16.07.2010

آخرین جزییات از حادثه تروریستی در زاهدان

بازتاب: شهرياري که به دنبال این رویداد از نمایندگی مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی استعفا کرده، درباره علت وقوع این حادثه نیز گفت: واقعا اين انفجارها قابل پيش‌بيني بود. بنده بارها در مصاحبه‌ها گفته‌ام كه عوامل بازمانده از جريانات وهابيت و ريگي وجود دارند و مي‌خواهند کاری کنند تا بگويند كه هنوز حضور دارند. بارها اين تذكر را به مسؤلان امنيتي استان داده‌ام و حتي پیش از تعطيلات عيد نوروز، كتبا در نامه‌اي به مسؤلان يادآوري كردم كه…
دو انفجار انتحاری در مسجد جامع زاهدان، جشن میلاد امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به کربلایی دیگر تبدیل کرد.

به گزارش «تابناک»، وقوع دو انفجار انتهایی در فاصله زمانی نزدیک به هم سبب شهادت بیست و هفت نفر و مجروح شدن نزدیک به 170 تن از هموطنانمان در سیستان و بلوچستان شد. در حالی که گمانه زنی های بسیاری درباره عوامل این اقدام تروریستی شده،ساعتی پیش گروهک تروریستی ریگی مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت.

بر پایه این گزارش، حسينعلي شهرياري، نماینده مردم زاهدان درباره جزییات این رخداد چنین گفت: در آغاز فردي با پوشش زنانه، قصد ورود به مسجد جامع را داشته كه از ورود وي جلوگيري مي‌شود. در انفجار نخست، سه يا چهار نفر شهيد مي‌شوند، چون انفجار اول جلوي درب ورودي مسجد رخ مي‌دهد، اما چند دقيقه بعد كه مردم براي كمك‌رساني مي‌آيند در آن شلوغي فرد دومي عمليات انتحاري ديگري انجام مي دهد.

شهرياري درباره علت وقوع این رویداد نیز گفت: واقعا اين انفجارها قابل پيش‌بيني بود. بنده بارها در مصاحبه‌ها گفته‌ام كه عوامل بازمانده از جريانات وهابيت و ريگي وجود دارند و مي‌خواهند کاری کنند تا بگويند كه هنوز حضور دارند. بارها اين تذكر را به مسؤلان امنيتي استان داده‌ام و حتي پیش از تعطيلات عيد نوروز، كتبا در نامه‌اي به مسؤلان يادآوري كردم كه بايد مراقبت‌هاي امنيتي را در استان سيستان و بلوچستان گسترش دهند. اين جريانات تلاش بسياري داشته‌اند؛ اما اكنون نيز موفق نشده‌اند كه وارد مسجد جامع شهر زاهدان شوند.

اما آخرین گزارش ها حکایت از آن دارد که نماینده زاهدان در اعتراض به شرایط پیش آمده، استعفا کرده است، شهریاری در متن این استعفا آورده است: جناب آقای دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، احتراما اینجانب دکتر حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس به اطلاع می رساند با توجه به پیگیری های فراوان اینجانب متأسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است را تأمین نمایند. از طرفی، خواسته های فراوان و بحق مردمی از اینجانب جهت پیگیری برای تأمین امنیت و احقاق حقوق شهروندی استعفای خود را در تاریخ 25 تیر ماه 89 اعلام می دارم. امیدوارم مسئولان چاره ای بیندیشند که از این پس، شاهد پرپر شدن عزیزانمان در این استان نباشیم.

اما درباره شمار شهدا و مجروحان نیز آمار متفاوتی اعلام شده است که آخرین آمار شهادت 27 تن و مجروح شدن 169 نفر از هموطنانمان را تأیید می کند؛ هرچند برخی از خبرگزاری ها، از مجروح شدن بیش از 300 نفر در این حادثه خیر داده اند.
در همین حال، اداره کل پزشکی قانونی استان سیستان و بلوچستان اسامی 21 شهید از 27 شهید دو انفجار تروریستی زاهدان را به شرح زیر اعلام کرد؛

1- محمد رضا راغی 2- محمد اکبری 3- مصطفی نجار 4- محمود کیانی 5- عارف شهرکی 6- سجاد حاجیان 7- سید جواد حسینی 8- مصطفی آبیاری 9- محمد سرگزی 10- علی غلامحسین تهرانی 11- کاظم نجار 12- رضا میر 13- رضا شهرکی
14- غلامرضا توکلی 15- احسان فرازمند 16- محمد حسینی 17- حمسید سرحدی راد 18- محمد گلدوی 19- علیرضا کرد 20- مجتبی ثریا 21- مسعود شجاعی باغینی.

بر پایه اعلام مراجع قانونی، این حادثه تاکنون 27 شهید داشته است. اداره کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان از مردم استان خواسته است برای شناسایی هویت دیگر شهیدان به مراکز پزشکی قانونی بروند.

اما در نخستین واکنش های رسمی بین المللی در برابر این حادثه، دفتر مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام كرد: كاترين اشتون با شنيدن خبري درباره حمله به مسجد جامع در زاهدان شوكه شده است.

اين بيانيه افزود: وي شديدا اين حمله بزدلانه را كه هيچ توجيهي ندارد، محكوم مي‌كند. اشتون تسليت و همدردي خود را با خانواده‌ها و دوستان قربانيان اين حادثه اعلام مي‌كند.

در همین حال، «جان برینان»، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت داخلی مبارزه با تروریسم پس از «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه، حمله وحشیانه به مسجد جامع زاهدان را به شدت محکوم کرده و آن را یک اقدام تروریستی خواند.
وی افزود: دولت آمریکا و باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور حملات تروریستی به مسجد جامع زاهدان را محکوم می کند.

همچنین «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر خارجه امارات نیز با ابراز تنفر درباره هرگونه عملیات تروریستی، حمله وحشیانه شب گذشته به مسجد جامع زاهدان را به شدت محکوم کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates