08.06.2010

انتشار دو پیام متناقض از ‘کارشناس اتمی’ ایرانی

بی‌بی‌سی: در حالی که تلویزیون جمهوری اسلامی پیام ویدیوئی یک کارشناس ایرانی در مورد ربوده شدنش توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا و عربستان سعودی را پخش کرده، پیام دیگری از همین شخص در یوتیوب منتشر شده است که از اقامت و تحصیل آزادانه او در آمریکا حکایت دارد.

خبرگزاری های داخلی ایران روز سه شنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن) گزارش کردند که شهرام امیری، “کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر” با ارسال پک پیام تصویری از ربوده شدنش به دست نیروهای آمریکا و عربستان سعودی پرده برداشت.

سایت واحد مرکزی خبر، متعلق به رادیو و تلویزیون دولتی ایران هم فیلم کوتاهی از یک برنامه خبری تلویزیونی را با عنوان “پشت پرده ربایش شهرام امیری” منتشر کرده است که در آن شخصی که خود را شهرام امیری معرفی می کند ماجرای ربوده شدن خود در عربستان را شرح می دهد.

همزمان، سایت یوتیوب نیز فیلم کوتاهی را منتشر کرده که در آن، فردی که خود را شهرام امیری معرفی می کند، با ابراز ناخرسندی از شایعاتی که در مورد او پخش شده، اعلام می کند که در آمریکا به سر می برد و می افزاید: “در اینجا آزادم و به همه اطمینان می دهم که در امان هستم.”

در پیام منتشر شده از شبکه تلویزیون دولتی ایران، پیام دهنده پس از معرفی خود به عنوان شهرام امیری، محقق دانشگاهی، می گوید که این پیام را در روز ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ (۵ آوریل) در یکی از شهرهای ایالت آریزونای آمریکا ضبط کرده و می افزاید که روز ۱۳ خرداد سال گذشته “در عملیات مشترک تیم های ترور و ربایش سازمان اطلاعات آمریکا – سیا – و استخبارات عربستان سعودی در مدینه منوره دزدیده شدم.”

به گفته این شخص، ربایندگان او را به خانه ای در نقطه نامعلومی در عربستان بردند و در این خانه به او داروی بیهوشی تزریق کردند و وقتی به هوش آمد، در یک هواپیمای پهن پیکر عازم آمریکا بود. او می افزاید: “در طی هشت ماه که در آمریکا نگهداری شدم، تحت شدیدترین شکنجه ها و فشارهای روحی گروه بازجویی سازمان اطلاعات آمریکا قرار گرفتم.”

به گفته “آقای امیری”، هدف از این فشارهای روحی این بود که او را وادار کنند در مصاحبه ای با یکی از شبکه های تلویزیونی آمریکا، بگوید که “فرد مهمی” در برنامه هسته ای ایران بوده و به درخواست خود به آمریکا پناهنده شده است و “در فرآیند پناهندگی، یک سری مدارک و اسناد مهم را از کشورم به همراه یک لپ تاپ که حاوی اسرار محرمانه هسته ای نظامی ایران است”، به آمریکا منتقل کرده است.

پیام دهنده در این فیلم هدف اصلی از این ماجرا را “فشار سیاسی به جمهوری اسلامی” دانسته و گفته است که پیام او در واقع به معنی “محکوم کردن و اثبات دروغ هایی است که آمریکا مدام علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می کند.”

شهرام امیری در پایان این پیام تلویزیونی از نهادهای مدافع حقوق بشر و سازمان های فعال در زمینه “آزادی اسیران در کشورهای دیگر” می خواهد که وضعیت او را پیگیری کنند و زمینه بازگشت او به ایران را فراهم آورند و به خانواده خود پیام می دهد که صبور باشند.

پیام متفاوت

محتوای پیام ویدیوئی دیگری که در سایت یوتیوب منتشر شده با پیام پخش شده از تلویزیون دولتی ایران کاملا تفاوت دارد و به نظر می رسد که منظور از تهیه آن، پاسخگویی به اخبار ضد و نقیضی بوده است که پیش از این درباره این شخص منتشر شده بود.

پیام دهنده در این نوار ویدیوئی از فرصتی که برای سخن گفتن مستقیم با جامعه جهانی به دست آورده ابراز خرسندی می کند و می افزاید که هدف او از انتشار این پیام “پایان دادن به شایعات و اتهاماتی است که طی سال گذشته” علیه او مطرح شده است.

او در این فیلم می گوید که هرگز علیه میهن خود اقدامی نکرده و می افزاید که از نظر سیاسی صاحبنظر نبوده و به موضوعات سیاسی علاقمند نیست و تاکید می کند که اعتقادی به تحقیقات تسلیحاتی ندارد و در این زمینه هم فعالیتی نداشته است.

وی می گوید که پژوهشگر فیزیک بهداشت است و در زمینه حفاظت در برابر اشعه تحقیق می کند و به منظور ادامه تحصیل و کسب درجه دکترا در همین رشته به ایالات متحده آمده است و در نظر دارد پس از پایان تحصیلات خود، “اگر امکان بازگشت در امنیت” وجود داشته باشد، نتیجه کار خود را در اختیار ایرانیان و سایرین قرار دهد.

پیام دهنده در عین حال توضیح نمی دهد که چه عاملی ممکن است باعث شود در صورت بازگشت از آمریکا، از امنیت لازم برخوردار نباشد هر چند تاکید می کند که “می دانم دولت جمهوری اسلامی ایران از خانواده ام مراقبت و حمایت می کند.”

“شهرام امیری” در این پیام ویدیوئی به همسر و فرزندش اطمینان می دهد که آنان را ترک نکرده و آرزوی دیدار آنان را دارد و در انتظار است تا به محض خاتمه تحصیلات در آمریکا، به خانواده اش ملحق شود اما از امکان سفر و اقامت خانواده خود در آمریکا در حال حاضر سخنی نمی گوید.

این شخص در خاتمه می گوید: “از همه درخواست می کنم از ارائه تصویر غلط از من خودداری کنند.”

در حالیکه شبکه تلویزیون جمهوری اسلامی گفته است که پیام ویدیوئی شهرام امیری “به روشی خاص”در اختیار دستگاه های اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار گرفته، نحوه راه یافتن ویدیو منتشر شده در سایت یوتیوب توضیح داده نشده و معلوم نیست که آیا آقای امیری خود این ویدیو را در سایت قرار داده یا انتشار آن به طرز دیگری صورت گرفته است.

تلویزیون جمهوری اسلامی پیام ویدیوئی پخش شده از این شبکه را “سندی منحصر به فرد” توصیف کرده و گفته است که این سند “نشان می دهد مجموعه ادعاهای آمریکا در مورد برنامه های هسته ای ایران، سندسازی بی ارزشی است.”

در عین حال، مشخص نیست که آیا پیام تلویزیون دولتی ایران به تازگی برای پخش در اختیار این شبکه قرار گرفته و یا به دلایلی، زمان حاضر برای پخش آن مناسب تشخیص داده شده است. انگیزه انتشار پیام دوم در سایت یوتیوب در این زمان نیز معلوم نیست.

اعتراض وزارت خارجه ایران

درخبری دیگر در همین زمینه، روز سه شنبه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفتگویی اصالت پیام تصویری شهرام امیری را تایید کرد و گفت که این فیلم “این بحث را که این تبعه کشورمان با همکاری سرویس های امنیتی آمریکا و عربستان ربوده شده است، تایید می کند.”

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، آقای مهمانپرست با محکوم کردن این اقدام آمریکاییان، گفت که وزارت خارجه ایران مساله را “از مجاری قانونی” پیگیری می کند.

در پیام تصویری که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده، آقای امیری به عنوان کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر، که یک موسسه آموزشی وابسته به وزارت دفاع ایران است، معرفی شده و به ارتباط احتمالی او با برنامه های اتمی ایران اشاره ای نمی شود و معلوم نیست به چه دلیل تیم ترور و ربایش سازمان های اطلاعاتی آمریکا و عربستان سعودی او را برای کسب اعترافات اتمی مناسب تشخیص دادند.

در مهرماه (اکتبر) سال گذشته، خبر سفر بدون بازگشت شهرام امیری به مراسم حج در عربستان سعودی با اظهارات منوجهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در مورد ربوده شدن یک شهروند ایرانی توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا به رسانه های همگانی راه یافت.

اگرچه مقامات دولتی آمریکا و عربستان سعودی در مورد اظهارات مقامات ایرانی در این باره اظهار نظری نکردند، اما اواخر ماه مارس سال جاری، شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی ایالات متحده، که از آنها نامی برده نشده بود، گفت که آقای امیری به آمریکا پناهنده شده و اطلاعات ارزشمند خود از برنامه های اتمی ایران را در اختیار آمریکایی ها و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده و افشای برنامه ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم یکی از دستاوردهای همکاری اطلاعاتی شهرام امیری با سازمان های اطلاعاتی غرب بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی سازمان های اطلاعاتی غربی را، علاوه بر ربودن شهرام امیری، به ربودن علیرضا عسگری، معاون پیشین وزارت دفاع ایران هم که در سفر به ترکیه ناپدید شده بود، متهم کرده و از سازمان های بین المللی برای رهایی آنان درخواست کمک کرده اند.

پیام شهرام امیری همزمان با اعلام خبر نهایی شدن متن پیش نویس قطعنامه تحریم ایران و احتمال طرح آن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خلال روزهای آینده از تلویزیون دولتی ایران پخش شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates