23.06.2010

به دلیل مواضع ضد یهود برنده جایزه صلح نوبل: احمدی‌نژاد باید محاکمه شود

مردمک: الی ویزل، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر، روز دوشنبه هفته جاری خواستار بازداشت محمود احمدی‌نژاد در سفر به کشورهای خارجی به اتهام انکار هولوکاست شد.

او که خود از بازماندگان واقعه هولو‌کاست است، با اشاره به بازداشت ژنرال پینوشه رهبر پیشین شیلی، گفت که محمود احمدی‌نژاد باید بازداشت شود و به دلیل تحریک افراد برای ارتکاب جرم علیه انسانیت محاکمه شود.

هولوکاست به واقعه قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم گفته می‌شود و انکار آن در برخی از کشورهای دنیا جرم شمرده می‌شود.

الیازر (الی) ویزل که در سال 1986 برنده جایزه صلح نوبل شده بود، گفت: احمدی‌نژاد باید به دادگاه عدالت بین‌المللی آورده شود و به خاطر اظهارات تحریک‌آمیز علیه اسرائیل و یهودیان محاکمه شود.

محمود احمدی نژاد در برخی سخنرانی‌های خود از جمله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، واقعه هولوکاست را دروغ خوانده و گفته بود که مبنای تاریخی ندارد.

الی ویزل، نویسنده و استاد دانشگاه بوستون در آمریکا، تا کنون 57 کتاب نوشته است و معروفترین آن «شب» نام دارد. او در این کتاب تجارب خود را به عنوان زندانی در اردوگاه‌های نازی آشوویتز و باچن‌والد نوشته است.

آقای ویزل در سخنرانی تازه خود با اشاره به اهمیت آنچه «باقی ماندن هویت یهودی در دنیای مدرن» خواند، گفت که یهودی بودن نه تنها با جهانی بودن متناقض نیست، بلکه تقویت کننده آن است.

او با رد نظریه «برای جهانی شدن باید یهودی بودن را انکار کرد»، گفت: هرقدر یهودی‌ها بیشتر یهودی باشند به غیر یهودیان بیشتر می‌توانند کمک کنند.

الی ویزل با اشاره به هولو‌کاست گفت که اگر این «تراژدی» فراموش می‌شد یک «تراژدی برای کل دنیا بود.»

او بعدا در گفت‌وگو با فری‌پرس با اشاره به وجود دیکتاتوری‌های فراوان در جهان، چین را کشوری خواند که به حقوق بشر و حقوق مردم تبت احترام نمی‌گذارد.

این فعال حقوق بشر «بیان آزادانه عقاید و مبارزه» را تنها راهی دانست که بشر می‌تواند از نقض حقوق بشر جلوگیری کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates