17.06.2010

از قبل از همه چیز خبر داشتیم: داستان شب ۲۲ خرداد از زبان فرمانده ناجا

روز: یک سال پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد 1388، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، خبر داد که نیروی انتظامی پیش از برگزاری این انتخابات، حوادث بعد از آن را پیش بینی کرده و خود او در دیدار با فرماندهان ارشد پلیس، به آنها “آماده باش” داده بود. آقای احمدی مقدم در عین حال اذعان کرد که تصور آنها چنین حجمی از اعتراضات اجتماعی نبوده است.

اسماعیل احمدی مقدم همچنین ضمن طرح مجدد این ادعا که هیچکدام از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات توسط نیروهای پلیس به قتل نرسیده اند، گفت در حادثه مقابل مسجد لولاگر تیراندازی متقابل صورت نگرفته و قتل ندا آقا سلطان هم یک سناریو بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی در گفت و گو با ماهنامه سروش، در عین حال صحت فیلم حمله بسیجی ها و گارد یگان ویژه پلیس به کوی دانشگاه تهران در سحرگاه 25 خرداد 88 را تایید کرد اما در عین حال از خبرنگاران خواست تا کوی دانشگاه و کهریزک را خیلی بزرگ نکنند. او همچنین مسئولیت حمله به کوی دانشگاه را به صورت تلویحی متوجه نیروهای بسیجی دانست نه پلیس.

احمدی مقدم با وجود تعداد زیاد جانباختگان اعتراضات مردمی و میزان گسترده دستگیری ها، نمره نیروهای تحت امر خود در حوزه مدیریت میدانی حوادث یک سال گذشته را “ناکافی” توصیف کرد.

سخنان ضد و نقیض در مورد انتخابات

اما شاید بتوان مهم ترین بخش از سخنان فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را آنجا دانست که در مقام دفاع از سلامت انتخابات دهم ریاست جمهوری، صراحتا خبر از آن داد که تا ساعت 11 شب جمعه 22 خرداد، هیچ صندوقی باز و شمارش نشده بود.

احمدی مقدم بر این اساس کنفرانس خبری “میرحسین موسوی” در ساعت 11 شب 22 خرداد را زمینه چینی برای آغاز فتنه توصیف کرد.

او گفت: “بعدازظهر روز انتخابات با اينكه به همه‌ ستادهايشان زنگ زدند و مطمئن شدند آقاي موسوي رأي نمي‌آورد رفتند پيش ايشان و به وي گفتند رأي آورده‌ايد و به وي تبريك گفتند. اسناد اينها نزد وزارت اطلاعات است. و بعد دعوت از رسانه‌ها، كنفرانس 11 شب برگزار شد و ايشان اعلام پيروزي با رأي بالا را نمود؛ در حالي كه هنوز تعدادي از حوزه‌هاي انتخابيه بسته نشده بود و قطعاً هيچ صندوقي باز و شمارش نشده بود. چطور چنين چيزي امكان‌پذير است؟”

این در حالی است که نخستین آمار منتشر شده از نتایج انتخابات که طی آن احمدی نژاد پیروز قطعی با 24 میلیون رای اعلام شده بود، در حد فاصل ساعت 22.30 تا 23 جمعه شب 22 خرداد بر روی خروجی سایت ها و خبرگزاری هایی مانند فارس، ایرنا (خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی) و رجانیوز قرار گرفته بود. با این وجود آقای احمدی مقدم در این گفت و گو به صراحت اعلام کرده که در زمان کنفرانس خبری مهندس موسوی در ساعت 11 شب، “هیچ صندوقی” حتی باز نشده بود چه برسد به آنکه آرای آن شمرده شده باشد.

از سوی دیگر اعلام نخستین نتایج شمارش آرا با حدود 11 میلیون رای شمارش شده، از ساعت 23.30 جمعه 22 خرداد در تلویزیون جمهوری اسلامی آغاز شد. بنابراین مشخص نیست در صورت صحت سخنان آقای احمدی مقدم در این خصوص، مسئولان شمارش آرا در وزارت کشور چگونه توانستند در کمتر از نیم ساعت 11 میلیون رای را بشمارند؟

اما فرمانده پلیس بدون اینکه پاسخی به این تناقضات آشکار در سخنان خود بدهد، در ادامه گفت و گو بر ابهام ها اضافه کرده است.

احمدی مقدم سپس به پیام های تبریکی که از ساعت 4 بعدازظهر روز 22 خرداد به موسوی ارسال می شد، اشاره کرده و گفته: “هنوز تعدادي از حوزه‌هاي انتخابيه بسته نشده بود و قطعاً هيچ صندوقي باز و شمارش نشده بود. چطور چنين چيزي امكان‌پذير است. طبق اسناد قطعي كه هست گفتند به جز اردبيل در همه استان‌ها موسوي قطعي بازنده است، اما با اين حال رفتند و به موسوي تبريك گفتند.”

فرمانده نیروی انتظامی در این اظهارات متناقض مشخص نکرده در ساعت 4 بعدازظهر روز برگزاری انتخابات که هنوز 5 ساعت به پایان زمان اولیه اخذ رای باقی مانده، کدام “اسناد قطعی” از “شکست قطعی” مهندس موسوی خبر می داد؟

این در حالی است که پیش از این سایت خبری رجانیوز به عنوان ارگان کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد از تماس تلفنی و تبریک “علی لاریجانی” به موسوی در عصر روز 22 خرداد به علت آگاه شدن او از “اطلاعات و اخبار دست اول و محرمانه” خبر داده بود.

پیش بینی حوادث!

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از گفت و گوی خود از اطلاعاتی خبر می دهد که در اختیار این نیرو قرار داشته و طی آن حوادث پس از انتخابات پیش بینی شده بود. او در عین حال اذعان می کند که توانایی تخمین حجم دقیق این حوادث را نداشته اند.

احمدی مقدم در این خصوص می گوید: “يك هفته قبل از انتخابات، فرماندهان استان‌ها را در اينجا جمع كردم و به آن‌ها گفتم حداقل تا پايان هفته اول تيرماه شما با حوادثي روبه‌رو خواهيد بود. گفتم يا اين انتخابات به نفع آقاي موسوي تمام مي‌شود كه يك غائله داريم به اسم جشن پيروزي و فتح سنگرهاي بعدي يا آقاي احمدي‌نژاد برنده مي‌شود و آن‌ها بحث تقلب را پيش مي‌كشند. البته نمي‌توانستيم حجم مشكلات را دقيقاً تخمين بزنيم، ولي گفتيم كه قطعاً مشكلاتي خواهيم داشت و بلاترديد شما آماده باشيد. البته پيش از آن هم كسب آمادگي كرده بوديم.”

وی در توضیحی بیشتر اضافه می کند: “ما چنين اتفاقاتي را پيش‌بيني مي‌كرديم، چون برخي قرائن آشكار و علني بود؛ نوع دامن زدن به پيش‌زمينه‌هاي ذهني مانند احتمال تقلب اگر حضور مردم چهل ميليون نباشد ممكن است اقليت رأي بياورد. «طرح كميته صيانت از آرا» يا صحبت‌هايي كه بعضي كانديداها مي‌كردند كه ما از «آراي شما حفاظت مي‌كنيم » و ذهنيتي را به وجود مي‌آوردند كه اعتماد مردم به دولت حاكم را به حداقل برسانند.”

فرمانده پلیس از تحت نظر داشتن ستادهای انتخاباتی کاندیداهای رقیب احمدی نژاد در ایام انتخابات خبر داد و گفت: “ما به عنوان يك دستگاه امنيتي نمي‌توانيم صرفاً متكي به شواهد آشكار باشيم ما قرائن پنهاني هم داشتيم، يعني اشراف اطلاعاتي نسبتاً مناسبي در نوع تعاملات ستادها و جريان‌ها داشتيم كه آن‌ها را رصد مي‌كرديم؛ مثلاً كوچي كه اعضاي يك نشريه داخلي داشتند و رفتند هسته اصلي تشكيل بي.‌بي.‌سي فارسي شدند.”

احمدی مقدم از قول برخی افراد که بعدا زندانی شدند به “نظرسنجی های ساختگی” اشاره کرد و گفت: “البته خودشان هم در آخرين نظرسنجي‌ها در جمع خود گفتند كه آقاي احمدي‌نژاد برنده ميدان است، اما اين را نگوييد چون آقاي موسوي تضعيف روحيه مي‌شود و ممكن است انصراف دهد.”

تصمیمات اصلی

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه “تصمیمات بالاتر و اصلی تر را باید در سطح سیاسی می گرفتند” اظهار کرد: “كار ما دادن اطلاعات به مراجع بالادستي بود كه در مرحله قبل از انتخابات به خوبي انجام داديم. ما اين كار را كرديم و از قبل هم بسيج شده بوديم. اگر اين تمهيدات نبود آسيب‌هاي اين حركت بسيار بيشتر از اين بود كه اتفاق افتاد. در واقع يك نوع آمادگي ضمني وجود داشت، اما كسي نمي‌توانست عمق مسئله را پيش‌بيني كند. خود اين جريان هم نمي‏توانست اين را پيش‌بيني كند. ما هم وسعت اين جريان را نمي‌دانستيم. فكر مي‌كرديم التهاباتي هست، ولي تصور نمي‌شد مسئله تا اين حد عميق باشد.”

ما ستاد قیطریه را بستیم

احمدی مقدم همچنین در این گفت و گو به بیان اتفاقاتی پرداخت که منجر به تعطیلی ستاد قیطریه در روز انتخابات شد. ستاد مشهور به قیطریه، ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان حامی موسوی بود که با محوریت ستاد ملی جوانان حامی خاتمی و موسوی (88) و کمپین موج سوم فعالیت می کرد. این ستاد از حیث تعداد اعضا و هواداران بزرگترین ستاد انتخاباتی تمام کاندیداها در کل کشور بود. طبق آمار رسمی تعداد اعضا و هواداران مهندس موسوی که با این ستاد در ارتباط بودند بالغ بر 200 هزار نفر بود.

ستاد قیطریه در ساعات ابتدایی عصر روز 21 خرداد 88 با حمله نیروهای لباس شخصی مسلح مواجه شد. این نیروها با گاز اشک آور و باتوم به ساختمان اصلاح طلبان حامی موسوی حمله کردند. این یورش به زخمی و مجروح شدن تعدادی از اعضای این ستاد انجامید. اگرچه برخی نیروهای لباس شخصی حمله کننده به ستاد قیطریه توسط هواداران مهندس موسوی دستگیر و تحویل نیروی انتظامی شدند اما با حضور نظامیان در تهران از ساعات ابتدایی شب انتخابات و در حالیکه هنوز انتخابات در حال برگزاری بود، ستاد اصلاح طلبان حامی موسوی هم در یورش یگان ویژه نیروی انتظامی پلمب شد.

حالا فرمانده نیروی انتظامی در تشریح آن واقعه گفته است که: “شما يادتان باشد بعدازظهر روز انتخابات ما ستاد قيطريه را بستيم. اطلاع داشتيم كه آنجا كار رسانه‌اي مي‌كنند. وقتي رفتيم آنجا را بازرسي و پلمپ كنيم، متوجه شديم كه در درون ستاد استوديويي درست كرده‌اند و بعد كه داخل رفتيم چند تن از مشاهير مثل هنرمند و… بودند كه در صف مصاحبه بودند كه ما آنجا متوجه شديم. ما فكر مي‌كرديم آنجا اتاق ضبط رسانه‌اي است. وقتي جلوي در رفتيم ديديم كه فيلم ما را مستقيم بي.بي.سي نشان مي‌دهد. فكر مي‌كردند به نفعشان است براي تهييج از بازيگران و هنرمندان استفاده كنند.”

او افزوده که: “بعد هم شما ديديد در جريان انتخابات در جاهايي مثل ميدان هفت تير اغتشاشات سازماندهي مي‌شد، مثل ستاد پويش 88 كه ظاهراً ستاد جوانان بود، ما اطلاعات دقيقي داشتيم كه اين‌ها سازماني به نام سازمان رأي درست كرده‌اند كه شامل بخشي حقيقي و بخشي مجازي بود. يك شبكه‌ وسيع اجتماعي را از قبل تدارك ديده بودند كه كانون اين‌ها در ستاد قيطريه بود.”

به ستاد مرکزی موسوی کی حمله شد؟

فرمانده نیروی انتظامی همچنین مدعی شده که اولین ناآرامی های پس از انتخابات در تهران بعدازظهر روز شنبه 23 خرداد در مقابل ستاد مرکزی مهندس موسوی رخ داده؛ این در حالی است که ستاد مرکزی انتخاباتی میرحسین موسوی در نیمه شب 22 خرداد توسط یگان ویژه نیروی انتظامی با گاز اشک آور مورد حمله قرار گرفت که این حمله باعث مجروح شدن بسیاری از اعضای ستاد و مردمی شد که در مقابل ستاد تجمع کرده بودند.

احمدی مقدم در این مورد گفته: “اولين مكان درگيري از حوالي ستاد مركزي آقاي موسوي بود؛ يعني ستاد زرتشت، از صبح از طريق اي‌ميل فراخوان دادند، آنجا يواش‌يواش شلوغ شد، از ساعت ده صبح، ما بعدازظهر مجبور شديم آن‌ها را متفرق كنيم. از دوهزار نفر شروع شد و به هشت تا ده 10 هزار نفر كشيد، از دم غروب هم آرام آرام اغتشاش و آتش‌زدن‌‌ها شروع شد.”

وی در توجیه اعتراض مردم به نتایج اعلام شده انتخابات هم گفته است: “از لحاظ جغرافياي محل اغتشاش از بلوار كشاورز به بالا بود، زير بلوار يك كبريت هم روشن نشد. ما نمي‌خواستيم به شمال تهراني‌ها اهانت كنيم، اما وقتي در شميران مردم مي‌بينند هر كس مي‌آيد به موسوي رأي مي‌دهد ولي احمدي‌نژاد پيروز مي‌شود، تقلب براي‌شان باورپذيرتر است. بعد هم دسترسي‌شان به رسانه‌ها زياد است و تحت تأثير اخبار رسانه‌ها هستند. وقتي به شاه عبدالعظيم مي‌رويد همه مي‌‌بينند مردم هفتاد درصد به احمدي‌نژاد رأي داده‌اند تقلب را باور نمي‌كنند.”

راهپیمایان 25 خرداد نهایتا 500 هزار نفر بودند

در حالی که محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با حضور در کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات، تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی روز 25 خرداد را حداقل سه میلیون نفر اعلام کرده بود، جانشین او در فرماندهی نیروی انتظامی مدعی است که این جمعیت در نهایت 500 هزار نفر بودند.

احمدی مقدم به آنچه از آن تحت عنوان “نرم افزارهای برآورد” نام می برد اشاره می کند و می گوید: “من تخمين نمي‌زنم، ما برآورد دقيقي از جمعيت با توجه به عكس‌هاي هوايي داريم. در روز بيست‌وپنجم بين سيصد تا پانصدهزار نفر بود. در تجمعات روزهاي بعد هم بين پنجاه تا هفتادهزار نفر جمعيت بود. خوب است اين را اينجا بگويم، در يكي از تجمعات يكي از دوستان ما در روزي كه جلوي صداوسيما تجمع بود مي‌گفت جمعيت پانصدهزار نفر است، ما تصوير هوايي گرفتيم. از ميدان ونك تا سر نيايش يك لاين خيابان پر بود، از آنجا دو لاين خيابان بود؛ از ونك تا پارك‌وي 2500 متر است، به او گفتيم عرض خيابان را با ضرب و تقسيم حساب كن، گفت بين پنجاه تا هفتادهزار نفر هستند تا 30 خرداد. سي‌ام خرداد بين پانزده‌ تا بيست‌هزار نفر بودند. ما همه‌ آن را مستند داريم.”

وی سپس با بیان اینکه “من در برآورد جمعیت جوگیر نمی شوم و تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی حکومتی 22 بهمن حداقل دو میلیون نفر بود” اظهار داشت: “نرم‌افزارهاي برآورد هم هست. بعدها مبالغه كردند و گفتند روز 25 خرداد سه ميليون نفر و يا در روز قدس گفتند پنجاه، پنجاه بودند. اين‌ها مبالغه است. در 22 بهمن از ميدان امام حسين تا آزادي و از محمدعلي جناح تا پايين، وقتي جمعيت مثل سيل مي‌آيد سه ميليون نمي‌شود.”

تکذیب بیانیه نیروی انتظامی توسط فرمانده

فرمانده پلیس ایران درباره نحوه به قتل رساندن معترضان پس از انتخابات هم گفت: “گلوله‌هايي كه شليك شده بود در اندازه‌هاي سلاح‌هاي سازماني ما نيست.”

خبرنگار مجله سروش در اینجا به فرمانده نیروی انتظامی یادآوری می کند که پس از راهپیمایی 30 خرداد نیروی انتظامی با صدور بیانیه ای رسمی، کشته شدگان آن روز را بر اثر “تیراندازی متقابل” عنوان کرده اما احمدی مقدم بدون ارائه پاسخ روشنی به این پرسش می گوید: “اصلاً كشته‌شدگان در تيراندازي متقابل نبودند. در روز سي‌ام چند نفر جلوي مسجد لولاگر بودند كه رفتند مسجد را آتش بزنند و درگير شدند؛ و البته، جلوي مسجد جنازه‌اي نبود. بقيه درگيري‌ها پراكنده بود در تجريش و ستارخان. يكي ماشين زير كرده بود، يكي جسم سخت به سرش خورده بود، اما قطعاً نيروي انتظامي از روز اول تا آخر دستور داشت سلاح جنگي به دست نگيرد، از سلاح پينت‌بال كه سلاحي كه رنگ شليك مي‌كند، استفاده مي‌كرد، حتي تفنگ‌هاي ساچمه‌اي هم نياورديم.”

فرمانده نیروی انتظامی به معضل قاچاق اسلحه به کشور از مرزها اشاره کرده و افزوده است: “ما بايد روي سلاح‌هاي غيرمجاز كار امنيتي و جدي انجام دهيم. اين نيست كه هر كسي سلاح غيرمجاز دارد از آن، در اين مواقع استفاده مي‌كند بلكه نيات سازماندهي‌شده هم بايد پشت اين مسائل باشد، ولي بالاخره تا حدي نباشد كه وزير سابق مخابرات را فردي با تصميم شخصي مضروب بكند، نه هيچ گروهي پشتش است و نه هيچ كسي. يك آدم است و خيلي راحت رفته و با چاقو زده. وقوع اين حوادث در دنياي امروز ممكن است؛ با اين فيلم‌هاي اكشن و سلاح هاي غيرمجاز.”

این در حالیست که فیلمی که از درگیری مقابل مسجد لولاگر در سایت های اینترنتی منتشر شده، نشان دهنده حضور چند عضو بسیج است که از پشت بام این مسجد مردم معترض را به رگبار بسته اند.

ماشینی هم که فرمانده نیروی انتظامی به آن اشاره می کند، وانتی با آرم رسمی پلیس بود که یک معترض به انتخابات را که بر روی زمین افتاده بود زیر گرفت. مسئولان پلیس در واکنش به پخش این فیلم چندین بار اظهارات متناقضی بیان کردند و در نهایت مدعی شدند این وانت توسط ضد انقلاب سرقت شده بود. بعدها شخص فرمانده نیروی انتظامی خبرنگارانی را که از او درباره این وانت و زیر گرفتن معترضان توسط پلیس می پرسیدند تهدید کرده بود که پرحرفی نکنند.

اذعان به خودسری های سپاه و بسیج

احمدی مقدم در ادامه، مسئولیت حمله به کوی دانشگاه تهران در نیمه شب 25 خرداد را به صورت تلویحی متوجه سپاه و بسیج دانسته است.

او گفته: “در حادثه كوي دانشگاه كه شب 25 يا عصر 25 خرداد بود، بچه‌هاي بسيج شب‌ها در مقابله با اغتشاش به ما كمك مي‌كردند كه به مرور اين مناطق كم شدند. نيروي انتظامي كفاف اين همه جا را نمي‌داد بايد درخواست كمك مي‌كرد. اما زماني پيش مي‌آيد كه مديريت به سپاه داده مي‌شود، زماني هم هست كه مديريت با ماست. در عمده موارد بچه‌هاي بسيج در كنترل ما بودند و با ما هماهنگ بودند. ضمن اينكه در مورد عزيزان بسيجي بايد گفت آن‌ها بچه‌هايي هستند غيرتي، متدين، پرشور و براي دفاع از نظام احساس تكليف مي‌كنند، ما بايد دريچه قانوني را براي آن‌ها باز كنيم و از اين ظرفيت در چارچوب قانون استفاده كنيم.”

فرمانده نیروی انتظامی سپس به خودسری های صورت گرفته توسط نیروهای بسیج در سرکوب حوادث پس از انتخابات اشاره کرده و گفته: “شرايطي پيش مي‌آمد، نمي‌خواستيم درگير شويم اما مي‌ديديم برخي بسيجي‌ها با موتور مي‌آمدند اما سازمان بسيج نيامده بود چون به آن‌ها اجازه داده نشده بود. بسيج نيرويي حرفه‌اي و سازمان‌يافته با ضوابط كامل و قاطع نيست، يك نيروي مردمي است و در مواقع خطر مي‌آيد و بايد از او ممنون باشيم. اگر بسترهاي لازم را براي حضور صحيح اين‌ها فراهم نكنيم، امكان عمل خودسرانه تشديد مي‌شود، آن وقت خسارت براي ما زياد، خواهد بود. هميشه هم خودسر و حزب‌اللهي و بسيجي و اين مفاهيم قاطي مي‌شود و آسيب‌ مي‌زند، چون اين فرد خودسر عمل مي‌كند و به مجموعه آسيب مي‌زند.”

قتل ندا سناریو بود

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه این گفت و گو، مانند دیگر مسئولان رسمی جمهوری اسلامی، قتل “ندا آقا سلطان” را یک سناریو توصیف می کند که سرنخ اصلی آن در انگلستان است.

احمدی مقدم می گوید: “پرونده ندا آقاسلطان از اول به وزارت اطلاعات واگذار شد، ما اقدامات مقدماتي و ثبت آثار صحنه جرم و تشكيل پرونده و پزشكي قانوني را انجام داديم، اما بعداً در مراجع ذي‏صلاح تصويب شد اين پرونده به وزارت اطلاعات داده شود، چون امتدادات خارجي داشت، چون آرش حجازي در صحنه حضور مشكوكي داشت آمد، به فاصله دو روز برگشت و رفت. اين طبيعي به ذهن نمي‌رسيد؛ اينكه فردي بيايد و در تظاهراتي شركت كند و به انگليس برگردد. مي‌توانست اينجا بيايد و بگويد چنين اتفاقي افتاد، بعد هم نوع فيلم‌ها و تحليل‌هاي رسانه‌اي روي آن شد. الان قوي‌ترين سناريو اين است كه خود اين مسئله يك سناريو بود، قوي‌ترين سناريوي پليسي و امنيتي اين است، اما خوب، سرنخ اصلي الان در انگليس است و دست ما سيستم‌هاي امنيتي كوتاه است كه بتواند اين پرونده را به نتيجه كامل برساند، حتي كساني كه در نزديكش بودند دچار غفلت هستند و شايد ماجرا را به خوبي درك نكرده‌‌اند.”

وی ادامه می دهد: “پرونده در وزارت اطلاعات است و تا جايي كه من مي‌دانم سرنخ اصلي هم در ايران نيست. سوژه اصلي هم متأسفانه به قتل رسيده و قابل تحقيق نيست. در فيلم‌ها كه ايشان گلوله مي‌خورد و به زمين مي‌افتد هيچ صداي شليكي وجود ندارد، اما يك دقيقه قبل صداي گلوله داريم. پليس تا دورترها هيچ پوكه‌اي پيدا نكرد، مردم هيچ ضاربي را گزارش نكردند. مرمی بايد يا در بدن ايشان مانده باشد يا عبور كرده باشد و همان نزديكي‌ها افتاده باشد، مرمي گلوله را بايد كشف مي‌كرديم كه كشف نشد. كاليبر گلوله را پزشكي قانوني تقريباً مشخص كرد، اما اثر شليك هم روي بدن نشان مي‌داد كه از فاصله نزديك به ايشان شليك شده است. جالب است شاهدان نزديك ايشان كسي را نديدند كه تيراندازي كند، فقط موتورسواري در كوچه‌هاي اطراف تير هوايي شليك مي‌كرد.”

زیاد به کوی دانشگاه و کهریزک نپردازید

احمدی مقدم سپس حادثه کوی دانشگاه را هم قابل پیش بینی خواند و البته نگفت که در این صورت به چه علت برای جلوگیری از آن اقدامی نشده است؟

وی در عین حال گفت که نباید حوادثی مانند کوی دانشگاه و کهریزک را آنقدر بزرگ کرد که فتنه اصلی گم شود.

فرمانده پلیس ادامه داد: “از روزهاي انتخابات لشكري دنبال آقاي كروبي بودند. بعضاً افرادي از جريانات منحرف دانشگاه مانند كمونيست‌ها و نئوماركسيست‌ها و تحكيمي‌هاي افراطي بودند، تعجب مي‌كنم از آقاي كروبي كه اين‌ها هوادارشان بودند، اين‌ها هر شب با يك وضعيت افتضاحي به خيابان مي‌آمدند از كوي تا بلوار كشاورز، يعني دانشجويي با زيرپيراهن ركابي و شلوارك و دمپايي و… صحنه‌هاي غيراخلاقي، انگار شوهاي غربي بود و هيچ تناسبي با كشور ما نداشت براي كانديدايي كه ظاهري روحاني داشت، خود آقاي كروبي هم متأسفانه در آنجا حاضر مي‌شد.

فیلم حمله به کوی دانشگاه صحت دارد

فرمانده نیروی انتظامی صحت فیلم پخش شده از شبکه تلویزیونی BBC فارسی درباره حمله نیروهای بسیجی و نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران در نیمه شب 25 خرداد را تایید کرد و گفت: “من صحنه آن شب را به شما بگويم؛ چند شب اين‌ها از پشت بام‌هاي كوي سنگ و كوكتل مي‌ريختند. شما اگر كف خيابان جلوي كوي را ببينيد پر از سنگ است و چيزهايي كه آتش گرفته است. ماشين‌هاي سلف كوي را هل مي‌دادند و بيرون مي‌آوردند و آتش مي‌زدند. چند شب اين حادثه بود. ما يگان ويژه را آنجا گذاشتيم و گفتيم تحريك نكنيد، نگذاريد بيرون بيايند و داخل هم نرويد. اين‌ها در آستانه كوچه‌ها مي‌ايستادند كسي به آن‌ها ملحق نشود، آن‌ها هم مي‌خواستند بيرون بيايند، هجوم مي‌آوردند آن‌ها هم داخل مي‌ر‌فتند. بعد ديديم متأسفانه گروهي از نرده‌هاي پشت يعني قسمت جنوبي و غربي وارد شدند؛ شايد پنجاه، شصت نفر.”

احمدی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا این عده از لباس شخصی ها بودند، گفت: “بله.”

وی سپس اذعان کرد که حمله به کوی دانشگاه در پی درخواست “فرهاد رهبر” رئیس دانشگاه تهران از او صورت گرفته است.

احمدی مقدم گفت: “بعد هم دكتر رهبر با ما تماس گرفتند. چون ورود به دانشگاه بايد با هماهنگي رئيس دانشگاه باشد. به من مي‌گفت زودتر وارد شويد و مسئله را مديريت و حل كنيد. در نهايت شوراي تأمين استان تهران تصويب كرد كه برويم و مسئله را حل كنيم. داخل كوي درگيري ايجاد شده بود و كتك‌كاري مي‌كردند. گفتند اين مسئله را جمع كنيد. يك گروهان از يگان ويژه داخلي رفتند. عده‌‌اي را دستگير كردند، آن شب حدود نود نفر را دستگير كردند.”

منابع دانشجویی می گویند که در جریان این حمله حداقل 5 دانشجو کشته شده و صدها نفر دیگر بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل شدند.

احمدی مقدم برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات پیشنهاد می دهد که تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی به طور دائم در کوی دانشگاه مستقر شوند.

نمره کافی نگرفتیم

فرمانده پلیس در پاسخ به این پرسش که به نیروی تحت امرش در جریان حوادث پس از انتخابات چه نمره ای می دهد؟ گفت: “جلوي صداوسيما و يا وزارت كشور اگر پليس نبود آنجا را مي‌گرفتند و مي‌گفتند ما حكومت را گرفتيم، اگر پليس فرو ريخت و سيستم‌هاي امنيتي فرو ريخت، نيروهاي مسلح وارد مي‌شوند و اين هزينه سنگيني وارد مي‌كند. اصل اينكه پليس توانست حادثه را پيش‌بيني كند و آمادگي عملياتي داشته باشد و استمرار و پايداري داشت و ده ماه تمام پايداري كرد و بعد ديديد كه در نوروز، چهارشنبه‌سوري و… موردي نبود، اين نمره بالايي دارد، اما از حيث مديريت ميداني يا رفتارهاي غيرميداني يا ضعف تجهيزات و ساختارها ما نمره كافي نگرفتيم.”

کاش آبپاش داشتیم

فرمانده نیروی انتظامی یکی از آسیب های کلی ناجا در انتخابات قبلی را بازداشتگاه‌ها و ظرفیت های محدود آنها بیان و اضافه کرد: “داشتن آبپاش‌هاي كارآمد و يا وسايل ضد اغتشاش كه رودررويي نيرو را با مردم به حداقل برساند، اين مي‌توانست فرد را خيس كند و به جاي باتوم زدن با خيس كردن از ميدان به در كند.”

وی افزود: “ما در اين زمينه مجهز نبوديم. يا مسئله ديگر آستانه تحمل بود، خستگي مفرط و فرسايش ممتد بچه‌ها در فصل گرما. چند روز در ميدان بودند و خسته شده بودند و عصبي مي‌شدند و واكنش‌هاي تند عصبي از خود بروز مي‌دادند و اين مسئله خسارات را زياد مي‌كرد. ما اين را آسيب‌شناسي كرديم.”

قوانین آمریکا برای اینترنت و ماهواره را کپی کنیم

احمدی مقدم در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا دور جدید برخورد با ماهواره ها در راه است؟ اظهار داشت: “اين‌ها بسترهاي قانوني مي‌خواهد كنترل فضاهاي مجازي بسته‌هاي قانوني مي‌خواهد كه كاملاً فراهم نيست. ما خيلي به خود زحمت ندهيم، به كشورهاي مهد دموكراسي برويم و قوانين آن‌ها را ترجمه كنيم و اينجا اجرا كنيم، اين قوانين بسيار سخت‌گيرانه است و ما درصدي را اجرا كرده‌ايم. قوانيني كه در امريكا و انگليس و فرانسه است را بياوريم و كپي بزنيم و اجرا كنيم درباره ماهواره و اينترنت. حتي درصدي را پياده كنيم در حالي كه در كشور ما فضاسازي مي‌كنند كه قصد محدوديت آزادي وجود دارد.”

وی تاکید کرد: “ما هيچ قانون سختگيرانه‌تري از قوانين كشورهاي مهد دموكراسي نمي‌خواهيم؛ همان حتي پنجاه درصد كمتر.”

رهبری گفت: برای نظامی حمله دشمن فرض است

فرمانده نیروی انتظامی در این مصاحبه همچنین به جلسه رهبر جمهوری اسلامی با برخی از نظامیان اشاره کرد و گفت: “مقام معظم رهبري در جلسه‌اي با نظاميان مي‌‌فرمودند براي نظامي حمله دشمن فرض است. از نظر ما به عنوان سيستم امنيتي وقوع چنين مسائلي و حتي بدترين وضعيت فرض است و بايد خود را آماده كنيم تا بتوانيم خسارات جامعه را كاهش دهيم. هر چه بهتر پيش‌بيني كنيم در پيشگيري موفق‌تر خواهيم بود.”

احمدی مقدم ادامه داد: “نقش مقام معظم رهبري در عبور از اين فتنه بي‌نظير بود. شايد در دو جلسه؛ يك جلسه با چند نفر از مسئولان امنيتي، يك جلسه هم با من. مورد به مورد مسائل را پيگيري كردند. ايشان نارسايي‌ها را از ما نمي‌پذيرفت و خواهان برخورد با كساني بود كه اين نارسايي‌ها را به وجود آوردند.”

وی در پایان گفت: “ايشان به دنبال حقوق مردم بودند و در جايي فرمودند كه من از اول دوست نداشتم خوني به زمين ريخته شود، اما حالا اتفاق افتاده و بايد تلاش كنيم ترميم كنيم. ايشان حاكم و پدر جامعه هستند و با اين روحيه با ما برخورد مي‌كنند در يكي از جلسات كه خيلي ما را سين‌جيم كردند گفتند خودتان قبل از اينكه ديگران وارد شوند، برخورد كنيد و پاسخگو باشيد. فرمايش‌هاي ايشان چه براي ما و چه براي كشور موثر بود.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates