25.05.2010

ترور در عراق، فقط یک کرسی مانده

بی‌بی‌سی: دیشب در محله عامل در جنوب غربی شهر موصل عراق، بشار حميد العقيدی نماینده منتخب مجلس، در حالی که با خودروی شخصی و همراه برادرش از خانه خود خارج می شد، هدف رگبار مسلسل های سه مهاجم قرار گرفت. او در راه بیمارستان بر اثر آسیب شدید به سینه و سر جان باخت و برادرش نیز در شرایط وخیمی به سر می برد.

بشار العقيدی عضو ائتلاف عراقیه بود که در انتخابات اخیر عراق بیشترین تعداد کرسی ها را در مجلس کسب کرد، اما نتوانست به حد نصاب کافی برای تشکیل دولت دست یابد.

بر اساس تفسیر دیوان عالی عراق از قانون اساسی، وظیفه تشکیل دولت به تشکلی سپرده می شود که بتواند بیش از نیمی از ۳۲۵ کرسی مجلس را از آن خود کند.

ائتلاف عراقیه تنها ۹۱ کرسی به دست آورد اما تشکل رقیبش، ائتلاف حکومت قانون که به ۸۹ کرسی دست یافت، توانست ائتلاف ملی را که ۷۰ کرسی کسب کرده با خود متحد سازد و به حد نصاب نزدیک شود.

با این حال، ائتلاف عراقیه با اعتراض به تفسیر دیوان عالی، همچنان به عنوان تشکل پیروز، خود را شایسته تشکیل دولت می داند.

با کشته شدن بشار عکیدی، ائتلاف عراقیه یک کرسی از دست داد و در حال حاضر، تنها اختلاف یک کرسی است که این ائتلاف را در جایگاه بالاتری نسبت به رقیبش، ائتلاف حکومت قانون قرار داده است.

ائتلاف حکومت قانون به امید از میان برداشتن این اختلاف اندک، به نتیجه انتخابات اعتراض کرد و سرانجام توانست کارگزاری عالی انتخابات را قانع به بازشماری آرای شهر بغداد کند، اما نتیجه بازشماری تغییری در نتیجه آرا نداد.

بدین ترتیب، ترور بشار العقيدی در ظاهر به نفع ائتلاف حکومت قانون تمام شده و یک ترور موفق دیگر می تواند خیال این ائتلاف را از کنار زدن رقیب آسوده کند، البته این به این معنی نیست که کسی این ائتلاف را که نخست وزیر عراق بر صدرش نشسته، مسئول ترور می داند.

پس از ترور بشار العقيدی، پلیس با محاصره اطراف محل اقامت او، پس از یک ساعت جستجوی خانه به خانه، دو نفر را بازداشت کرد که به گفته مقامات پلیس، اعتراف کرده اند که ضاربان وی بوده اند.

اما هویت این ضاربان و انگیزه شان هنوز اعلام نشده است.

بشار العقيدی یکی از بیست نامزد پیروز ائتلاف عراقیه در استان نینوا (به مرکزیت موصل) و عضو گروهی از ملی گرایان افراطی سنی مذهب به نام حدباء (به معنی خمیده، لقب شهر موصل که بر خمیدگی رود دجله قرار گرفته) بود؛ حدباء پرنفوذترین گروه سیاسی در استان نینوا و دچار اختلافات گسترده و تنشزا با کردهاست، مخالفان حدباء آن را از عوامل درگیری های قومی در استان نینوا می دانند.

همین دیروز، اظهارات اسامه نجیفی، رهبر گروه حدباء در مجلس عراق علیه کردها باعث شد که ائتلاف عراقیه ناچار شود رسماً از نمایندگان کرد عذرخواهی کند.

بشار العقيدی هم در زمان تبلیغات انتخاباتی از جانب مخالفانش متهم شده بود که سوابق بعثی و همکاری با حکومت صدام حسین دارد؛ او در زمان دانشجویی اش در دوران حکومت صدام حسین، رئیس اتحادیه دانشجویان موصل و دبیرکل شورای دانشجویان و جوانان عراق بود که زیر نظر عدی، پسر صدام اداره می شد.

وی همچنین به عشایر عقیدات تعلق داشت که بسیاری از آنان از افسران و فرماندهان ارشد ارتش عراق در زمان صدام حسین بودند. شمار زیادی از اعضای این طایفه هم اکنون به عنوان بازماندگان فعال حزب بعث در زندان به سر می برند.

بدین ترتیب، دشمنانی که بخواهند قصد جان بشار عکیدی را بکنند کم نبودند، اما ائتلاف عراقیه انگشت اتهام را بسوی شبکه القاعده نشانه رفته است که در روز انتخابات، سیاستمداران اهل سنت عراق را از مشارکت در روند سیاسی این کشور برحذر داشته و هشدار داده بود شرکت در انتخابات برایشان مساوی با مرگ خواهد بود.

انتخاب بشار العقيدی به عنوان قربانی، انتخابی حساب شده و هدفمند بود که هم بر تنش میان هواداران و مخالفان جریانی سیاسی که وی به آن تعلق داشت می افزاید و هم اهل سنت عراق را از مشارکت سیاسی یک گام به عقب می راند.

چنین تروری به ظاهر به نفع رقیبان شیعه مذهب ائتلاف عراقیه تمام شده، اما در اصل هیزم تازه ای است برای برافروختن آتش درگیری فرقه ای و فروبردن بیش از پیش عراق در بحران، آن هم در حالی که این کشور با وجود گذشت دو ماه و نیم از انتخابات، هنوز دولت منتخب ندارد و هر چه این برزخ طولانی تر شود، چشم انداز آینده اش بیشتر در تیرگی فرو می رود.

در این میان، سکولارهای شیعه که با گرد آمدن زیر چتر ائتلاف عراقیه، سرنوشت خود را با سنی ها گره زده اند، از ضرباتی که به سنیها وارد می آید بی نصیب نخواهند ماند و با واپس رانده شدن سنی ها از صحنه، شیعیان سکولار هم با آنان به زیر کشیده می شوند.

ویژگی انتخابات عراق، درخشش سکولارها بود که به عنوان راه حلی برای مسئله عراق مطرح شدند اما شاید آن روزی که تیتر “پیروزی سکولارها در انتخابات عراق” بر صفحه روزنامه ها ظاهر شد، قدرت و پیچیدگی نیروهای سرنوشت ساز در عراق دست کم گرفته شده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates