31.05.2010

استعفای مجریان زن تلویزیون الجزیره در اعتراض به حجاب

رادیوفردا: حجاب این روزها فقط در ایران نیست که بار دیگر در صدر مسائل روز جامعه قرار گرفته، بلکه حجاب و ظاهر مجریان زن در مهم‌ترین شبکه خبری جهان عرب، الجزیره، نیز برای این شبکه به‌شدت دردسرساز شده است.

به گزارش رسانه‌های جهان عرب، چند مجری زن شبکه الجزیره در روزهای اخیر، به گفته خود آنها، به دلیل تحت فشار قرار گرفتن برای رعایت حجاب و کاستن از آرایش خود از کار کناره‌گیری کرده‌اند.

به گزارش روزنامه الحیات، دست‌کم پنج مجری زن محبوب الجزیره در روزهای اخیر به طور گروهی از کار کناره‌گیری کرده‌اند. دسته جمعی خود را به مدیران شبکه ارائه کردند.

در همین حال سه مجری دیگر نیز به مسئولان این شبکه تلویزیونی هشدار داده‌اند که احتمال دارد آنها هم استعفا کنند.

مجریان زن الجزیره در دفاع از خود گفته‌اند که لباس و آرایش آنها در مقایسه با سایر شبکه‌های دنیای عرب «فروتنانه و پوشیده» است.

این در حالی است که به گفته رسانه‌های جهان عرب مسئولان شبکه الجزیره اخیرا بیش از پیش به خانم‌های مجری تذکر می‌دهند و در نحوه پوشش و ظاهر این خانم‌ها دخالت می‌کنند.

این هشت مجری در ماه ژانویه نیز در نامه‌ای به مسئولان الجزیره نوشته بودند که مبادا بخواهند تذکر در مورد حجاب را به امری روزمره تبدیل کنند.

شبکه خبری الجزیره که مقر آن در دوحه، پایتخت قطر، ‌است از نخستین سال کار خود،‌ سال ۱۹۹۶، به مهم‌ترین شبکه خبری جهان عرب تبدیل شد و پس از مدتی نیز بخش انگلیسی خود را از جمله با استخدام ده‌ها نفر از مجریان و گزارشگران غربی راه‌اندازی کرد که این شبکه نیز در سراسر جهان بسیار پربیننده است.

شبکه عربی الجزیره در آغاز کار خود مجری محجبه نداشت، اما هنگامی که یکی از مجریان زیبای آن با حجاب (گرچه با آرایش غلیظ) در برابر دوربین ظاهر شد و مورد حمایت گسترده جهان عرب قرار گرفت، سنتی نانوشته آغاز شد که برخی دیگر از مجریان زن این شبکه را به استفاده از حجاب تشویق کرد.

در حالی که شبکه الجزیره در گذشته گفته بود که محجبه شدن مجریانش به اختیار خود آنهاست، نه ناشی از اجبار، روزنامه الحیات روز یک‌شنبه نوشته است که یک کمیته داخلی شبکه روز سه‌شنبه گذشته در گزارشی پس از بررسی شکایات مجریان زن اعلام کرده است که «الجزیره حق دارد در مورد ظاهر و پوشش مجریان خود تصمیم بگیرد و شرایط و محدودیت‌هایی را با هدف ارائه وجهه‌ای همگن از شبکه به اجرا بگذارد».

این تصمیم شبکه عربی الجزیره در مورد ظاهر مجریان خود در حالی است که شبکه‌های تلویزیونی بسیاری در جهان عرب و نیز در شبکه‌های تلویزیونی وابسته به دولت‌های عربی از مجریان زن با ظاهر کاملا غربی استفاده می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates