14.07.2010

شهرام امیری به دفتر ایران در واشنگتن پناه برد + خبر تکمیلی

بازتاب: وی در این سند تصویری ارسالی که از صداوسیمای ایران پخش شد، با بیان اینکه هم‌ اکنون در شهر توسان ایالت آریزونای آمریکا است، تاکید کرده بود که در تاریخ سیزدهم خرداد 88 در یک عملیات مشترک بین تیم‌های ترور و ربایش سازمان اطلاعات آمریکا (CIA) و استخبارات عربستان سعودی در مدینه منوره ربوده شده است/ شهرام اميري همچنين با ابراز خوشحالي فراوان از حضورش در دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن ابراز اميدواري کرد: هرچه سريعتر به ميهن بازگردد.
شهرام امیری کارشناس ربوده شده ایرانی به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن پناه برد.

به گزارش «تابناک» خبرگزاری مهر با اعلام این خبر نوشت: شهرام امیری کارشناس ایرانی ربوده شده توسط آمریکایی ها، ساعاتی پیش با رفتن به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، خواستار بازگشت سریع به تهران شد.

شهرام امیری، کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر که سال گذشته در مدینه منوره ربوده شده است، در یک پیام تصویری که درتاریخ سه‌شنبه 17 فروردین 89 مطابق با 5 آوریل 2010 ضبط شده و به روشی خاص به دست دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران رسیده‌، به تشریح ربایش و وضعیت کنونی خود پرداخته بود.

وی در این سند تصویری ارسالی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و در بخش های مختلف خبری پخش شد، با بیان اینکه هم‌ اکنون در شهر توسان ایالت آریزونای آمریکا است، تأکید کرده بود که در تاریخ 13 خرداد 88 در یک عملیات مشترک بین تیم‌های ترور و ربایش سازمان اطلاعات آمریکا (CIA) و استخبارات عربستان سعودی در مدینه منوره ربوده شده است.

ایران از زمان ناپدید شدن این تبعه خود در عربستان بر ربوده شدن او توسط سرویس های امنیتی آمریکا تأکید داشته که انتشار این تصاویر ویدیویی اثبات این نظر ایران به شمار می رود.

همچنین جمهوری اسلامی ایران، همواره آمریکا را به عنوان مسئول حفظ جان امیری دانسته و برای مشخص شدن وضعیت این تبعه خود دست کم دو بار مسئولان سفارت سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار کرده بود.

خبر تکمیلی:

شهرام اميري در گفت و گوي تلفني با خبرنگار واحد مرکزي خبر در نيويورک تصريح کرد: پس از انتشار فيلم مصاحبه من در اينترنت و رسوايي دولت آمريکا به خاطر اين آدم ربايي، آنها مي خواستند مرا بي سر وصدا و از طريق خطوط هوايي برخي کشورها به ايران بازگردانند تا بتوانند با انکار اصل قضيه، بر اين آدم‌ربايي سرپوش بگذارند، اما سرانجام نتوانستند.

وي با اشاره به اينکه در 14 ماه گذشته تحت فشارهاي روحي فراوان بوده و افراد مسلح وي را تحت نظر داشته‌اند ،افزود: از روزي که سخنان من از طريق اينترنت منتشر شد آمريکايي‌ها خود را بازنده اين ماجرا ديدند.

شهرام اميري همچنين با ابراز خوشحالي فراوان از حضورش در دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن ابراز اميدواري کرد: هرچه سريعتر به ميهن بازگردد.

همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران، عبدال باسط، سخنگوی سفارت پاکستان که حافظ منافع ایران در آمریکا می باشد در گفتگو با بی بی سی ضمن تایید این خبر اظهار داشت که امیری خواهان بازگشت سریع به ایران شده است.

جان لاین، خبرنگار بی بی سی در این باره گفت :متواری شدن امیری و فرار از چنگال ماموران سیا شکست بزرگی برای سازمان جا سوسی سیا می باشد و شاید در زمینه دیپلماتیک با پاکستان مشکلاتی ایجاد شود و موازنه دیپلماتیک صورت گیرد.

به گزارش بی بی سی، سخنگوی سفارت پاکستان ضمن گفتگو با مصطفی رحمانی مسئول منافع ایران در آمریکا خواهان بازگشت امیری شده است و رحمانی نیز در پی رتق و فتق بازگشت سریع امیری به ایران است.

«بی بی سی» نوشت: مقامان آمریکایی قادر به حضور در بخش حافظ منافع ایران نیست؛ اما شاید در اعزام وی به سوی ایران کارشکنی کنند.

شبکه ها و خبرگزاری های رویترز، الجزیره و «سی ان ان» نیز با تأیید پناهنده شدن امیری به سفارت پاکستان از درخواست وی برای ورود به ایران خبر دادند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates