30.05.2010

حذف علی لاریجانی هنگام تکذیب حذف منتقدان

دویچه‌وله: عصر شنبه، هشتم خرداد پنجمین نشست خبری علی لاریجانی در مقام رئیس مجلس برگزار شد. قرار بود این نشست از شبکه خبر به طور مستقیم پخش شود اما پس از تاخیر و قطع چند باره برنامه، پخش آن متوقف شد.

علی لاریجانی در نخستین نشست خبری خود در سال ۸۹ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد مسائل مختلف پاسخ گفت. رابطه ایران و روسیه، بیانیه‌ی تهران در مورد مبادله سوخت هسته‌ای، رابطه‌ی مجلس و دولت و وضعیت گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۲۲ خرداد ۸۸، از محورهای اصلی پرسش خبرنگاران بودند.

«فرودهای رابطه با روسیه بیشتر شده»

لاریجانی نشست خبری خود را با تشریح آنچه چهار رکن فعالیت مجلس خواند آغاز، و سپس گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در دو سال گذشته ارائه کرد. او یکی از این ارکان را «واقع‌بینی نسبت به شرایط در رابطه با موضوعات داخلی، ‌سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی» عنوان کرد. یکی از پرسش‌هایی که از سوی چند خبرنگار تکرار شد حمایت صریح روسیه از صدور قطعنامه‌ی جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل بود.

محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به کرمان با انتقاد از رئیس جمهور روسیه، دیمیتری مدودف به رهبران این کشور توصیه کرد «اجازه ندهند كه ملت ایران آنها را در صف دشمنان تاریخی خود به حساب بیاورند.» یکی از مشاوران مدودف سخنان احمدی‌نژاد را «عوامفریبی سیاسی» خواند و او را از تکرار آن برحذر داشت. لاریجانی می‌گوید به روابط دو کشور که همواره فراز و فرودهایی داشته باید دقیق‌تر نگریسته شود. او با اشاره به این که از زمان کنار رفتن ولادیمیر پوتین فرودهای روابط دو کشور بیشتر شده گفت «اگر همان مسیری كه با رییس‌جمهور سابق روسیه مورد توجه و توافق قرار گرفت، دنبال می‌شد، می‌توانست منافع دوطرفه‌ای به وجود بیاورد.»

شرط موفق‌تر بودن آمریکایی‌ها

بیانیه‌ای که اخیر برای مبادله سوخت هسته‌ای با میانجیگری ترکیه و برزیل در تهران به امضا رسید، موضوع چند پرسش خبرنگاران بود. علی لاریجانی می‌گوید اگر تحریم‌های جدید در شورای امنیت به تصویب برسد، اولین گام ایران لغو بیانیه‌ی تهران است. رئیس مجلس هشتم گفت «در این حالت مجلس و دولت باید نسبت به رفتارهای آنها تصمیمات دیگری اتخاذ كنند.»

علی لاریجانی در مورد جزییات اقدام‌های ایران در صورت تصویب تحریم‌های جدید اطلاعات دقیق و مشخصی ارائه نکرد. او به رهبران آمریکا توصیه می‌کند سر ستیز نداشته باشند و می‌افزاید «اگر آمریكا روش جدیدی برای كار با كشورهای دیگر داشته باشند موفق‌ترند.» لاریجانی درباره میزان وحدت نظر مجلس و دولت در مورد فعالیت‌های هسته‌ای تاکید کرد «در مسائلی كه برای كشور همچون موضوع هسته‌ای جنبه‌ی ملی دارد راه و اصول خاصی در كشور وجود دارد، چارچوب این سنخ مسائل استراتژیك در كشور روشن است و همه تابع رهبری هستند.»

«با نظام درگیر نشوید»

بخش بزرگی از نشست خبری عصر شنبه، مستقم و غیرمستقیم به حوادث پس از انتخابات سال گذشته و وضعیت اصلاح‌طلبان بازداشت شده و محدودیت‌هایی که برای فعالیت آنها ایجاد شده اختصاص داشت. شماری از حامیان احمدی‌نژاد پرونده‌ی اصلاح‌طلبان را بسته شده اعلام می‌کنند و خواهان دستگیری برخی از سران این جناح، به ویژه مهدی کروبی و میرحسین موسوی هستند. علی لاریجانی در نشست خبری خود با انتقاد از آنچه «افراط و تفریط و تخطئه کردن» و «پنجه کشیدن به روی یکدیگر» خواند همه‌ی طرف‌های درگیر را دعوت کرد «در چارچوب نظرات رهبری و ناصحان» عمل کنند.

رئیس مجلس در پاسخ پرسشی در مورد لغو مجوز جبهه‌ی مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اظهار داشت «این‌كه افرادی از چارچوب‌ها تخلف كنند و قوه‌ی قضاییه آنها را مجازات كند، درباره‌ی همه‌ی گروه‌ها باید صادق باشد. در این زمینه نباید گزینشی عمل كرد. یعنی هركس كه تخلف كرد، باید با آن برخورد شود.» او می‌گوید اراده‌ای برای جلوگیری از فعالیت تشکل‌های اصلاح‌طلب در سطوح رهبری کشور وجود ندارد. لاریجانی می‌افزاید شرط این تعامل این است که «عده‌ای نخواهند با نظام درگیر شوند.»

رئیس مجلس هم در تلویزیون سانسور شد

علی لاریجانی کسانی را که به زعم او «به نصحیت‌های رهبری گوش ندادند»، مسئول واکنش حکومت به معترضان می‌داند. او می‌گوید آنها «فضا را طوری كردند كه ظلمی شد.» به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا لاریجانی گفته موضوع این ظلمی که شد «بحث دیگری است، اما نظام هدف حذف هیچ گروه سیاسی را ندارد.»

سخنان لاریجانی در مورد اینکه حکومت قصد حذف هیچ یک از احزاب را ندارد در حالی بیان می‌شد که رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی مدتی بود پخش مستقیم نشست خبری او را از برنامه‌ی خود حذف کرده بود. به نوشته‌ی سایت اینترنتی جام جم، شبکه خبر پخش این برنامه را با تاخیر آغاز کرد و در ادامه نیز پخش آن با قطع و وصل‌های مکرر همراه بود. بنا بر این گزارش سخنان مقدماتی لاریجانی و چند پرسش ابتدای نشست اصلا پخش نشد. همچنین برخلاف اعلام قبلی، شبکه رادیویی گفتگو نیز از پخش این نشست خودداری کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates