18.06.2010

آمریکا: ایران ممکن است توان پرتاب ‘صدها موشک’ به اروپا را داشته باشد

بی‌بی‌سی: وزیر دفاع آمریکا احتمال حمله موشکی ایران به اروپا را از عواملی دانسته که در بازنگری برنامه دفاع موشکی آمریکا موثر بوده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، گفته است که گزارش های اطلاعاتی حاکی از اینکه احتمال دارد ایران بتواند به ظرفیت لازم برای پرتاب “دهها و حتی صدها فروند موشک” به سوی اروپا دست یابد در برنامه دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای بازنگری و سازماندهی برنامه شبکه دفاع موشکی اروپا در نظر گرفته شده است.

در ماه سپتامبر سال گذشته، ایالات متحده با اشاره به آنچه که “تهدید فزاینده موشکی ایران” می خواند برنامه هایی را برای ایجاد یک شبکه تدافعی ترکیبی، متشکل از موشک های مستقر در زمین و دریا، در داخل و اطراف کشورهای اروپایی عضو پیمان اتلانتیک شمالی – ناتو – اعلام داشت.

آقای گیتس گفته است که یکی از یافته های اطلاعاتی که به اتخاذ تصمیم برای ایجاد این شبکه منجر شد “آگاهی از این بود که اگر ایران در صدد حمله موشکی به اروپا برآید، به پرتاب یک یا دو موشک اکتفا نخواهد کرد بلکه موشک های متعددی را به کار خواهد برد.”

وزیر دفاع آمریکا در توضیح جزئیات چنین حمله ای افزود که انتظار می رود که ایران در حمله موشکی احتمالی خود، متحدان اروپایی ایالات متحده را با پرتاب دهها و حتی صدها فروند موشک، “زیر آتش” بگیرد و در عین حال ابراز اطمینان کرد که بهینه سازی شبکه دفاع ضد موشکی به آمریکا توانایی آن را خواهد داد تا از نفرات، پایگاه ها و تجهیزات نظامی و همچنین متحدان خود در اروپا به گونه ای موثر حمایت کند.

رابرت گیتس گفت آمریکا در نظر دارد تا قبل از سال 2020 میلادی شبکه دفاع ضد موشکی مورد نظر را تکمیل کند.

آقای گیتس افزود که هدف از این اقدام، دفاع از اروپائیان نه فقط در برابر خطر حملات موشکی ایران و کره شمالی، بلکه حمایت از آنان در مقابل حملات موشکی کشورهای دیگری نیز خواهد بود که ممکن است در آینده اروپا را مورد تهدید قرار دهند “به خصوص اگر بتوانیم از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری کنیم.”

در زمان دولت جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، برنامه دفاع ضد موشکی این کشور برای اروپا با مخالفت جدی روسیه مواجه شد که چنین اقدامی را به منزله تضعیف تجهیزات موشکی این کشور و در نتیجه، تهدیدی مستقیم علیه امنیت خود توصیف می کرد.

دیدگاه روسیه

دولت باراک اوباما برنامه مورد نظر دولت آقای بوش را تغییر داده و طرح دیگری را برای دفاع موشکی از اروپا تدوین کرده است و وزیر دفاع آمریکا در سخنان خود تاکید ورزید که شبکه جدید موشکی توانایی چندانی برای مقابله با موشک های قدرتمند روسی ندارد.

وی گفت “شبکه دفاع موشکی مورد ما برای اروپا ظرفیت مقابله با زرادخانه موشکی پیشرفته و بزرگ روسیه را ندارد و در نتیجه، بر کارآیی شبکه دفاعی بازدارنده آن کشور تاثیری نخواهد گذاشت و روسیه می داند که سیستم مورد نظر ما به نحوی طراحی شده که صرفا بتواند مانع از آن شود که تعداد محدودی موشک های پرتاب شده از سوی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی به هدف های خود در اروپا اصابت کنند.”

پیش از این، دولت آمریکا امکان مشارکت روسیه در دفاع موشکی از اروپا را مطرح کرده بود اما آقای گیتس جلب توافق روسیه را محتمل ندانست و گفت که در زمینه برنامه های دفاع موشکی، همواره بین دو کشور اختلاف نظر وجود داشته و این اختلاف نظر همچنان برجاست.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در مورد اهداف طرح دفاع موشکی اروپا در حالی انتشار می یابد که منابع اطلاعاتی ایالات متحده با ابراز نگرانی از توسعه توانایی موشکی ایران، هشدار داده اند که شبکه دفاع موشکی ناتو باید تا سال 2018 اعضای اروپایی این سازمان را تحت پوشش قرار دهد به نحوی که حملات احتمالی کشورهای توسعه نیافته ای را که به توانمندی موشکی دست می یابند خنثی کند.

اخیرا یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در اشاره به برنامه های موشکی ایران گفت که دولت ایران تمایل خود به دستیابی به یک زرادخانه قوی، موثر و کارآمد را هرگز کتمان نکرده است اما تاکید کرد که اطلاعات غرب در مورد این برنامه ها “علم یقین” نیست.

این مقام وزارت دفاع گفت که به همین جهت، لازم است برنامه دفاع موشکی اروپا از انعطاف پذیری لازم برای مقابله با انواع تهدیدها برخوردار باشد و همچنین بتواند پوشش حفاظتی لازم را در مقابل موشک های حامل کلاهک های شییمیایی، میکروبی و هسته ای ایجاد کند.

ایالات متحده و برخی کشورهای غربی حکومت ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم کرده و به اقداماتی از جمله تلاش های موفقیت آمیز در جلب حمایت شورای امنیت برای وضع تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی دست زده اند.

رهبران جمهوری اسلامی گفته اند که برنامه های هسته ای خود را برای مقاصد غیرنظامی دنبال می کنند و تاکید کرده اند که در صدد دستیابی به تسلیحات اتمی نیستند.

ایران در خلال سال های اخیر از آزمایش انواع مختلف موشک خبر داده و گفته است که این تسلیحات در داخل کشور طراحی و ساخته شده اما تاکید داشته است که این برنامه موشکی با هدف های دفاعی دنبال می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates