30.07.2010

عربستان سعودی در پی آرام نمودن تنش در لبنان یا کوتاه کردن دست ایران ؟

رادیوفرانسه: ملک عبداله، پادشاه عربستان، امروز در دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری این کشور، با هدف آرام نمودن تنش ها در لبنان، دیدار نمود.

ملک عبداله هم چنین در نظر دارد، با ضعیف شدن ظاهری موضع ایران در لبنان به دنبال اعمال تحریم های جدید علیه این کشور، بشار اسد را متقاعد به همراهی وی در سفرش به لبنان کند.

سفر ملک عبداله به بیروت که توسط “حسنی مبارک”، رئیس جمهوری مصر، شجاعت آمیز توصیف شده، در عین حال به گفته این مقام، حکایت از به دست گرفتن ابتکار دیپلماتیک عربستان سعودی برای پیاده کردن سیاست های پان عرب دارد.

عربستان سعودی همچنین میخواهد سوریه را متقاعد کند تا اتحادخود با ایران را مورد بازبینی قرار داده یک سیاست خارجی نزدیک به دنیای عرب به کار بندد. دربرابر، عربستان سعودی آماده است به سوریه کمک مالی کند و سرمایه گذاریهای خود در این کشور را از سر گیرد. به گفته خالد الدخیل، یک مفسر سیاسی سعودیائی، تشدید تحریم ها علیه ایران تأثیر منفی برحزب اله گذاشته است. چشم انداز ومحاسبات سوریه هم که تا کنون حزب اله را رها نکرده و رها نخواهد کرد، تغییر کرده است.

افزایش نفوذ ایران در منطقه، در پی حمله نیروهای آمریکائی به عراق در سال 2003 و نزدیکی اش به سوریه، حزب اله لبنان و حماس فلسطینی، مصرو عربستان سعودی، دو متحد آمریکا را نگران کرده است.

از این روست که پیش از سفر به سوریه، ملک عبداله، دیروز با “حسنی مبارک”، رئیس جمهوری مصر، که شایعات بسیاری در مورد وضع سلامتی اش پخش شده، ملاقات کرد.

تصویب تحریم های تازه علیه ایران در ماه ژوئن گذشته توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، ظاهرأ به شماری از کشورهای عربی میانه رو و از جمله عربستان سعودی این شهامت را داده که علنی درمورد خطربی ثباتی درلبنان موضع گیری کنند.

از ناصررحیمی، کارشناس امور بین الملل پرسیدم آیا عربستان سعودی موفق خواهد شد دست ایران را از منطقه کوتاه کند و به این هدف خود برسد؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates