21.06.2010

امت همیشه در صحنه جا زد: حرکت کشتی امدادرسانی ایران به سوی نوار غزه به تعویق افتاد

بی‌بی‌سی:حرکت کشتی ایرانی حامل اقلام کمکی برای ساکنان نوار غزه طبق برنامه صورت نمی گیرد.

روز دوشنبه، 31 خرداد (21 ژوئن)، خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – به نقل از محمد جواد جعفریان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی گزارش کردکه کشتی ایرانی حامل اقلام بشردوستانه برای فلسطینیان ساکن نوار غزه در موعد مقرر به سوی مقصد حرکت نخواهد کرد.

آقای جعفریان در مصاحبه با این خبرگزاری افزود که “برخی از ناهماهنگی های بین المللی و تغییر نوع اقلام ارسالی سبب تاخیر در زمان حرکت کشتی ایرانی به سوی غزه شده است.”

هفته گذشته، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی اعلام کرد که نخستین کشتی حامل کمک های مردمی این جمعیت به زودی به سوی غزه حرکت می کند و افزود که این کشتی حامل سه هزار تن انواع دارو، لوازم بهداشتی و مواد غذایی است.

مدیرکل روابط عمومی هلال احمر افزوده بود که یک گروه پزشکی و رسانه ای نیز کاروان کمک های ایران به غزه را همراه می کند و ضمن درخواست کمک نقدی از مردم، افزوده بود که پس از کشتی اول، کشتی دیگری با تعداد زیادی از داوطلبان کمک به غزه و صلح طلبان به سوی این منطقه عزیمت خواهد کرد.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفته است که کشتی های ایرانی حامل کمک های مردمی “متناسب با نیازهای مردم منطقه” بارگیری شده و تاکید کرد که “علیرغم تمام شیطنت های سیاسی برخی کشورها” اعزام این کشتی ها ادامه خواهد داشت.

قرار بود این کشتی روز 31 خرداد سفر خود را آغاز کند.

آقای جعفریان گفته است که کشتی ایرانی منحصرا حامل اقلام بشردوستانه است و بدون سلاح جنگی و طبق قوانین دریانوردی بین المللی حرکت می کند و افزود که “هیچ کشتی نظامی حق تعدی و ورود غیرقانونی به این کشتی را ندارد.”

به گفته این مقام هلال احمر ایران، حدود پنجاه و پنج هزار نفر از مردم ایران برای خدمت به غزه ثبت نام کرده اند و افزود که این افراد لزوما رهسپار غزه نمی شوند بلکه خدمات دیگری را در این زمینه ارائه خواهند داد.

‘مخالفت آمریکا’

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی گفت که مراسم بدرقه کشتی ایرانی حامل مواد کمکی برای غزه به زودی با حضور جمعی از ثبت نام شدگان برگزار می شود و افزود که نمایندگان ثبت نام شوندگان نیز برای مشخص کردن فعالیت های لازم برای کمک به غزه در همایشی در هفته آینده حضور خواهند یافت.

وی گفت که بیست تن از امدادگران متخصص هلال احمر هم همراه با این کشتی به غزه اعزام می شوند اما در مورد نوع تخصص آنان اطلاعاتی توضیح نداد.

آقای جعفریان اظهار داشت که سخنگوی دولت آمریکا از مقامات مصری خواسته است اجازه عبور کشتی ایران از کانال سوئز را صادر نکنند و افزود “با هماهنگی های صورت گرفته با مسئولان هلال احمر مصر، امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.”

گروه حماس از ژوئن سال 2007 با اخراج ماموران تشکیلات خودگردان فلسطینی اداره نوار غزه را در دست گرفته در حالیکه اسرائیل و ایالات متحده این گروه را یک سازمان تروریستی می دانند، ایران از حامیان این گروه محسوب می شود و از سوی اسرائیل، به کمک نظامی و مالی به حماس متهم شده است.

پس از واقعه حمله کماندوهای اسرائیلی به یک کشتی حامل اقلام بشردوستانه برای ساکنان غزه که نه کشته برجای گذاشت، این کشور تحت فشار بین المللی قرار داشته تا محاصره اقتصادی نوار غزه را که از سه سال پیش به این سو کمابیش برقرار بوده لغو کند.

کابینه ائتلافی اسرائیل اخیرا اعلام کرد که اجازه حمل انواع کالاهای غیرنظامی به این بخش از سرزمین های فلسطینی را خواهد داد.

براساس تصمیم دولت اسرائیل، در حالیکه پیش از این فهرستی از کالاهای مجاز برای ورود به غزه انتشار می یافت، از این پس اسرائیل فهرست اقلام ممنوعه را، که عمدتا شامل اسلحه و مواد قابل استفاده در تولید تسلیحات است، منتشر خواهد کرد.

در عین حال، اسرائیل همچنان اجازه ورود کشتی های خارجی به سواحل غزه را نمی دهد و در نتیجه، کشتی های حامل اقلام کمکی برای ساکنان این بخش از سرزمین های فلسطینی باید محموله خود را در بنادر اسرائیل یا مصر تخلیه کنند تا از طریق گذرگاه های مرزی این دو کشور، وارد نوار غزه شود.

در خیری دیگر در همین زمینه، مقامات لبنانی به یک کشتی لبنانی حامل گروهی از فعالان سیاسی و اقلام بشردوستانه برای ساکنان غزه اجازه داده است به سوی جزیره قبرس حرکت کند و از آنجا عازم غزه شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates