31.07.2010

گزارشی از کیوان صمیمی بهبهانی زندانی در اعتصاب غذای زندان اوین | رهانا

رهانا: کیوان صمیمی به همراه ۱۵ زندانی دیگر زندان اوین در اعتراض به شرایط نامساعد زندان و رفتار غیر مسئولانه زندانبانان از سه روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

کیوان صمیمی که مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده «نامه»، عضو شورای ملی صلح، کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و نیز کمیته دفاع از حق تحصیل و از چهره‌های نزدیک به نیروهای ملی-مذهبی ایت، از جمله فعالان سیاسی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت و تحت آزار و بازجویی طولانی مدت قرار گرفت.
صمیمی که تنها یک روز پس انتخابات دستگیر شد، به اتهاماتی همچون «زیر سوال بردن سلامت انتخابات و شرکت در تظاهرات متهم شد و بر این اساس در روز سه‌‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ حکم شش سال حبس به علاوه محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های سیاسی به وی ابلاغ شد.
صمیمی سابقه ١٠ سال زندان در زمان رژیم شاه را نیز دارد و مسئولیت سایت مسدود شده «خرابات» را نیز بر عهده داشته است. وی حدودا چهار ماه از زمان دستگیری را در سلول انفردای سپری کرده و تا کنون فقط دوبار موفق به گرفتن مرخصی شده است. برای ١٠ روز مرخصی از زندان برای شرکت در مراسم عروسی فرزندش، برای او قرار وثیقه صد میلیون تومانی صادر شده بود.
اتهامات اصلی وی «تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی» بوده است. در شهریور ٨٨ نسرین ستوده وکیل وی اعلام کرد که «موکلش دو بار مورد ضرب و شتم قرار گرفته و آقای صمیمی با توجه به این که طبق اظهارات دکتر بهداری زندان اوین پای چپش کبود شده بود، شکایتی را تنظیم کرده‌اند و به کمیته ویژه پیگیری بازداشت‌ها که زیر نظر مجلس فعالیت می‌کند، ارسال کرده‌اند.»
ستوده اضافه می‌کند:«اما زمانی‌ه موکل‌ام می‌شنود که رئیس این کمیته اعلام کرده که ما هیچ شکایتی مبنی بر بدرفتاری با زندانیان دریافت نکرده‌ایم، نگرانی خودشان را به من اعلام کردند چرا که حداقل یکی از شکایت‌ها متعلق به ایشان بوده است.»
ماه گذشته (تیر ماه ٨٩) شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران رای خود درباره کیوان صمیمی بهبهانی را اعلام کرد. شعبهر٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران پیشتر وی را به استناد مواد ۵٠٠ و ۶١٠ قانون مجازات اسلامی مجموعا به ۶ سال حبس و به استناد ماده ١٩ قانون یاد شده به محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محکوم کرده بود. اما شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر ضمن تایید مدت حبس کیوان صمیمی، محرومیت وی از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به ١۵ سال کاهش داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates