01.08.2010

تجمع خانواده های زندانیان اعتصاب کننده مقابل دادستانی تهران

بی‌بی‌سی: خانواده های تعدادی از زندانیان حوادث بعد از انتخابات ایران که در روزهای اخیر اعتصاب غذا کرده اند، روز شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۹ (۳۱ ژوئیه ۲۰۱۰) با تجمع در مقابل دادستانی تهران خواهان دیدار با دادستان و اطلاع یافتن از وضعیت اعضای زندانی خانواده هایشان شدند.

در روزهای اخیر تماس تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین، که یکی از بندهای اختصاص یافته به زندانیان سیاسی است، با بیرون از زندان قطع شده است.

طبق اخبار رسیده از داخل زندان، ۱۷ تن از زندانیان سیاسی این بند به سلول انفرادی منتقل شده اند و آنها هم در اعتراض به این وضعیت اعتصاب غذا کرده اند.

پروانه رضا، مادر حسین نورانی نژاد، رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و از زندانیان اعتصاب غذا کرده، به بی بی سی فارسی گفت که شصت روز است هیچ خبری از فرزندش ندارد و دلیل تجمع روز شنبه هم اطلاع یافتن از وضعیت زندانیان بوده است.

خانم رضا گفت که روز شنبه حدود ۶۰ نفر از بستگان زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران تجمع کردند که یکی از خواسته های آنها اطلاع یافتن از دلایل انتقال این زندانیان به سلول انفرادی بود.

اما به گفته خانم رضا دادستان تهران در جمع خانواده ها حضور نیافت و حاضر هم نشد با نماینده های آنها دیدار کند.

خانم رضا گفت که بعد از مدتی ماموران نیروی انتظامی در محل حاضر شدند و از خانواده ها خواستند که درخواستشان را به صورت کتبی تحویل دادستانی دهند و محل را ترک کنند.

در پی خودداری خانواده ها از ترک محل، ماموران انتظامی اعلام کرده اند که حکم بازداشت این افراد را دارند و در صورتی که متفرق نشوند، همه آنها را بازداشت خواهند کرد.

به گفته خانم رضا این تهدید باعث شد تعدادی از خانواده ها از مقابل دادستانی به مقابل دفتر رئیس کل دادگستری تهران بروند و نسخه ای از نامه شان را به دفتر رئیس کل دادگستری تهران تحویل دهند.

خانم رضا گفت که قرار شد یکشنبه صبح سه نفر از نمایندگان خانواده های زندانیان با علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران، دیدار کنند.
نامه به دادستان

این خانواده ها روز جمعه ۸ مرداد نامه ای خطاب به دادستان تهران منتشر کردند که در آن خواهان پذیرش “همه خواسته های” زندانیان سیاسی اعتصاب کرده و نیز “عذرخواهی مسئولان زندان به خاطر رفتار ناشایست و توهین آمیزشان” شده بودند.

در این نامه همچنین نسبت به وضعیت پیمان کریمی آزاد، یکی از زندانیان اعتصاب غذا کرده که گفته می شود به بیمارستان منتقل شده است، ابراز نگرانی و هشدار داده شده بود که در صورت ادامه این شرایط سایر اعتصاب کنندگان نیز وضعیتی مشابه پیدا خواهند کرد.

در نامه یاد شده خطاب به دادستان تهران نوشته شده است: “اگر به این وضعیت رسیدگی نکنید این حق را برای خود محفوظ می دانیم که با استفاده از سایر روش های مسالمت آمیز و حتی با پیوستن به اعتصاب غذای عزیزانمان آنها را در اعتراض به رفتارهای فراقانونی مقامات زندان و نقض حقوق شهروندی و قانونی شان همراهی کنیم.”

رسانه های نزدیک به جنبش اعتراضی در ایران خبر داده اند که روز دوشنبه دوم مرداد و در هنگام ملاقات هفتگی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین با خانواده هایشان، “برخورد بد” زندانبان اعتراض شدید زندانیان را در پی داشته و همین امر موجب قطع شدن ملاقات ها توسط مسئولان زندان شده است.

در پی این اتفاق، زندانیان با سر دادن شعارهایی به این امر اعتراض کرده اند و شانزده نفر از آنها دست به اعتصاب غذا زده و به سلول انفرادی منتقل شده اند.

کوهیار گودرزی، مجید توکلی، کیوان صمیمی، علی ملیحی، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، ضیاء نبوی، مجید دری، حسین نورانی نژاد، بابک بردبار، غلامحسین عرشی، علی پرویز، حمیدرضا محمدی، جعفر اقدامی، ابراهیم بابایی و پیمان کریمی آزاد زندانیانی هستند که بر اساس گزارش ها در حال حضار در سلول انفرادی و در اعتصاب غذا هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates