06.07.2010

“بریتیش پترولیوم” تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرد

رادیوفرانسه:شرکت نفتی “بریتیش پترولیوم” اولین شرکت خارجی است که در چارچوب مجازات های بین المللی و نیز مجازات های یکجانبۀ غرب علیه ایران از فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، رامین مهمانپرست، گفت که اخبار مربوط به عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی ساختگی است زیرا، خود کشورهای اروپایی و همچنین امارات اجرای چنین تصمیمی را تکذیب کرده اند. با این حال، منابع آگاه در امارات متحد عربی و اروپا می گویند که عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی تصمیم نه دولت ها، که شرکت های خصوصی است. در این حال، عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در امارات همزمان است با تدابیری که این کشور در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است. بانک مرکزی امارات به مؤسسات مالی خود دستور داده که در چارچوب اجرای قطعنامۀ شورای امنیت علیه ایران 41 حساب بانکی را مسدود کنند. روزنامۀ انگلیسی فاینشنال تایمز نوشته است که شرکت نفتی “بریتیش پترولیوم” تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده تا به این ترتیب بیشتر خود را با مجازات های تصویب شده از سوی آمریکا برای منزوی کردن اقتصادی ایران تطبیق دهد. یک سخنگوی “بریتیش پترولیوم” گفته است که این شرکت در همۀ کشورهایی که فعالیت دارد خود را با تحریم های بین المللی در چارچوب قوانین محلی منطبق می سازد. نسخۀ آلمانی فاینشنال تایمز در شمارۀ امروز خود سه شنبه تصریح کرده است که شرکت بریتیش پترولیوم قرارداد فروش سوخت به شرکت های هوایی ایران را که شش روز پیش خاتمه یافته تمدید نکرده است. یک سخنگوی دولت بریتانیا نیز عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را تصمیم تجاری شرکت هایی دانست که خود را با تحریم های تصویب شده از سوی دولت آمریکا تطبیق می دهند. برغم اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران و تکذیب انگلستان، آلمان و امارات متحد عربی، مقامات ایران دیروز دوشنبه فاش کردند که این کشورها از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی خودداری کرده اند. در این حال یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد : “از این پس معامله کردن با ایران – کشوری که به تعهدات بین المللی اش گردن نمی نهد و اقدام به فعالیت های غیرقانونی می کند – بیش از پیش پرهزینه خواهد بود.” همین مقام در ادامه و بدون اشاره به عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی افزوده است : بخش بازرگانی بین المللی انتخاب خوبی کرده است و حال نوبت ایران است که دست به انتخاب مناسب زده و به تعهدات بین المللی اش گردن نهد.
در هفته های گذشته شماری از کشورها و شرکت ها بزرگ نفتی خرید نفت خام ایران را کاهش داده اند و همزمان فروش فرآورده های نفتی پالوده به ایران را متوقف کرده اند.
در این حال، رئیس سازمان حمل و نقل و سوخت جمهوری اسلامی خبر داده است که از نیمۀ دوم سال جاری خورشیدی پرداخت یارانه و سهمیه بندی بنزین متوقف خواهند شد. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین یارانه ای صد تومان است و سهمیه بنزین یارانه ای برای خودروها 60 لیتر در ماه. همزمان قیمت هر لیتر بنزین آزاد یا غیریارانه ای 400 تومان است. رئیس سازمان حمل و نقل و سوخت ایران گفته است که از نیمه دوم سال جاری بنزین به قیمت واحد فروخته خواهد شد. پیش بینی می شود که قیمت بنزین آزاد بیش از 400 تومان در لیتر باشد. به گفتۀ کارشناسان حذف یارانۀ سوخت پی آمدهای تورمی خواهد شد. مصرف روزانۀ بنزین در ایران 64 میلیون و 500 هزار لیتر است. از این مقدار 44 میلیون و 500 هزار لیتر در داخل تولید می شود و 20 میلیون لیتر دیگر از خارج وارد می گردد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates