11.07.2010

درخواست رهبر حزب لیبرال کانادا برای آزادی فوری سکینه محمدی آشتیانی

صدای‌آمریکا: درحالی که کارزارهای بین المللی برای نجات جان سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی محکوم به مرگ هنوز ادامه دارند، رهبر حزب لیبرال کانادا از رایزنی ها برای آزادی خانم محمدی آشتیانی حمایت کرده است.

سکینه آشتیانی محمدی زن ٤٣ ایرانی و مادر دو فرزند در ماه مه سال ٢٠٠٦ به زنای محسنه متهم و پس از تحمل ٩٩ ضربه شلاق، به مرگ با سنگسار محکوم شد.

مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال کانادا و کمیته پارلمانی زنان لیبرال روز جمعه ( ٩ ژوییه ) با انتشار بیانیه مشترکی خواستار آزادی فوری سکینه محمدی آشتیانی شدند.

رهبر حزب لیبرال کانادا در این بیانیه خاطرنشان کرده است ایران نمی تواند به نقض منشور جهانی حقوق بشر که به اجرای آن متعهد شده است، ادامه دهد.

آقای ایگناتیف از استفان هارپر، نخست وزیر دولت فدرال خواسته است تا با رایزنی با شرکای بین المللی خود در سازمان ملل، اقدامات احتمالی علیه خانم آشتیانی را محکوم کند.

این سیاستمدار کانادایی از مقامات ایران خواسته است تا « نه تنها اجرای حکم ناعادلانه وغیرانسانی سنگسار را لغو کنند، بلکه این عمل قرون وسطایی را برای همیشه کنار بگذارند».

اعضای کمیته پارلمانی زنان لیبرال کانادا با امضای دادخواستی مبنی بر آزادی فوری این زن ایرانی، از دولت ایران خواسته اند تا حکم سنگسار را ممنوع کند.

در بیانیه مشترک رهبر حزب الیبرال و کمیته پارلمانی زنان لیبرال آمده است:« نه تنها سنگسار نقض حقوق بشر است، بلکه تردیدی نیست که خانم آشتیانی در یک دادگاه ناعادلانه به مرگ محکوم شده است.»

این بیانیه از دولت فدرال خواسته است تا با اتخاذ اقدامات جدی و مصمم، مصرانه از ایران بخواهد تا اجرای این حکم را متوقف کند.

ماریا مینا، رئیس کمیته پارلمانی زنان لیبرال در این بیانیه تاکید کرده است این ( حکم ) نمونه بسیار مهمی برای ایفای نقش راهبردی کانادا به منظور ارتقای وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان است.

خانم مینا افزوده است: « بلایی که بر سر خانم آشتیانی آمده نمونه دیگری از رفتارغیرانسانی و حقارت آمیز زنان است که به واقعیت زندگی روزمره در ایران بدل شده است. کانادا می تواند برای اعمال فشار بر ایران برای احترام به حقوق بشر برای همه شهروندان ایران، به ندای قدرتمندی درعرصه بین المللی بدل شود. »

لارنس کانن، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا نیزهفته گذشته با انتشار بیانیه ای مصرانه از ایران خواسته بود تا اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی را متوقف کند و به حقوق بشر و تعهدات بین المللی و قانون اساسی خود احترام بگذارد.

ملیسا لنتسمن، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت فدرال کانادا روز شنبه (١٠ ژوییه ) به روزنامه گلوب اند میل گفته است: « ما ندای اعتراض خود را نسبت به این حکم و توقف اجرای آن به طور آشکار به گوش دولتمردان تهران رسانده ایم و کماکان برای لغو حکم مرگ خانم آشتیانی تلاش خواهیم کرد.»

بنا به گزارش روزنامه گلوب اند میل گزارش داده است وزیر امور خارجه کانادا با امضای نامه سرگشاده ای که روز شنبه در تایمز لندن منتشر شده است، نسبت به حکم سنگسار ابراز انزجار کرده است.

چهره های سرشناسی همچون رابرت دونیرو و رابرت ردفورد، هنرپیشه های معروف آمریکا از جمله اسامی هستند که در فهرست بلند امضاکنندگان این نامه اعتراضی هستند.

چهره های سرشناس و رسانه های کانادا نیز با رایزنی های متعدد و اطلاع رسانی در مورد سرنوشت این زن ایرانی، برای توقف اجرای حکم سنگسار و لغو حکم مرگ وی تلاش کرده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates