15.05.2010

شب گذشته، میدان منیریه و…؛ رویدادی که با مدیریت بحران دست و پنجه نرم کرد

بازتاب: حدود ساعت 2 بامداد، مأمورین توانستند آتش را مهار کنند؛ اما امکان انفجار هنوز به قوت خود باقی بود. مردم مضطرب محدوده‌ میدان منیریه، نیمه شب را همچنان بیرون از خانه‌های خود سر کردند و…/گذشته از جانفشانی‌های ستودنی افراد آتش‌نشانی و مأموران ناجا و تلاش مأموران خدوم شهرداری، آیا در رخدادهایی با ابعاد بزرگتر نیز می‌توان همین گونه برخورد کرد.

حدود ساعت 1 بامداد شنبه، یک دستگاه کامیون حمل زباله، هنگامی که مسیر خیابان ولیعصر را به طرف میدان منیریه پشت سر می‌گذاشت، بناگاه خیابان فرو ریخته و کامیون درون حفره‌ای که به مترو منتهی می‌شد، سقوط ‌کرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک» از محل حادثه، در اثر این ریزش که کل عرض خیابان و پیاده‌روها و حدود 30 متر از عرض خیابان را شامل می‌شد، لوله‌های گاز زیرزمینی در سه انفجار پی در پی دچار آتش‌سوزی شد، به گونه‌ای که تا ارتفاع یک ساختمان سه طبقه بالا می‌رفت.

در اثر این رخداد، مأمورین آتش نشانی از اهالی ‌خواستند به دلیل امکان انفجار‌های بعدی که نشت گاز می‌توانست به وجود بیاورد، خانه‌های پیرامون را تخلیه کنند.

بنا بر این گزارش، حدود ساعت 2 بامداد، مأمورین توانستند آتش را مهار کنند؛ اما امکان انفجار هنوز به قوت خود باقی بود. مردم مضطرب محدوده‌ میدان منیریه، نیمه شب را همچنان بیرون از خانه‌های خود سر کردند و بخشی هم خانه‌ها را ترک و به منزل اقوام و آشنایان نقل مکان کردند.

حدود ساعت 2:15 دقیقه بامداد، نیرو‌های انتظامی، سعی در متفرق کردن مردم داشتند. این در حالی بود که مردم به هر دلیل، تلاش می‌کردند به محل رویداد نزدیک شوند و همین امر، موجب اختلال در انجام وظیفه مأموران آتش‌نشانی و بالا رفتن امکان صدمات جانی در صورت بروز هر گونه حادثه جانبی می‌شد؛ برق منطقه قطع و در عمل کنترل جمعیت از عهده‌ خارج بود.

ساعت 3 بامداد هنوز مأموران نمی‌توانستند به اهالی منطقه اطمینان خاطر بدهند که احتمال وقوع حادثه انفجار از بین رفته یا نه.

راننده این خودرو و دو كارگر، مأمور جمع‌آوري زباله سالم هستند.

اما یک پرسش:

در پس این رخداد، ازدحام جمعیت، ترس مردم و هر آنچه دیده می‌شد، این پرسش را در ذهن پدید می‌آورد که اگر خدای ناخواسته، این شهر با فاجعه زلزله روبه‌رو شود، کدامین مدیریت بحران، قادر به کنترل شهر است. این حادثه‌ در برابر فاجعه‌ای همچون زمین‌لرزه، بسیار ناچیز است، اما در همین ابعاد کوچک، گذشته از جانفشانی‌های ستودنی افراد آتش‌نشانی و مأموران ناجا و مأموران خدوم شهرداری، آیا در رویدادهایی با ابعاد بزرگتر نیز می‌توان همین گونه برخورد کرد؟!

براستی لوله‌های گاز شهری در صورت وقوع زلزله چگونه مهار می‌شوند؟ این جمعیت چگونه سامان دهی و کنترل می‌شوند؟ امنیت مردم چگونه تأمین ‌می‌شود؟ و …

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates