24.05.2010

برادر رهبر سابق گروه جندالله اعدام شد

بی‌بی‌سی: عبدالحمید ریگی، برادر رهبر سابق گروه جندالله، اعدام شده است.

روز دوشنبه، 3 خرداد (24 مه)، اداره دادگستری استان سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه ای اعلام داشت که حکم اعدام عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، رهبر بازداشتی گروه جندالله، در محوطه زندان زاهدان، مرکز استان، به اجرا در آمده است.

در تیرماه (ژوئیه) سال گذشته، ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، ضمن اعلام خبر اعدام سیزده نفر، که از آنان به عنوان اعضای گروه جندالله نام برد، گفت که حکم اعدام عبدالحمید ریگی برای اچند روز به تعویق افتاده و دلیل آن را لزوم ادامه تحقیقات تشکیلات اطلاعاتی عنوان کرد.

مدتی پس از آن، همین مقام قضایی بار دیگر از تعویق اجرای حکم در مورد عبدالحمید ریگی خبر داد بی آنکه تاریخ معینی را برای اجرا حکم تعیین کند.

دادگستری سیستان و بلوچستان در اطلاعیه روز دوشنبه، فهرستی از جرایم منتسب به عبدالحمید ریگی را منتشر کرده که از جمله شامل راهبندی و سرقت مسلحانه، آدم ربایی، حمله به پاسگاه مرزی و کشتن تعدادی از نفرات نیروی انتظامی، ربودن دو تبعه هندی و دو تبعه ایرلندی و آلمانی و مشارکت در یک رشته عملیات دیگر و “تحصیل مبلغ پانزده میلیارد ریال مال نا مشروع از آدم ربایی های مورد نظر” است.

در این اطلاعیه برای اقدامات آقای ریگی انگیزه سیاسی ذکر نشده است.

همچنین، اداره دادگستری استان، متن اظهارات رئیس این اداره را هم منتشر کرده که در آن عملیات تاسوکی و بمب گذاری در مسجد علی ابن ابیطالب و سایر اقداماتی که جندالله مسئول آنها شناخته شده و همچنین قتل همسر عبدالحمید ریگی، به عنوان دلایل محکومیت او مطرح شده است.

در واقعه تاسوکی، که در اسفندماه سال 2004 روی داد، گروهی از افراد مسلح با بستن جاده زاهدان – زابل، در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، چند نفر را کشتند که ظاهرا تعدادی از ماموران و مقامات حکومتی نیز در میان آنان بودند.

در اوایل خرداد سال گذشته هم انفجاری در مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان روی داد که به گفته مقامات ناشی از یک عملیات انتحاری بود که طی آن حدود بیست نفر کشته شدند.

مقامات دولتی گروه جندالله را، که رهبری آن برعهده عبدالمالک ریگی بود، عامل این حوادث، و تعدادی دیگر از عملیات خشونت آمیز در استان سیستان و بلوچستان و برخی نقاط دیگر ایران معرفی کرده اند.

در عین حال، به دلیل نحوه برگزاری محاکمه عبدالحمید ریگی و سایر کسانی که به اتهام عضویت یا ارتباط با جندالله محاکمه و محکوم شده اند، مشخص نیست که آیا محکومیت این افراد به دلیل ارتکاب این جرایم یا جرایم دیگری از این قبیل بوده و یا آنان صرفا به خاطر ارتباط یا عضویت در این گروه یا دلایلی دیگر به مرگ محکوم شده اند.

اعدام پس از بازداشت رهبر جندالله

عبدالحمید ریگی در خرداد ماه دو سال پیش ظاهرا همراه با چند تن دیگر از اعضا یا حامیان جندالله توسط ماموران پاکستانی در خاک آن کشور دستگیر و به جمهوری اسلامی تحویل شد.

سال گذشته و پیش از انتشار خبر محکومیت عبدالحمید ریگی، یک شبکه تلویزیونی متعلق به جمهوری اسلامی گزارش داد که وی در یک مصاحبه تلویزیونی، از ارتباط خود و گروه جندالله با آمریکا پرده برداشته است.

وی در این مصاحبه همچنین مطالبی را در مورد برادرش، عبدالمالک، ابزار داشت و او را به ارتکاب انواع جرایم متهم ساخت.

جنبش مقاومت مردمی ایران – جندالله – یک گروه مسلح مخالف نظام جمهوری اسلامی است که هدف خود را حمایت از حقوق اقلیت سنیان ایران به خصوص در استان سیستان و بلوچستان اعلام داشته است.

این گروه توسط عبدالمالک ریگی پایه گذاری شد که رهبری آن را تا زمان بازداشت در ماه فوریه سال جاری (اسفندماه سال گذشته) بر عهده داشت.

هنگام بازداشت عبدالمالک ریگی، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی گفتند که رهبر جندالله هنگام سفر با هواپیما و در یک عملیات اطلاعاتی بسیار پیچیده، از جمله شامل فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری قرقیز، بازداشت شده است هر چند مقامات دولتی قرقیزستان این گزارش را تکذیب کردند و باعث خشم مقامات ایرانی شدند.

همزمان، برخی مقامات پاکستانی از همکاری نزدیک در بازداشت عبدالمالک ریگی سخن گفتند اما مشخص نکردند که آیا او نیز مانند عبدالحمید ریگی توسط مقامات پاکستانی در خاک پاکستان بازداشت شد یا دستگیری او حاصل عملیات نیروهای امنیتی ایران بوه است.

پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، گروه جندالله اعلام کرد که محمد ظاهر بلوچ را به جانشینی او انتخاب کرده است.

از زمان دستگیری عبدالمالک ریگی، گزارشی از عملیات مهمی توسط جندالله انتشار نیافته اما معلوم نیست که آیا دلیل آن ناتوانی این گروه و یا واهمه از اقدامات تلافی جویانه مقامات جمهوری اسلامی علیه رهبر سابق آن بوده است.

در ماه های بعد از دستگیری رهبر جندالله، رسانه های دولتی جمهوری اسلامی چند بار متن مصاحبه هایی با او را منتشر کردند که محور اصلی تمامی آنها را اتهام ارتباط این گروه با تشکیلات اطلاعاتی خارجی به خصوص آمریکایی تشکیل داده است.

دولت های غربی هر گونه ارتباطی با این گروه را تکذیب کرده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates