30.07.2010

تاسیس هفت هزار پایگاه بسیج در ایران

مردمک: فرمانده بسیج خبر از تاسیس هفت‌هزار پایگاه بسیج در ایران داده است. رئیس بسیج دانش‌آموزی نیز پیش‌تر گفته بود از آبان سال گذشته تا کنون شش‌هزار پایگاه بسیج در مدارس ابتدایی با هدف «گسترش و توسعه فرهنگ بسیج» ایجاد شده است.

امروز هفتم مرداد محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، از تاسیس هفت‌هزار پایگاه بسیج در ایران خبر داد.

پیش از این نیز، به گزارش مهر، محمد صالح جوکار رئیس بسیج دانش‌آموزی کشور، گفته بود از آبان سال 88 تا کنون شش‌هزار پایگاه بسیج در مدارس ابتدایی با هدف گسترش و توسعه فرهنگ بسیج ایجاد شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، دو هفته پیش با اشاره به اینکه ماموریت جمهوری اسلامی، به ماموریت‌های دو نهاد آموزش و پرورش و بسیج برمی‌گردد تصریح کرد: ما باید بتوانیم هر سال یک میلیون بسیجی واقعی به جامعه تحویل دهیم.

بسیج و همچنین نیروهای سپاه پاسداران دو نهاد مهم نظامی جمهوری اسلامی هستند که در دولت نهم و دهم بر تعداد نیروهای آنها افزوده شده است و از عرصه سیاست تا اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در مصاحبه با سایت خبری بی.بی.سی انگلیسی روز چهارم مرداد گفت: بعد از انتخابات مرحله اول دوره نهم ریاست جمهوری سال 84، سپاه و بسیج در انتخابات به نفع آقای احمدی نژاد دخالت و تقلب آشکار کردند.

در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سال گذشته ایران که اعتراض‌هایی را به نحوه برگزاری و نتایج اعلام‌شده این انتخابات در پی داشت، نیروهای بسیج نیز در برخورد با معترضان در خیابان‌ها حضور داشتند.

نیروهای این نهاد وابسته به سپاه پاسداران در چند تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهوری با باتوم، چوب و گازهای سوزاننده به معترضان حمله کردند که این برخوردهای خشونت‌بار به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان انجامید.

سازمان بسیج مستضعفین، همان نیروی مقاومت بسیج است که در جریان تغییرات سال گذشته در تشکیلات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در زیرمجموعه این نیروی نظامی قرار گرفت و فرمانده سپاه، هم‌زمان فرمانده بسیج نیز هست.

اقتصاد در دست بسیج و سپاه

سپاه پاسداران و بسیج به عنوان نیروی زیر مجموعه آن، در سال‌های اخیر، علاوه بر حضور در عرصه نظامی و سیاسی، به یکی از بزرگترین پیمان‌کاران در پروژه‌های دولتی، از جاده و پل سازی گرفته تا پروژه‌های هسته‌ای، نفت و گاز، تبدیل شده است.

اعتراض به انحصار اقتصادی سپاه پاسداران زمانی شدت گرفت که 51 درصد سهام شرکت مخابرات ایران در مهرماه سال گذشته به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این نهاد نظامی واگذار شد.

به گفته مهدی کروبی در حال حاضر قراردادهای بزرگ اعم از داخلی و بین‌المللی پشت درهای بسته منعقد و محرمانه تلقی می‌گردد و امکان اطلاع نسبت به مفاد و شرائط آن نیست و اموری که سپاه و بسیج بر عهده می‌گیرند اصلا شفاف نیست.

این در حالی است که، غلامحسین الهام عضو سابق شورای نگهبان و از حامیان صریح احمدی‌نژاد گفته بود: بسیج باید در دوره خصوصی‌سازی کارخانه‌ها را فتح کند و قدرت اقتصادی واقعی کشور را در دست بگیرد و نگذارد اقتصاد در عصر خصوصی‌سازی به دست گروه‌های خاص انحصارطلب و سرمایه‌سالار بیفتد.

از طرف دیگر، آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید قم، به سپاه پاسداران و بسیج هشدار داد که وارد سیاست و اقتصاد نشوند تا مورد تهمت قرار نگیرند.

قرارگاه خاتم‌الانبیا یکی از زیر مجموعه‌های سپاه است که مهم‌ترین بازوی اقتصادی این نهاد نظامی است که در سال 1388 به بهانه اجرای اصل 44 قانون اساسی برای خصوصی سازی، توانست بزرگترین بلوک‌های سهام شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی را بخرد.

این بنگاه نظامی- اقتصادی در خرداد امسال توانست قرارداد توسعه پنج فاز میدان گازی پارس جنوبی به اتفاق کنسرسیومی از چند شرکت شرکت داخلی، بدست بیاورد.

بسیج؛ متولی مقابله با «جنگ نرم»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین دهم تیرماه با اشاره به اینکه «بسیج به عنوان متولی مقابله با جنگ نرم» است، از راه‌اندازی، «شبکه بزرگ مجازی بسیج» در حوزه سایبر در رده‌های مختلف مقاومت بسیج خبر داد.

محمدرضا نقدی که مهرماه 88 و با گذشت چهار ماه از زمان ناآرامی‌های انتخابات ریاست جمهوری با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به سمت رئیس بسیج مستضعفین انتخاب شد، میزان اعتبار و روند فعالیت بسیج در حوزه مجازی را اعلام نکرد.

راه‌اندازی شبکه بزرگ بسیج کشور در حوزه سایبری پس از آن مطرح شد که آیت‌الله خامنه‌ای آذر ماه سال گذشته بسیج را «یک استثنا و حادثه بی‌نظیر» معرفی کرد و در دیدار با گروهی از نیروهای بسیج گفت که اولویت اصلی کشور «مقابله با جنگ نرم دشمن» است.

موضوع جنگ نرم یا انقلاب مخملی پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری 22 خرداد 88 و در پی اعتراض‌های مردم به نتایج انتخابات ازسوی فرمانده سپاه و فرمانده نیروی انتظامی کشور هم مطرح شد و در جریان اعتراف‌‌گیری از زندانیان سیاسی پس از انتخابات، بر آن تاکید شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates