11.06.2010

داریوش شکوف «رژیم ایران» را مسئول ربودن خود دانست

رادیوفردا: داریوش شکوف، فیلمساز ایرانى مقیم آلمان که چندى پیش خبر ناپدید شدن وى منتشر شده بود، گفته است که توسط چهار مرد عرب‌زبان به گروگان گرفته شده و به خاطر ساخت یک فیلم انتقادى علیه رژیم ایران به قتل تهدید شده است.

داریوش شکوف، فیلمساز ایرانى که حدود سه هفته پیش ناپدید شده بود، گفته است که چهار مرد که به زبان عربى سخن مى‌گفتند، وى را به گروگان گرفته و او را به دلیل ساخت فیلمى انتقادى در باره رژیم ایران تهدید به مرگ کرده بودند.
بیشتر بخوانید:

* ناپدید شدن داریوش شکوف، فیلمساز ایرانی در آلمان

وى که روز پنج‌شنبه در نخستین اظهارنظر پس از ناپدید شدنش، از طریق تلفن، با خبرگزارى آسوشیتدپرس سخن مى‌گفت، درباره ربایندگان خود گفته است: «من اطمینان دارم که میان ربودن من و رژیم ایران ارتباط وجود دارد. این اقدام کار این رژیم نفرت‌انگیز است.»

اظهارات آقای شکوف در حالى است که سفارت جمهورى اسلامى در برلین از هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع خوددارى کرده است.

داریوش شکوف، فیلمساز ۵۵ ساله ایرانى مقیم برلین، روز ۲۴ ماه مه در حالى که از طریق کلن رهسپار پاریس بود، ناپدید شد. وى براى آخرین بار در ایستگاه راه‌آهن کلن دیده شده بود.

بر اساس اعلام پلیس آلمان آقاى شکوف در روز پنجم ژوئن و حدود دو هفته پس از ناپدید شدنش، توسط گروهى از نوجوانان در نزدیکى رود راین در شهر کلن پیدا شده بود، در حالى که لباس‌هایش خیس بود و از نظر جسمى نیز به شدت کوفته شده بود.

وى هم اکنون تحت نظارت پلیس در شهر کلن به سر مى‌برد. آقاى شکوف گفته است، در روز ناپدید شدنش در حالى که روى نیمکتى در یکى از میدان‌هاى مرکزى شهر کلن نشسته بود، توسط چهار مرد به زور سوار یک خودرو شده و با چشمان بسته به زیر زمین خانه‌اى منتقل شده بود و در تمام این مدت در آنجا نگهدارى مى‌شد.

به گفته وى ربایندگان با او بدرفتارى نکرده و وى را مورد ضرب و شتم قرار نداده‌اند.

وى که علت آزاد شدن خود را «بازتاب جهانى» ناپدید شدن خود مى‌داند، گفته است که ربایندگان هنگامى که وى را در کنار رود راین رها کردند، یک بار دیگر تهدید کردند، چنانچه فیلم (جدید) خود را به نمایش بگذارد، وى را خواهند کشت.

داریوش شکوف مى‌گوید، یکى از ربایندگان وى او را متهم کرده بود که به اسلام توهین کرده است، در حالى که وى به آنها گفته است که آنچه در ایران روى داده است، هیچ ارتباطى به اسلام ندارد و وى تنها به انتقاد از رژیم ایران پرداخته است.

وى در این باره گفته است: «آنچه او (یکى از ربایندگان) به من گفته است این بود: تو به اسلام توهین کردى، تو به رژیم توهین کردى و ما مى‌‌خواهیم تو را بکشیم. تو باید مانع انتشار فیلمت بشوى.»

آقاى شکوف قصد داشت براى معرفى فیلم تازه خود با نام « ایران- زندان» به پاریس برود. این فیلم انتقادى چندى پیش در یک محفل خصوصى در برلین به نمایش درآمده بود.

این فیلم ۷۵ دقیقه‌اى که به وضعیت زندان‌هاى ایران پس از انتخابات ریاست جمهورى سال پیش مى‌پردازد، چگونگى برخورد بازجویان با زندانیان سیاسى و نمونه‌هایى از شنکجه‌هاى طاقت‌فرسا را به تصویر مى‌کشد.

داریوش شکوف حدود سه ماه پیش در گفت‌وگویى با رادیو فردا گفته بود، که فیلمنامه «ایران‌- زندان» را بر اساس گفت‌وگوهاى طولانى خود با ۱۶ زندانى پیشین در ایران که شکنجه شده‌اند، نوشته است. برخى از این زندانیان پیشین، خود در این فیلم به ایفاى نقش پرداخته‌اند.

آقای شکوف همچنین حوادث پس از انتخابات خرداد‌ماه را انگیزه اصلى ساخت فیلم «ایران – زندان» معرفى کرده است.

در این میان گونتر اومه، دادستان کلن آلمان، که مسئول انجام تحقیقات در باره ناپدید شدن این فیلمساز ایرانى است، گفته است به علت در جریان بودن تحقیقات در این باره و احتمال به خطر افتادن آن، نمی‌تواند جزئیات مربوط به آن را اعلام کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates