13.05.2010

چرا کتب گلشیری، هدایت و فروغ جمع آوری شدن؟ پاسخ وزیر دولت کوتا: من اين‌ها را مانند همان فال و كف‌بيني و اين چيزها مي‌بينم

فرارو: در حالی که تاکنون اخبار ضد و نقیض درباره جمع آوری کتب های برخی نویسندگان و شاعران برجسته کشور در نمایشگاه کتاب منتشر شده است، یک مقام مسئول در وزارت ارشاد جمع آوری این کتاب ها را تائید کرد و در این باره توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش فرارو، مدير كميته‌ي ناشران داخلي نمايشگاه كتاب در این باره گفت: «ما با همه‌ي آثاري كه قبل از 84 نوشته شده‌اند و در نمايشگاه عرضه مي‌شوند، برخورد مي‌كنيم.»

وی در ادامه توضیح داد: «منتها دو نكته وجود دارد؛ يكي كتاب‌هاي مرجع است و ديگري كتاب‌هاي محققانه و عالمانه كه اجازه‌ي عرضه دارند. مثلا نشر اساطير يك كتاب چاپ كرده كه 23 ‌سال طول كشيد تا فروش رفت و سال گذشته، آخرين نسخه‌اش به فروش رسيد. مخاطب خاص دارد كه در نمايشگاه دنبال آن مي‌گردد. اين كتاب ولو كه چاپ قبل از سال 84 هست، اجازه‌ي توزيعش را مي‌دهيم.»

محمود سالاری در ادامه متذکر شد: «برخلاف اين‌ها، يك‌سري كتاب‌ها هست كه در كتاب‌فروشي مي‌تواند عرضه شود؛ خب جلو آن‌ها را در نمايشگاه مي‌گيريم. اگر صحيفه‌ي سجاديه قبل از سال 84 باشد؛ اما ناشر در قيمت آن دست نبرده باشد، اجازه‌ي عرضه‌اش را مي‌دهيم.»

چرا کتب فروغ، گلشیری و صادق هدایت جمع آوری شدند؟
مدير كميته‌ي ناشران داخلي در ادامه‌ي اين پرسش درباره‌ي اين‌كه موضع در زمينه‌ي ادبيات و مشخصا كتاب‌هايي مثل آثار هوشنگ گلشيري، صادق هدايت، فروغ فرخزاد و… چيست، توضيح داد: «ما نمي‌گوييم اين كتاب‌ها ممنوع است. من همه‌ي اين‌ها را خوانده‌ام. اين‌جا براي عرضه‌ي كتاب‌ها تخفيف مي‌دهيم، اين سوبسيد را به چه كتاب‌هايي بايد داد؟ به كتاب‌هايي كه يك قشر خاص مخاطب دارد يا كتاب‌هايي كه مخاطب عام دارد؟ به كتاب‌هايي كه با مبناي تفكر و انديشه‌ي اسلامي هم‌خواني دارد و با تعالي‌ روح بشر سازگار است يا كتاب‌هايي كه روح يأس، نااميدي و بدبختي را مي‌پاشد؟»

وی تصریح کرد: «ما مي‌خواهيم اين يارانه را به كتابي بدهيم كه شادابي، نشاط، طراوات و اميد را به جامعه عرضه كند. كتاب‌هاي اين دوستان را كه مي‌گوييد، خواندن اين كتاب‌ها حداقل اين است كه روحيه‌ي خودباوري را از انسان دور مي‌كند و روحيه‌ي يأس را تزريق مي‌كند. ما سوبسيد بدهيم اين كتاب در نمايشگاه توزيع شود؟ انصاف است؟ خب اين بايد برود بيرون توزيع شود.»

سالاری همچنین کتاب های هدایت، فروغ و گلشیری را هم پای کتب رمالی و فال بینی دانست و اظهار کرد: «من اين‌ها را مانند همان فال و كف‌بيني و اين چيزها مي‌بينم. من مي‌گويم اين اثر سوبسيد نمي‌خواهد. اين‌جا ناشر دارد متري چقدر پرداخت مي‌كند؟ برق و انرژي، حراست و امنيت و… تأمين است. سوبسيد دولت است؛ منتي بر سر كسي نيست؛ اما دست كم، آثاري بيايد كه جا باز كند.»

چرا کتب آیت‌الله صانعی جمع آوری و سپس بازگردانده شدند؟
وی در ادامه درباره‌ي اين‌كه پس اگر اختلاف‌ نظري نيست؛ چرا آثار آيت‌الله صانعي جمع‌آوري و بعد برگردانده مي‌شود، گفت: «در جمع‌آوري آن آثار، كميته‌ي ناشران مطلقا دخلي نداشت. من نمي‌دانم، شايد دوستان براي ارزشيابي جمع‌آوري و بعد از ارزيابي برگردانده‌اند. كميته‌ي ناشران داخلي نه نظر خاصي داشت، نه عمل خاصي داشت.»

سالاري درباره‌ي اين‌كه مگر مسؤول اجراي ضوابط و نظارت نمايشگاه، كميته‌ي ناشران داخلي نيست، عنوان كرد: «علي‌القاعده كميته‌ي ناشران داخلي مجري ضوابط انضباطي نمايشگاه است كه به همراه دوستان حراست در نمايشگاه اعمال قانون مي‌كنيم. آن مورد خاص كه گفتيد، قرار بود ارزشيابي‌اش انجام شود؛ قرار نبود جمع‌آوري شود، كه اگر قرار بود جمع‌آوري شود، ما عمل مي‌كرديم.»

دلیل غیبت بنیاد شهید بهشتی در نمایشگاه
مدير كميته‌ي ناشران داخلي در ادامه با اشاره به علت حضور نداشتن بنیاد آثار شهید بهشتی اخبار منتشر شده در این باره را تکذیب کرد و گفت: «بنياد شهيد بهشتي در نمايشگاه ثبت نام نكرد. به ضرس قاطع، مي‌گويم بنياد حفظ آثار شهيد بهشتي در نمايشگاه حتا ثبت ‌نام نكرده و به عنوان كسي كه از همه‌ي ثبت نام‌ها مطلع است، دارم عرض مي‌كنم.»

این در حالی است که پیش از این علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی و مدیر بنیاد گفته بود که مسئولین نمایشگاه مانع از حضور آثار شهید بهشتی در نمایشگاه شده‌اند.

حواشی پیرامون کتب آیت‌الله منتظری
مدير كميته‌ي ناشران داخلي نمايشگاه كتاب درباره‌ي ديگر حاشيه‌ي نمايشگاه امسال و خبرهاي منعكس‌شده درباره‌ي عرضه‌ي آيت‌الله منتظري گفت: «من بي‌اطلاع‌ام. واقعا بي‌اطلاع‌ام. آن‌چه درباره‌ي آثار مرحوم منتظري اعلام شده، اين است كه ناشر فقط خودش كتاب‌هاي او را عرضه كند و عرضه‌ي كتاب توسط غير انجام نشود. ادامه‌ي بحث را در جريان نيستم و به ما اعلام نشده است.»

اگر ناشران شکایتی دارند، ما پیگیری می‌کنیم
در همین حال دو روز پیش سید رضا اکرمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره حاشیه های نمایشگاه به فرارو گفت: «اگر ناشران درباره جمع آوری کتاب‌ها شکایتی دارند، راهش این است نامه‌ای به کمسیون فرهنگی مجلس بنویسند تا ما پیگیری ‌کنیم. ولی تا جایی که من می‌دانم حرفی در این رابطه که کتاب‌هایی جمع شده‌اند، نبود.»

اکرمی در پاسخ به این سوال که چرا به ناشر آثار شهید بهشتی مجوز حضور در نمایشگاه داده نشده است، اظهار کرد: «من هم خبر آن را دیدیم ولی دراین باره هم کسی قرص و قاطع به ما چیزی نگفت و نفهمیدم که آیا خبر درست است یا ساختگی.»

این عضو کمسیون فرهنگی درباره عدم مجوز عرضه به کتاب‌هایی که قبل از سال 84 چاپ شده‌اند، گفت: «لابد دنبال این بودند که به نوآوری و کالای جدید توجه شود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates