16.05.2010

چراغ سبز ایران برای حل مساله اتمی: رجب طیب اردوغان امشب به تهران سفر می کند

بی‌بی‌سی: رسانه های ترکیه خبر داده اند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، شامگاه یکشنبه برای شرکت در مذاکرات با سران ایران و برزیل در مورد برنامه هسته ای ایران راهی تهران خواهد شد.

آقای اردوغان روز جمعه اعلام کرده بود سفرش به تهران “نامحتمل” است و به جای او، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به تهران سفر خواهد کرد.

او در مورد دلیل نامحتمل بودن سفر به تهران گفته بود که انتظار داشت قبل از این سفر، ایران عزم خود را برای همکاری با راه حل مورد نظر ترکیه در حل بحران اتمی آن کشور اعلام کند اما چنین اعلامیه ای صادر نشده است.

اما حالا خبرگزاری رسمی ترکیه اعلام کرده است آقای اردوغان سفر روز دوشنبه خود به جمهوری آذربایجان را لغو کرده است تا به مذارکات در مورد برنامه هسته ای ایران ملحق شود.

لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، شامگاه شنبه ۲۵ اردیبشت ۸۹ (۱۵ مه ۲۰۱۰) وارد تهران شد و روز یکشنبه با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، و آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دیدار کرد.

روز یکشنبه مذاکراتی در مورد برنامه هسته ای ایران با حضور سران ایران و برزیل و وزیر خارجه ترکیه در تهران برگزار شد.

یک مقام وزارت خارجه ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است آقای اردوغان در پی چراغ سبز احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه اش، تصمیم گرفته به تهران سفر کند.
آخرین مهلت ایران؟

در پی عدم موافقت ایران با پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده در این کشور با سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران، آمریکا خواستار تصویب دور جدیدی از تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی شده است.

سفر مقام های برزیل و ترکیه به ایران، تلاشی است برای پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به بن بست مبادله اورانیوم غنی شده ایران.

آمریکا و روسیه نسبت به موفقیت تلاش این دو کشور خوشبین نیستند ولی رئیس جمهور برزیل امیدوار است بتواند در این سفر توافق مقام های ایرانی را برای انعطاف بیشتر جلب کند.

آقای لولا پیش از سفر به تهران در مسکو گفت: “من باید از همه آموخته ها دوران طولانی کار سیاسی خود استفاده کنم تا دوستم احمدی نژاد را قانع کنم با جامعه بین المللی به توافق برسد.”

آقای مدودف در دیدار با آقای لولا، سفر او به تهران را آخرین فرصت ایران برای پیشگیری از تشدید تحریم های بین المللی این کشور دانسته بود.

هیلاری کلینتون هم پیش تر گفته بود تا زمانی که قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر نشود، این کشور به صورت جدی مذاکره نخواهد کرد.

پیش از ورود آقای لولا به ایران، مقام های ایرانی اعلام کردند حاضرند در صورت دریافت تضمین عینی درباره مکان مبادله اورانیوم غنی شده مذاکره کنند.

به نظر می رسد تغییر تصمیم رجب طیب اردوغان و سفرش به تهران، نشانه ای است از پیشرفت این مذاکرات.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates