29.06.2010

لاریجانی: قوه قضائیه مستقل نیست: همایش پر نیش و کنایه سران دولت و مجلس

روز: شرکت کنندگان در همایش سراسری دیروز صبح قوه قضائیه، شاهد کنایه های متعددی بودند که روسای سه قوه و بخصوص رئیس مجلس و رئیس دولت جمهوری اسلامی نثار هم می کردند. کنایه هایی که حتی سایت های اصولگرا هم به رد و بدل شدن آنها اذعان کردند.

اما شاید مهمترین بخش جلسه دیروز، انتقادات صریحی بود که علی لاریجانی از دستگاه تحت امر برادر خود مطرح کرد.

رئیس مجلس به صراحت “دخالت قدرت در قوه قضائیه” را باعث “از بین رفتن همه خدمات این قوه” بیان کرد و افزود: “اگر عدليه درست شد و عدالت تحقق يافت نابساماني در بقيه‌ي بخش‌ها جبران مي‌شود.”

لاریجانی همچنین تصریح کرد: “این به نفع نظام است که در دادگاه ها این قاضی باشد که حکم صادر می‌کند.”

بلافاصله پس از بیان این اظهارات از جانب رئیس مجلس بود که “شبکه ایران” از سایت های خبری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت لاریجانی این سخنان را در واکنش به لغو حکم صادره توسط شعبه 29 مجتمع قضایی شهید بهشتی درباره دانشگاه آزاد توسط آیت الله صادق لاریجانی بیان کرده است.

صادق لاریجانی چند روز پیش به درخواست دادستان کل کشور، دستور لغو این حکم را صادر کرده بود. این حکم پس از آن لغو شد که لباس شخصی ها و شبه نظامیان بسیج با برگزاری تجمعی در مقابل مجلس شورای اسلامی، از به “توپ بستن” مجلس سخن گفتند.

هنوز مزه استقلال قوه قضائیه چشیده نشده

رئیس مجلس دیروزدر همایش سراسری قوه قضائیه همچنین به صراحت قوه قضائیه را به عدم استقلال متهم کرد و گفت: “هنوز مزه استقلال قوه قضائیه چشیده نشده است.”

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه “من چالش بیرونی دستگاه قضایی را مهم‌تر از چالش درونی آن می‌دانم”، تاکید کرد: “هنوز مزه استقلال قوه قضاییه چشیده نشده؛ چنان‌که اگر قوه‌ قضاییه مسئولی را به دادگاه می‌خواند او با افتخار در دادگاه حضور یابد نه اینکه به هزار وسیله تشبث یابد تا از زیر بار دادگاه فرار کند. اگر قوه قضاییه مستقل می‌خواهیم باید این موضوع در جامعه فرهنگ شود.”

رييس مجلس با بيان اينكه “بايد از استقلال قوه‌ قضاييه به عنوان دستاوردي بي‌نظير صيانت شود”، به كلام امام اول شیعیان اشاره كرد و گفت: “اگر دشمن خارجي داريم و مي‌خواهيم او را مايوس كنيم بايد حق را در كشور اجرا كنيم تا پيوندها در داخل مستحكم شود.”

وي ادامه داد: “دخالت قدرت در قوه‌ي قضاييه همه‌ي خدمات قوه‌ي قضاييه را از بين خواهد برد.”

لاريجاني با تاكيد بر “لزوم محقق ساختن عدالت در كشور بر اساس سنت علوي”، خاطرنشان كرد: “ما بايد مسير را براي دوندگي عموم و مشاركت مردم در اقتصاد، سياست و حوزه‌هاي فرهنگي فراهم كنيم و دخالت قواي ديگر براي اينكه حقوق مشاركت مردم محدود شود خلاف عدالت است.”

رئیس مجلس اضافه کرد: “مگر جايي كه حركت عمومي مردم حقوق ديگرشان را ضايع مي‌كند، مانند مسئله‌ي ملاحظات اخلاقي در محيط اجتماعي و همين طرح عفاف كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاك خورده و هنوز ابلاغ نشده است. اين براي آن است كه مسير را براي شكوفا ساختن ساير استعدادها فراهم كند وگرنه كسي حق ندارد حقوق مردم را محدود سازد.”

لاریجانی در ادامه “آزادي را محلي براي شكل‌گيري مشاركت‌هاي عمومي” دانست و افزود: “دولت نمي‌تواند مقرراتي بگذارد كه حقوق مردم را محدود كند. قوه‌ قضاييه بايد از اين حقوق صيانت كند”.

لاريجاني تاكيد كرد: “قوه‌ي قضاييه بايد در اجراي عدالت مجموعه‌اي كامل از قوانين، كادر قضايي و كادر امنيتي و اجرايي را تدارك ببيند. اوايل انقلاب پليس قضايي يك ضرورت بود و گرفتن چنين ابزارهايي در برخي از دوره‌ها به اصل تحقق عدالت خدشه وارد مي‌كند. لذا روي اين موضوعات بايد فكر شود.”

وي با بيان اينكه “عدالت بدون اجراي قانون امكان‌پذير نيست”، اظهار داشت: “ما بايد برنامه‌ دقيقي براي پيشگيري از جرايم داشته باشيم و متاسفانه به اين موضوع كم بها داده‌ايم. زياد بودن پرونده‌ها نشان مي‌دهد كه ما از قبل با انجام كار فرهنگي فضا را براي وقوع جرايم تنگ نكرده‌ايم. عمده‌ي كار فرهنگ‌سازي است. اگر قواي ديگر به قوه‌ي قضاييه در مسيري كه آغاز كرده كمك كنند و تمهيدات كار در قوه‌ي مجريه نيز فراهم شود آراستگي جديدي براي قوه‌ي قضاييه به وجود مي‌آيد.”

سایت جهان که زیرنظر علیرضا زاکانی، نماینده تهران و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و از حامیان احمدی نژاد اداره می شود نوشت که لاریجانی به صراحت دخالت دولت را عامل جلوگیری از استقلال قضایی خواند.

انتقادات احمدی نژاد از قوانین مجلس

پیش از لاریجانی این محمود احمدی نژاد بود که اولین سخنرانی همایش سراسری قوه قضائیه را ایراد کرد. سخنانی که طی آن رئیس دولت جمهوری اسلامی، قوانین موجود را باعث عدم اجرای عدالت قضایی دانست و به صورتی غیرمستقیم قوه مقننه جمهوری اسلامی را زیر علامت سئوال برد..

احمدی نژاد گفت: “اگر قانون جامع و كاربردي داشته باشيم اما افرادي كه درك و اشراف درستي از قانون نداشته باشند، قانون را معطل يا اجرا نمي‌كنند. به همين دليل نيازمند مجريان عادلي هستيم كه قانون را به‌درستي اجرا كنند.”

او اضافه کرد: “موضوع اصلي قضا عدالت است كه در همين خصوص موضوع اصلي حكومت نيز عدالت مي‌باشد، چرا كه اگر عدالت را از حكومت برداريم چيزي باقي نخواهد ماند. اولين گام در اجراي عدالت هم تنظيم قوانين است چرا كه اگر قوانين بر پايه عدالت تنظيم نشود مشكلات قابل رفع و رجوع نيست.”

احمدی نژاد گفت که: “اگر كسي در ذهنش به شيطنت پرداخت بايد بداند كه دستگاه قضا آن را قطع خواهد كرد.”

کنایه های پس از قهر

کنایه های دیروز سران قوای سه گانه جمهوری اسلامی به یکدیگر در شرایطی رد و بدل شد که به دنبال صدور حکم شعبه 29 دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید بهشتی علیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد و مصوبه مجلس در حمایت از این دانشگاه، محمود احمدی نژاد جلسه سران سه قوه را لغو کرد.

در واکنش به این اقدام، برادران لاریجانی هم به صورت مشترک از حضور در جلسه فوق العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی پرونده دانشگاه آزاد خودداری کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates