23.07.2010

کامرسنت : ، بسته تدابیر اتحادیه اروپا به همراه تحریم های یکجانبه آمریکا لطمه سنگینی به اقتصاد ایران وارد خواهند کرد

پیک ایران: خبرگزاری «ریا نووستی» : “الکساندر رئوتوف” در مقاله ای که نشریه “کامرسانت” روسیه آنرا منتشر ساخت می نویسد، امروز اتحادیه اروپا بسته تحریم های یکجانبه را علیه ایران بررسی می کند. ایده تحریم علیه ایران ماه قبل در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل مورد قبول واقع شد. یک سری تدابیر تدارک دیده شده که برای تهران آینده دشواری فراهم می کند.

مولف می نویسد، بعنوان مثال تحریم های اتحادیه اروپا به موازات تحریم لوازم ضروری برای تولید مواد هسته ای، سلاح و مهمات، بخش انرژی ایران را هدف قرار می دهند. انتظار می رود که تحویل کلیه تجهیزات و فناوری هایی که ممکن است در بخش نفت و گاز ایران مورد استفاده قرار گیرند، ممنوع اعلام شود. به غیر از این تحویل تجهیزات لازم برای تولید گاز مایع و محصولات نفتی و همچنین سرمایه گذاری در زمینه های یاد شده نیز تحت تحریم های قرار گیرند. در کنار آنها اتحادیه اروپا قصد دارد که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای ترابری ایران مسدود سازد و یکسری محدودیت در زمینه نقل و انتقالات بار از مسیرهای دریایی نیز در نظر گیرد. از جمله تحریم ها شامل سه کمپانی Shipping Lines که تحت کنترل دولت ایران هستند، خواهد شد. کلا 57 کمپانی و سازمان ایرانی تحت تحریم های اروپا قرار خواهند گرفت. همچنین 41 نفر از مقامات ایرانی در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار می گیرند که ورود آنها به خاک اتحادیه اروپا ممنوع اعلام خواهد شد. در میان آنها می توان به “علی اکبر احمدیان” رییس ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ، “مرتضی صفری” فرمانده نیروی دریایی و “حسین سلیمی” فرمانده نیروی هوایی اشاره کرد. همچنین تدابیر جداگانه ای برای تشدید نظارت بر عملکرد بانک های ایرانی نیز در نظر گرفته شده است. از جمله انتقال وجوه بیش از 35 هزار یورو نیاز به دریافت مجوز ویژه دارند. بانک های ایرانی نیز حق افتتاح شعب جدید در اتحادیه اروپا را نخواهند داشت. به غیر از این مسئله ممنوعیت ارائه خدمات بیمه به کمپانی های ایرانی و ساختارهای دولتی این کشور نیز بررسی می شود.

مولف به نظر کارشناسان اشاره می کند که معتقدند، بسته تدابیر اتحادیه اروپا به همراه تحریم های یکجانبه آمریکا لطمه سنگینی به اقتصاد ایران وارد خواهند کرد. بر اساس اطلاعات روزنامه “واشنگتن پست” آمریکا، به خاطر تحریم های موجود حجم نقل و انتقالات دریایی به ایران چند ماه است که سیر نزولی دارد. بسیاری از کمپانی های بیمه از بیمه کردن بارهایی که به ایران می روند، خودداری می کنند. در وحله اول کشتی هایی که حامل نفت و محصولات نفتی هستند و همچنین تجهیزات صنعتی و برخی از کالاهای دیگر صدمه دیده اند چرا که بنادر کل جهان از پذیرش کشتی های باری و تانکرهای بیمه نشده ایرانی خودداری می کنند.

مولف در جمع بندی مقاله خود نوشت، در این میان طی پنج سال اخیر واردات به ایران به میزان 50% افزایش یافته و کاهش ناگهانی آن می تواند مشکلات جدی ببار آورد و حتی منجر به “انفجار اجتماعی” شود. چرا که در ایران به خاطر کمبود توان پالایشگاهی حتی بنزین نیز جیره بندی شده است. به نظر می رسد که غرب نیز به همین امید دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates