07.06.2010

احمدی نژاد از مجلس به شورای نگهبان شکایت برد

بی‌بی‌سی: محمود احمدی نژاد در واکنش به تهدید علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در زمینه افشای تخلفات دولت از قانون، نامه ای به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نوشته و سه قانون مصوب مجلس را خلاف قانون معرفی کرده است.

در این نامه، تاکید شده که “مجلس شورای اسلامی نباید در امور اجرایی و لوازم آن دخالت کند و تصمیماتی بگیرد که از وظایف قوه مجریه است.”

علی لاریجانی روز گذشته (شانزدهم خرداد) در صحن علنی مجلس نسبت به سخنان آقای احمدی نژاد که در جمع اعضای کمیسیون اصل نود مجلس گفت که ” موارد تخلف دولت از قوانین موجود است و اگر اصرار شود موارد تخلف دولت از قانون انکار شود، آنها را به اطلاع مردم می رسانیم.”

با نامه تازه آقای احمدی نژاد، اختلاف دولت و مجلس به اوج خود رسیده است، اختلافی که با انتشار سخنان رئیس جمهوری در جمع تعدادی از نمایندگان آشکار شد.

هفته گذشته آقای احمدی نژاد در جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پاسخ به انتقاد تعدادی از نمایندگان از اجرا نشدن قوانین مصوب مجلس به ویژه قوانین مربوط به حمایت از تولید مسکن و پرداخت دو میلیارد دلار تسهیلات برای مترو، گفته بود: “بر اساس قوانین بالا دستی و شرایط توافق شده در موضوعات اجرایی، امکان ابلاغ این دو قانون نبوده است و خود مجلس نیز به عنوان مرکز مصوب قانون به این نتیجه رسیده که اشتباه کرده است.”

انتقاد نمایندگان مجلس از دولت، سابقه دارد و بارها نمایندگان از اجرا نکردن برخی قوانین انتقاد داشتند و حتی در مواردی دولت را متهم می کردند که از قوانین مصوب تخطی کرده است.

نمونه آن ماجرا واردات بنزین بود که در طول چند سال گذشته همواره مسئله ساز بوده و نمایندگان مجلس بارها نسبت به تخلف دولت از قانون به دولت و وزارت نفت تذکر داده اند.

اما بعد از انتقاد صریح و علنی آقای لاریجانی در صحن علنی مجلس، آقای احمدی نژاد نامه ای به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نوشته و در آن تاکید کرده که برخی طرح های مصوب مجلس با قانون اساسی منطبق نیست.

آقای احمدی نژاد با اشاره به سه نامه ای که رئیس مجلس برای وی نوشته انتقادات خود را از قانون “ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن”، طرح پذیرش دانشجو در آموزشکده های فنی و حرفه ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی مطرح کرده است.

آقای احمدی نژاد در این نامه، مجلس را به دخالت در امور اجرایی متهم کرده و با استناد به مواد قانون اساسی و نظرات آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور، می گوید که نمایندگان مجلس در سالهای اخیر بارها قوانینی تصویب کرده اند و “دولت را مجبور می سازند تا راهی که بر اساس قانون نرفته است برگردد یا برای اجرای برنامه های خود هزینه های سنگینی بپردازد.”

آقای احمدی نژاد در نامه خود با استناد به سخنان آیت الله خامنه ای می نویسد که مجلس “قانون غیرقابل اجرا” تصویب نکند.

اشاره رئیس جمهوری به مواردی نظیر برنامه ای است که دولت برای حذف شورای عالی به اجرا گذاشت اما مجلس در مقابل، قانونی تصویب کرد و دولت موظف شد که بسیاری از شوراهای عالی را دوباره احیا کند.

مورد دیگر اصلاح قانون، منع تصدی بیش از یک شغل بود که بر اساس آن غلامحسین الهام که هم سخنگوی دولت بود، هم وزیر دادگستری و هم عضو حقوقدان شورای نگهبان، با تصویب قانون دولت ناچار شد آن را به اجرا بگذارد.

مصوبات مجلس بعد از تائید شورای نگهبان قانون می شود و دولت باید این قوانین را اجرا کند اما آقای احمدی نژاد نامه را به دبیر شورای نگهبان نوشته است. شورای نگهبان وظیفه دارد مصوبات مجلس را را قانون اساسی و شرع تطبیق دهد و درصورتی که این مصوبات خلاف شرع و قانون اساسی نبود آنها را تائید کند. این در حالی است که آقای احمدی نژاد در موارد در نامه خود تاکید دارد که قوانین مصوب مجلس که به تائید شورای نگهبان رسیده خلاف قانون اساسی بوده است.

آقای جنتی از طرفداران سرسخت دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود با این حال وی هفته پیش در اقدامی کم سابقه از انتصاب ها در دولت دهم انتقاد کرد و گفت: “برخی افراد مسئولیت هایی گرفته اند که صلاحیت آن را ندارند و از این فرصت ها سوء استفاده می کنند.”

دبیر شورای نگهبان گفت، علت انتقاد نکردن از دولت آقای احمدی نژاد در یک سال گذشته، ناآرامی های پس از انتخابات خرداد ۸۸ بوده است، اما این بدان معنی نیست که انتقادی وجود ندارد.

او گفت که “به دلیل مصلحت اندیشی ناشی از احتمال سوء استفاده فنته گران، از علنی کردن برخی انتقادها و گلایه ها پرهیز کردیم و این تذکرات را علنی نمی گفتیم. اما تا کی باید در این خصوص سکوت کرد؟”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates