30.06.2010

آمریکا: ایران را باید با تحریم نفتی به پای میز مذاکره کشاند

دویچه‌وله: به گفته‌ی یک مقام ارشد آمریکا، اروپا باید بر مبنای تعهدات خود، تحریم انرژی علیه ایران را اجرا کند، تا این کشور به مذاکره ترغیب شود. مسکو خواستار دیدار کارشناسان روسیه، فرانسه، آمریکا با ایران در مورد تبادل سوخت شد.

رابرت آینهورن، هماهنگ‌کننده‌ی دولت آمریکا در امور تحریم‌ها علیه ایران گفت که در پی جلسه بحث و گفت‌وگویی که با نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل داشته است، قرار است در همین ماه جاری تحریم‌های جدید به اجرا درآیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای آینهورن در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «ما امیدواریم که اقدامات شدیدتر در فشار به ایران و اجرای تحریم‌ها، رهبران ایران را به مذاکره و همکاری با ما به منظور یافتن یک راه حل در مناقشه اتمی ترغیب کند.»

هماهنگ‌کننده‌ی دولت آمریکا در امور تحریم‌ها افزود: «ما از بیانیه‌ای که در ۱۷ ژوئن در اتحادیه اروپا به تصویب رسید، استقبال می‌کنیم». وی در پایان یک دیدار دو روزه در بروکسل، این بیانیه را یک سند پرقدرت سیاسی خواند و گفت، زمان آن فرارسیده که بیانیه‌ی سیاسی به اقدامات مشخص و قابل اجرا بدل شود.

نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در ماه جاری ژوئن برگزار شد، ممنوعیت در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، کمک‌های فنی، انتقال فن‌آوری در صنعت نفت و گاز، به ویژه در مورد پالایش نفت و گاز مایع را به تصویب رساند.

جزئیات تحریم‌ها قرار است در نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۲۶ ژوئیه به تصویب برسند.

لاوروف: پیشنهاد ملاقات مشترک کارشناسان اتمی با ایران

به گفته‌‌ی وزیر خارجه روسیه، سه کشور فرانسه‌، آمریکا و روسیه پیشنهاد داده‌اند با میانجیگری آژانس بین‌المللی، کارشناسان سه کشور در زمینه تبادل سوخت اتمی با ایران وارد مذاکره شوند.

سرگئی لاوروف که در سفر به اورشلیم به سر می‌برد، روز سه‌شنبه (۲۹ ژوئن) اظهار داشت که شرط این دیدار، توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد در ایران است. وی افزود که هدف از این ملاقات تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است. وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که از تهران “پاسخی سازنده” انتظار دارد.

پاسخ متکی به دبیرکل سازمان ملل

از نظر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، تحریم‌های سازمان ملل مانعی برای ادامه‌ی گفت‌وگوها با ایران نیست. در این رابطه وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که با تصویب قطعنامه‌ها می‌خواهند راه دیپلماتیک را نیز ادامه دهند و می‌خواهند «تجربه‌های شکست‌خورده را دوباره تجربه کنند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منوچهر متکی در یک کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه (۲۹ ژوئن / ۹ تیرماه) اظهار داشت: «ما معتقدیم سازمان ملل رسالت مهمی دارد و آن این كه باید جایگاه خود را حفظ كند. دبیر كل سازمان ملل یك ركن جدی در این سازمان است.»

متکی افزود، «در ملاقاتی كه با آقای بان‌كی‌مون در نیویورك داشتم، كه نسبتا ملاقات طولانی بود، توصیه‌جدی به ایشان كردم كه دبیر كل باید در تحولات نقش‌آفرین باشد. ملت‌ها خواهان این نیستند كه ویترین‌های تصمیم‌سازی بین‌المللی همواره قدرت پرمدعای دروغگو تهدیدگر كم فكر و بی‌استراتژی را ببینند.»

تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا از هم‌اکنون نشانه‌‌های خود را در اقتصاد ایران نشان می‌دهند. بانک مرکزی امارات متحده عربی دستور توقیف ۴۱ حساب بانکی ایران را صادر کرده است و ۱۰ کنسرن نفتی از فروش بنزین به ایران خودداری می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates