06.06.2010

خبری که خیلی‌ها نمی‌خواستند منتشر شود

خودنویس: چند هفته پیش. خبر دیده شدن «موسویان»، مذاکره کننده سابق هسته‌ای ایران در واشینگتن، نخستین بار در سایت خودنویس منتشر شد. سکوت رسانه‌های «سبز» در این باره و تلاش گروهی از نزدیکان دولت‌های قبلی برای عدم انتشار این خبر با سکوت معنی‌دار رسانه‌های عمده جناح راست همراه شد. روز گذشته خبر پناهندگی موسویان به آمریکا در برخی از رسانه‌های مختلف منتشر شد. این بار اما کسی این خبر را تکذیب نکرده است.

به نظر می‌رسد طرح مساله حضور موسویان در آمریکا، با توجه به اطلاعات زیادی که از ساز و کار برنامه‌های هسته‌ای ایران دارد، ضربه بزرگی به دولت احمدی‌نژاد پیش از تشدید تحریم‌ها باشد.

اما این بار رسانه‌های عربستان و نیز روزنامه مردم‌سالاری این خبر را تایید کرده‌اند.

به گفت رسانه‌ها، موسویان علت پناهندگی خود را به آمریکا، احتمال دستگیری در صورت بازگشت اعلام کرده است. این مساله دور از ذهن نیست، چه، محمود احمدی‌نژاد بارها از او به عنوان «جاسوس هسته‌ای» نام برده و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های امنیتی و قضایی با رئیس جمهوری نمی‌تواند علامت خوبی برای موسویان باشد. نزدیکی موسویان به اکبر هاشمی رفسنجانی از دیگر عواملی است که بازگشتش به ایران را مساله‌دار می‌کند. یک منبع به خودنویس گفت که حضور موسویان در خارج از کشور به تشویق هاشمی رفسنجانی بوده است.

اما موسویان با واسطه به خودنویس اعلام کرد که حضورش در آمریکا هم دلیل آکادمیک دارد و هم به خاطر بیماری همسرش. بررسی‌ها نشان می‌داد که مذاکره کننده سابق هسته‌ای در دانشگاه «پرینستون» مشغول گذراندن دوره‌ای پژوهشی است، اما چند نفر از همراهان خودنویس در نیوجرسی اثری از او در این دانشگاه نیافتند.

به نظر می‌رسد ایم دوره، پوششی برای حضور موسویان در آمریکا و فراهم شدن شرایط برای انجام گفتگوهای بیشتر با افراد نزدیک به دولت اوباما باشد. دولت اوباما در تلاش است بر خلاف دولت‌ بوش، پیش از انجام هر کاری اطلاعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل رفتارهای دولت ایران به‌دست آورد و حضور فردی چون موسویان از این نظر، اهمیت زیادی دارد.

یک منبع به خودنویس گفت که ممکن است دیدارهایی میان موسویان با مقام‌هایی نزدیک به دولت آمریکا انجام گرفته باشد، اما احتمالا تعهد تعدادی از شاهدان این گفتگوها به سکوت مانع اظهار نظر ایشان شده است.

خبر حضور موسویان در آمریکا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates