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی در اجلاس بازنگری ان پی تی مطرح می سازد و افزود که جمهوری اسلامی موضوع خلع سلاح اتمی را پیگیری می کند.

وی قبل از عزیمت از تهران به مقصد نیویورک هم در گفتگویی با خبرنگاران گفت که تولید و انبارکردن سلاح های اتمی بزرگترین تهدیدکننده امنیت جهانی است و افزود که در خلال شصت سال گذشته، روابط بین المللی تحت تاثیر تهدید اتمی قرار داشته است.

آقای احمدی نژاد همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی را به ناکامی در اجرای مفاد پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای متهم کرد و گفت که در خلال چهل سالی که از امضای ان پی تی گذشته، کشورهای جدیدی به سلاح اتمی دست یافته اند و خلع سلاح اتمی صورت نگرفته است.

محمود احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که نشست نیویورک بتواند اصلاحاتی را در پیمان منع گسترش ایجاد کند و افزود که برای مطرح کردن دیدگاه های جمهوری اسلامی تصمیم گرفت در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت کند.

وی در عین حال تاکید کرد که انتظار نمی رود همه مسایل در یک نشست حل وفصل شود اما افزود “حضور ایران گام مهمی در کمک به کشورها و ملت ها برای شناخت بهتر این موضوع و تصمیم گیری مناسبتر است.”

اگرچه محتوای سخنرانی آقای احمدی نژاد انتشار نیافته اما انتظار می رود وی با تاکید بر حق ایران در ادامه برنامه های هسته ای خود، تلاش برای اجرای خلع سلاح کشورهای اتمی جهان را دارای اولویت معرفی کند و احتمالا نظرات قبلی خود درباره مسایل جهانی را هم بار دیگر مطرح سازد.

امید آمریکا به موفقیت اجلاس

محمود احمدی نژاد در گذشته، ضمن انتقاد از ساختار سازمان ملل ، به خصوص شورای امنیت، لزوم تغییر در نحوه اداره امور جهانی را مطرح کرده، و با ابراز دیدگاه خود در زمینه بهبود روابط بین الملل، از جمله از طریق اجرای آموزه های دینی در این زمینه، آمادگی خود را برای شرکت در مدیریت جهانی اعلام داشته است.

همزمان، انتظار می رود کشورهای غربی، که جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز متهم می کنند، در جریان اجلاس خواستار تبعیت ایران از مصوبات شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین المللی شامل تعلیق بخشی از فعالیت های اتمی این کشور شوند.

اجلاس بازنگری ان پی تی هر پنج سال یک بار برای رسیدگی به نحوه اجرای این پیمان برگزار می شود و عملکرد کشورهای امضاکننده پیمان و نحوه پیشرفت در زمینه اجرای مفاد پیمان را بررسی می کند.

پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای، با هدف جلوگیری از گسترش جنگ افزارهای اتمی، حرکت به سوی خلع سلاح اتمی پنج کشور “اتمی” که به عنوان دارندگان این تسلیحات به رسمیت شناخته شده اند و کمک به کشورهای “غیراتمی” برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در سال 1970 اجرایی شد.

اکثر کشورهای جهان این پیمان را امضا کرده اند هر چند هند و پاکستان، که دارای تسلیحات اتمی هستند، و اسرائیل، که دارا بودن اینگونه تسلیحات را تکذیب نکرده است، در این پیمان عضویت ندارند و کره شمالی نیز، که ظاهرا دارای فناوری تولید بمب اتمی است، در سال های اخیر از آن خارج شده است.

اجلاس قبلی بازنگری در ان پی تی در سال 2005 تشکیل شد اما به دلیل اختلاف نظر بین شرکت کنندگان در اجلاس، به خصوص بین آمریکا و کشورهای عربی به رهبری مصر، نتوانست تصمیمی مهم در زمینه پیشبرد ان پی تی اتخاذ کند و بدون نتیجه پایان یافت.

به همین دلیل، دولت باراک اوباما مصمم است از تکرار همان وضعیت در اجلاس کنونی جلوگیری کند و به همین دلیل در مورد اعلام منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح های اتمی مذاکراتی را با مصر و روسیه انجام داده است هر چند چنین مصوبه ای می تواند به معنی وارد شدن فشار بر اسرائیل برای تبعیت از ان پی تی باشد و باعث ناخرسندی این کشور شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates