22.05.2010

بیانیه مشترک ۸۰ تن از فعالان مدنی، سیاسی و مطبوعاتی کرد درمورد اعدام‌ها و انجام کارزاری تازه

خودنویس: در این بیانیه به اهمیت همدلی میان گروه‌های مختلف کرد و رسانه‌ها برای توجه بیشتر افکار عمومی به احکام اعدام تعدادی از فعالان کرد اشاره شده است. در این بیانیه آمده: «تعداد زیادی از عزیزان ما هنوز در صف اعدامند و عده بی شماری به ناحق در زندان. برای رهایی از سایه شوم طناب‌ها و آزادی بی‌قید و شرط آنان کاری سترگ و فعالیت‌های جدی لازم است.»

این روزها را با دل شکسته، عصبانیت و خشم توامان گذراندیم… اعدام‌ها بسیار سنگین بود و داغ از دست دادن فرزاد، شیرین، فرهاد، علی و مهدی بس سخت بر دلمان نشست. با نگاهی اجمالی به آنچه که گذشت دو نکته اهمیت بسزایی دارد که لازم است بسیار کوتاه به ان بپردازیم و توجه همگان را به آن جلب کنیم.

۱.همبستگی بسیار وسیع و سراسری همه ایرانیان در این ضایعه و اعتراض به این فاجعه

۲. همکاری و همدلی یکپارچه اقشار مختلف از مردم کردستان اعم از احزاب و نهادهای سیاسی، مدنی، رسانه ای، اشخاص، مردم کوچه و بازار، کسبه، محصلین و دانشجویان.

در یکسال گذشته گلایه‌های بسیاری از ما از رسانه‌ها و نیروهایی که افکار عمومی را در ایران شکل می‌دهند و رهبران و رسانه‌هایی که رسانه جنبش سبز و اپوزیسیون جمهوری اسلامی نامیده می‌شوند در کوتاهی از اعتراض، انعکاس و رسانه‌ای کردن مسایل “مناطق حاشیه‌ای” ببار نشست و اینبار در اعدام چهار نفر کرد و یک شهروند شیرازی همه یکصدا بپاخاسته و اعتراض کردند، نوشتند، سرودند و نقشی از فاجعه رابه جهانیان نشان دادند. صدها تن از استادان ایرانی در اروپا و امریکا اعدام‌ها را محکوم کردند، سران جنبش سبز، رسانه های سبز، احزاب سیاسی ایرانی اعدام‌ها را محکوم و دادگاه‌ها را ناعادلانه خواندند و هزاران وبلاگ و کاربر در جهان مجازی با واکنشی سریع اعتراض و این فاجعه را محکوم کردند. در سایت‌های اجتماعی بسیاری به شکل نمادین و برای همبستگی تصاویر خودرا با تصاویر اعدامی‌ها تعویض کردند. نخبگان سیاسی و مدنی که پایشان به زندان رسیده بود و زمانی همبند با این عزیزان بودند با نوشتن خاطرات خود چهره انسانی آنها را به همه جهان نشان دادند. صدها و هزاران مطلب و مقاله نوشته شده از همدلی و همگرایی بی سابقه‌ای خبر می‌دهد که در دو سه دهه اخیر کمتر شاهد آن بوده ایم. تا آنجاییکه به مساله کرد بر میگردد، بعنوان فعالین مدنی و حقوق بشری کرد از همه کسانی که این همدلی را باعث و بانی بودند برسم قدردانی کردها از صمیم قلب سپاسگزار و قدردانیم. ما این امتحان را به خوبی گذراندیم، همدلی ما در اعتراض به اعدام فزارد کمانگر که خود پلی در میان همه انسان‌های آزادیخواه در ایران بود به راهنمای ما تبدیل خواهد شد و طبیعتن از این پس یک مرحله تازه را طی خواهیم کرد که همدلیها را بیشتر خوهد کرد…

لازمه یک جامعه آزاد وجود احزاب سیاسی و نهادهای مدنی است و بدون حزب سیاسی و نهادهای مدنی بطور جدی نمی‌توان از جامعه دمکرات و آزاد صحبت کرد. و بوضوح میتوان اعلام کرد که کردستان پتانسیل کافی و مناسبی برای سازماندهی احزاب سیاسی و نهادهای مدنی را دارا می‌باشد. ولی کتمان هم نمی‌توان کرد که نقش نهادهای مدنی در کردستان بدلایل مختلف از جمله سرکوب شدید در داخل و بی اعتمادی مفرط در خارج، بسیار کمرنگ و ضعیف است. ولی هنوز احزاب سیاسی سرپا هستند و نقش نسبی خود را در صحنه سیاسی کماکان ایفا می کنند. البته احزاب سیاسی کرد هم نقصهایی دارند که در این مجال نه امکان بررسی این کمبود و نقصها وجود دارد و نه هدف این بیانیه است. اما آن نکته ای که به این بیان بر می گردد تفرق و عدم هماهنگی این احزاب در فعالیتهای مشترک و همکاری در چارچوب خواسته های حداقلی است که تا کنون کردستان از آن رنج برده است. در این رابطه نه تنها در مناسبتهای مختلف بلکه همواره دلسوزان کرد به این عدم همکاریها اعتراض داشته و از رهبران سیاسی کرد خواستار همکاریهای مشترکشان شده اند.

ولی خوشبختانه در آستانه اعتصاب عمومی در کردستان احزاب کردی به خود آمده و با امضای بیانیه های مشترک و اعلام حمایت از اعتصاب سراسری در کردستان برای اولین بار در یک جبهه واحد برای رسیدن به نتیجه مطلوب تلاشی درخور را از خود نشان دادند. این همگرایی و همصدایی را باید قدردان بود و احزاب را همچنان ترغیب نمود که ابتکار اخیر را به عنوان آغازی جدید در نظر گرفته و به ادامه و گسترش این نوع همکاریها بپردازند. نتیجه مثبت این همکاری در سطح احزاب سیاسی و شخصیتهای فعال سیاسی و مدنی کرد در اعتصاب سراسری کردستان خود نشانه‌ای مثبت و الگویی میمون شد که بطور جدی مورد تحسین دوستان و دلسوزان آزادی در سراسر جهان گشته است.

تعداد زیادی از عزیزان ما هنوز در صف اعدامند و عده بی شماری به ناحق در زندان. برای رهایی از سایه شوم طنابها و آزادی بی قید و شرط آنان کاری سترگ و فعالیتهای جدی لازم است.

ما امضاکنندگان زیر:ضمن قدردانی از همه کسانی که در این همبستگی و همدلی سنگ تمام گذاشته اند از همه آنان و جریانات موثر دیگر در صحنه دمکراسی خواهی و حقوق انسانی میخواهیم تا همواره در گفتمان خود با اتکا به نقاط مشترک و تفاهم به همیاری ادامه داده و برای تهیه کارزاری مشترک اقدام عاجل نمایند.

امضاها( مجمو‌ع ۸۰ امضا به ترتیب حروف الفبا):
آرینا مرادی، دانشجوی روابط بیل الملل
آزاد مرادیان فعال حقوق بشر
آزاد مستانی، فعال سیاسی
امیر- زرزا
ایاز خون سیاوشان (شاعر و نویسنده‌)
بختیار صدیق
بهداد بردبار. روزنامه نگار
بهرام تیموری ، منتقد وفعال سیاسی
بهمن- زرزا
تارا وزیری
تیکا تالکی
جلیل آزادیخواه
جهانی مهر
چنگیز امیری، فعال مدنی
حاتم ممبری
حامد انصاری
حسن – زرزا
حسین شافعی، حامی حقوق بشر
حشمت خسروی، روزنامه نگار
خالد توکلی
دکتر رویا طلوعی ، محقق دانشگاه ، آمریکا
رحمان جوانمردی، حامی حقوق بشر
رسول سیلکه
رشید قادری
رضا فیضی
رضا قربانی
رضا یوسف بیگی
سارو خلیقی
ساسان امجدی- فعال حقوق بشر
سامان رسول پور/ روزنامه نگار
ساڵه‌ نه‌ڵۆسی، سایت پیشمرگها
سوسن کولوند
سۆران ئه‌مینی پیشمه‌رگه‌ی حیزبی دێمو کراتی کوردستان. وێبلاگ نوس
سەلاحەدین بایەزیدی، رۆژنامەنوس، سویسرا
“شاهد علوی ؛ فعال سیاسی”
شهاب الدین شیخی، روزنامه نگار،
شهباز شهلایی
صابر قادری- روزنامه‌نگار و فعال سیاسی
طاهر معرو فیان زمینه فعا لیت انسان دوست
طاهر برهون – آلمان
عارف نادری – فعال سیاسی و روزنامه نگار
عبدالله‌ سلطان فر وبلاگ نویس
عبدالله سهرابی
عبدالله محمدي روزنامه نگار
علی ایلامی، بلژیک
علی ساکی / فعال حقوق بشر -نروژ
علی نیکدین، فعال سیاسی
عمار گلی، فعال مدنی
عه زیز ماملی- حقوقدان و فعال سیاسی
فاخته عدل- حقوق بشر
فاطمه گفتاری، فعال مدنی
فرهاد حسینی
کاک شار اورمیر، روزنامه نگار
کاوه قریشی، روزنامه نگار
کیوان فرامرزی، فعال حقوق بشر
لیلا شریعتی
لیلا محمدی فعال سیاسی ومدنی
متین پرویزی
محسن کاکه رش، روزنامه نگار
محمد ایزدی، روزنامه نگار
محمد رشیدی فعال سیاسی
محمد صالح گلی
محمد محمدی روزنامه‌ نگار و مستند ساز آلمان
محمدعلی توفیقی، روزنامه نگار و فعال سیاسی
محمود شيرزاد – نويسندة و فعال سياسى
مسعود کاظمی
منصور تیفوری، نویسنده، حامی حقوق بشر
مهر جهانی
مهین سلطانی
مهین شکرالله پور فعال زنان
ناصح فریدی، فعال مدنی
نامدار شریفی
ناهید حدادی
ناهید مکری فعال زنان
نوگل مرادی، فعال سیاسی
هانا کردی
هوشنگ سنه
وه نه وشه میر موکری / ماموستا
یاس سفید
یاسر گلی، فعال حقوق بشر
یاسین حسینی شاعر و نویسنده

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates