07.07.2010

کشته شدگان يک انتخابات؛ مرگی که هنوز انکار می شود

بی‌بی‌سی:
پزشکی قانونی ایران علت مرگ احمد نجاتی کارگر را نامعلوم اعلام کرده است

برگزاری دادگاه پرونده کهریزک و صدور حکم قصاص برای دو نفر از متهمان این پرونده در شرایطی صورت گرفته که هنوز ابهامات زیادی در مورد تعداد کسانی که در جریان بازداشت یا به دلیل برخوردهای صورت گرفته در دوران بازداشت در این بازداشتگاه جان خود را از دست دادند وجود دارد.

خانواده این کشته شدگان با ابراز نارضایتی از روند بررسی پرونده مرگ نزدیکان خود خواستار رسیدگی به دلایل کشته شدن آنها و معرفی و مجازات عاملان این مرگ ها هستند.

احمد نجاتی کارگر، یکی از کسانی است که در جریان حوادث بعد از انتخابات جان خود را از دست داد.

منزلت محمدی، مادر آقای نجاتی کارگر می گوید که مسئولان قضایی پرونده پسرش را مختومه اعلام کرده اند و از طرف دیگر در برنامه ۲۰.۳۰ صدا و سیمای ایران، کشته شدن فرزندش انکار شده و اعلام شده که او زنده است.

نام احمد نجاتی کارگر در فهرستی که کمیته پیگیری حوادث بعد از انتخابات از کشته شدگان این حوادث تهیه کرده و توسط سایت نوروز منتشر شده بود، به چشم می خورد.

بنابرگزارش سایت نوروز، احمد نجاتی کارگر بر اثر ضرب و شتم در بیمارستان جان باخته و در قطعه ۲۱۳ ردیف ۱۵ شماره ۳۵ بهشت زهرای تهران دفن شده است.

آقای نجاتی کارگر کمی بعد از آزادی از زندان در تاریخ ۲۲ تیر ماه سال گذشته به بیمارستان منتقل می شود و در تاریخ ۱۵ مرداد از بیمارستان خبر فوت او را به خانواده اش می دهند. خانواده، جنازه او را ۱۷ مرداد تحویل می گیرد در حالی که پزشک قانونی علت مرگ او را نامعلوم اعلام کرده بود.

با وجود گذشت نزديک به یک سال از کشته شدن آقای نجاتی کارگر، خانواده او هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری او در زمان بازداشت ندارند.

منزلت محمدی، مادر احمد نجاتی کارگر در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی گفت که پسرش بر اثر شدت شکنجه هر دو کلیه خود را از دست داده بود و در مدتی که در بیمارستان بستری بود روزی دو بار دیالیز می شد و از سوی دیگر ریه های او هم دچار عفونت شده بود.

او گفت: “زمانی که قرار بود جنازه را برای دفن تحویل بگیریم پزشک اش در بهشت زهرا با ما تماس گرفت و به ما گفت که پیگیر کشته شدن فرزندتان باشید که او قبل از مرگ کتک خورده است. آن زمان ما حرفی نزدیم چون پدرش گفت مبادا جنازه را تحویل مان ندهند. چیزی نگفتیم و بچه را دفن کردیم و منتظر جواب پزشک قانونی شدیم.”

خانم محمدی گفت که پس از دفن به دادسرا شکایت کردند و نزدیک به هشت ماه طول کشید تا جواب پزشک قانونی را بدهند.

او افزود: “اصلا نمی خواستند به ما جواب بدهند. این قدر پدرش گریه کرد و گفت که من باید بفهمم چه اتفاقی برای پسرم افتاده که بالاخره نامه پزشک قانونی رسید.”

دلیل فوت اکبر نجاتی کارگر در نامه پزشک قانونی نامعلوم ذکر شده و هیچ اشاره ای به ناراحتی کلیه در آن نشده بود.

خانواده اکبر نجاتی کارگر نسبت به رای اولیه دادگاه و همچنین نامه پزشک قانونی اعتراض می کنند. اما دادگاه تجدید نظر هم رای قاضی دادگاه اولیه را تایید می کند و دلیل مرگ را نامعلوم ذکر می کند.

منزلت محمدی گفت: “قاضی پرونده را بست و گفت معلوم نیست این بچه به چه علت فوت کرده است.”

بر اساس گزارش منتشره در وبسایت نوروز، حداقل ۷۲ نفر در حوادث پس از انتخابات سال گذشته کشته شدند

خانم محمدی گفت بارها اعلام کرده فقط خواهان شناسایی عاملان کشته شدن فرزندش است، اما هنوز هیچ کس به او جوابی نداده است و مسئولان هم با آنها همکاری نمی کنند.

برخی معتقدند شاید احمد نجاتی کارگر در بازداشتگاه کهریزک زندانی بوده است. او پس از آزادی از زندان و قبل از بستری شدن در بیمارستان چند روزی را در خانه و در کنار خانواده اش گذرانده است.

خانم محمدی با اشاره به آن روزها گفت: “پسرم هر چیزی را برای ما تعریف نمی کرد. من فقط اصرار می کردم که با تو چکار می کردند؟ چه اتفاقاتی افتاد؟ و او می گفت از صبح تا شب فقط کتک می خوردیم. شب هم یک سیب زمینی و یک تکه نان بربری به ما می دادند.”

مادر اکبر نجاتی کارگر در ادامه به دید و بازدیدهای مادران عزادار اشاره کرد و گفت: “خانم هایی که به دیدن ما می آمدند گفتند که به احتمال زیاد احمد در کهریزک بوده. چند نفر دیگر هم که در کهریزک زندانی بوده اند و الان زنده هستند هم به دیدن ما آمدند و گفتند در کهریزک هم به ما فقط سیب زمینی و نان می دادند.”

تلویزیون ایران در گزارشی که ماه ها پیش در برنامه خبری ۲۰.۳۰ پخش شد، فهرست منتشر شده در سایت نوروز را نادرست خواند و از جمله به نام احمد نجاتی کارگر اشاره کرد.

گزارشگر برنامه گفت که دو گروه خبری پیگیر ماجرای احمد نجاتی کارگر شدند که یکی از آنها به قطعه ۲۱۳ بهشت زهرا رفت.

دوربین سنگ قبر شماره ۳۵ ردیف ۱۵ قطعه ۲۱۳ را نشان می دهد و گزارشگر هم می گوید که روی این سنگ نام مهدی اکبر نجاتی کارگر حک شده که در سال ۱۳۸۱ یعنی هفت سال قبل فوت شده است. البته گزارشگر به تابلوی کوچکی که بالای آن قبر دیده می شده که نام احمد نجاتی کارگر روی آن نوشته شده هم اشاره می کند.

در ادامه این گزارش آمده که گروه دوم به وبلاگی برمی خورند که نویسنده آن احمد نجاتی کارگر است و وبلاگش را با این مطلب به روز کرده که با دیدن اسمش در لیست سایت نوروز چشمانش از تعجب از حدقه درآمده است.

خانم محمدی گفت که فرزندی به نام مهدی داشته که چند سال پیش فوت کرده و قبری که تلویزیون ایران نشان داد متعلق به اوست. این قبر دو طبقه است که احمد در طبقه بالای آن دفن شده است.

حکومت ایران تنها کشته شدن سه نفر از معترضان به انتخابات در بازداشتگاه کهریزک را پذیرفته است

او افزود: “یک شب دیدیم تمام دوستان، آشنایان و فامیل زنگ زدند که اخبار ۲۰.۳۰ تلویزیون را ببینید. ما هم دیدیم که دوربین را برده اند سر قبر پسرم.”

او در توضیح ماجرا گفت: “وقتی خواستند سنگ را بلند کنند سنگ شکسته بود و ما فکر کردیم حالا همین سنگ را بیندازیم تا سنگ جدید حاضر شود.”

منزلت محمدی گفت: “آن وقت دیدیم اخبار ۲۰.۳۰ دارد سنگ را نشان می دهد و می گوید ببینید این خانواده شیاد قبر پسرشان را که چند سال پیش فوت کرده به دروغ می گویند قبر احمد است. واقعا آبروی ما را بردند. فامیل ها گفتند که می گویند احمد زنده است برای اینکه به حرف های ۲۰.۳۰ خیلی ایمان داشتند. البته الان فهمیدند که دروغ بود ولی آن زمان می گفتند شاید راست می گویند.”

خانم محمدی گفت که برای مجاب کردن خانواده اش به کشته شدن فرزندش خیلی تلاش کرد و گفت دوستان احمد از جنازه او در غسالخانه فیلمبرداری کرده اند.

او افزود: “در این ماجرا خیلی به ما صدمه خورد. ما می خواستیم کاری به اینها نداشته باشیم و واگذارشان کنیم به خدا. اما آبروی ما را بردند.”

نسرین ستوده، وکیل پایه یک دادگستری یکی از وکلای پرونده احمد نجاتی کارگر است. او گفت که به همراه ژینوس شریف رازی، دیگر وکیل پرونده احمد نجاتی کارگر شکایتی را علیه صدا و سیما تنظیم کرده اند.

او گفت: “تا این لحظه که بیش از نه ماه از تاریخ طرح این شکایت می گذرد هیچ پاسخی به شکایت ما داده نشده است. توجه داشته باشید قضیه به حیات یک جوان در کشور مربوط بوده که این چنین با بی توجهی با آن برخورد می شود.”

خانم ستوده در ادامه گفت که وکلای این پرونده علیه وبلاگ نویسی هم که به گفته برنامه ۲۰.۳۰ خودش را احمد نجاتی کارگر معرفی کرده بود شکایتی را به دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه ای ارائه کرده اند که آنها از پذیرش این شکایت خودداری کردند.

او افزود: “اعلام کردند یافتن کسی که خود را احمد نجاتی کارگر معرفی کرده بود برای آنها امکان پذیر نیست. توجه داشته باشید در جامعه ای هستیم که تقریبا تمام وبلاگ نویسان زیر فشار قرار دارند و تعداد زیادی از آنها مجبور به ترک ایران شده اند. تلاش ما برای طرح شکایت به سازمان قضایی نیروهای مسلح و درخواست رسیدگی توامان با قضیه پرونده کهریزک به نتیجه نرسید و سازمان مربوطه از اخذ شکایت خودداری کرد.”

در سال گذشته، خانواده های بازداشت شدگان در اعتراض به بازداشت نزدیکانشان بارها مقابل زندان اوین تجمع کرده اند

منزلت محمدی با وجود گذشت یک سال از مرگ فرزندش هنوز از پیدا کردن عاملان کشته شدن او ناامید نشد است و می خواهد بداند چه کسانی باعث کشته شدن فرزندش بودند.

خانم محمدی گفت: “دلم می خواهد بدانم چه کسی بود. چه کسی هست. اصلا چرا و به چه گناهی. مگر اینها چه گناهی کرده بودند. چقدر سن داشت؟ ۲۲ سال! یک بچه ۲۲ ساله چه چیزی از سیاست می فهمد؟”

بیش از یک سال از حوادث بعد از انتخابات جنجال برانگیز ایران می گذرد. اگر چه در روزهای گذشته دو نفر از متهمان پرونده کهریزک به قصاص نفس محکوم شدند اما این احکام هم واکنش هایی را از جانب سازمان های بین المللی حقوق بشر مانند عفو بین الملل، مخالفان دولت و همچنین برخی چهره های اصولگرا از جمله پرویز سروری، نماینده مردم تهران برانگیخت.

آنها خواهان شناسایی و محاکمه مقصران اصلی وقایع کهریزک هستند. در این میان بسیاری از خانواده هایی که نزدیکانشان را در حوادث بعد از انتخابات سال گذشته از دست داده اند هم از روند رسیدگی به پرونده ها و شناسایی عاملان کشته شدن فرزندانشان ابراز نارضایتی می کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates