23.06.2010

ماهواره جاسوسی اسرائیل برای رصد برنامه هسته‌ای ایران پرتاب شد

بی‌بی‌سی: اسرائیل ماهواره جاسوسی اوفک(افق)- ۹ را که قرار است از آن برای جاسوسی علیه فعالیت های هسته ای ایران استفاده شود، به فضا پرتاب کرده است.

ماهواره اوفک – ۹ این توانایی را دارد که عکس هایی با وضوح و شفافیت بالا تهیه کند.

تصاویر ارسالی این ماهواره امکان جمع آوری اطلاعات در باره برنامه هسته ای ایران را برای اسرائیل تقویت می کند.

وزارت دفاع اسرائیل گفته است اوفک -۹ از پایگاه نیروی هوایی پلماخیم در جنوب تل آویو و در حوالی دریای مدیترانه پرتاب شده است.

این ماهواره، یکی از حداقل چهار ماهواره جاسوسی اسرائیل به شمار می رود که در مدار زمین قرار دارند.

این ماهواره توسط سازمان تحقیقات فضایی اسرائیل ساخته شده است. اولین نسل این ماهواره در سال ۱۹۸۸ به فضا پرتاب شد.

حاییم اشد، مدیر برنامه فضایی ارتش اسرائیل به روزنامه جروزالم پست گفته است این ماهواره به اسرائیل انعطاف پذیری عملیاتی بیشتری می دهد.

رسانه های اسرائیلی می گویند سازمان های اطلاعاتی این کشور از این پس می توانند با دقت بیشتری فعالیت های هسته ای ایران را رصد کنند.

اسرائیل پیش از این هم برای زیر نظر گرفتن فعالیت های نظامی هسته ای ایران، ماهواره های جاسوسی به فضا پرتاب کرده که در مواردی پرتاب ماهواره ها با موفقیت روبرو نبوده است.

اسرائیل، ایران را یک تهدید بنیادین برای امنیت خود می داند و خواهان آن است که جامعه جهانی در برابر ایران و برنامه هسته ای این کشور موضع سفت و سختی در پیش بگیرند.

اسرائیل با اشاره مکرر به صحبت های محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، این کشور را خطری برای امنیت اسراییل و یهودیان می داند.

اسرائیل و کشورهای غربی می گویند برنامه هسته ای ایران مقاصد نظامی دارد، اگر چه ایران این اتهام را رد می کند.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون به دلیل خودداری ایران از عمل به درخواست های این شورا مبنی بر تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم، طی چند قطعنامه، تحریم هایی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates