07.08.2010

آلت الله مصباح يزدي حضرت علي ‌عليه‌السلام با تازيانه در بازار حرکت مي‌کردند و متخلفان از احکام شرع را مجازات مي‌کردند

آلت الله مصباح يزدي: برخورد با مرتکبان خلاف شرع وظيفه دولت اسلامي است
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره ضمني به سخن برخي از مسئولان مبني بر عدم لزوم برخورد با متخلفان از احکام شرعي گفت: بنابر اين ديدگاه، حضرت علي عليه‌السلام نيز نبايد با متخلفان برخورد مي‌کرد بلکه مي‌بايست به کار فرهنگي مي‌پرداخت تا جامعه اصلاح شود؟!

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از دانشجويان بسيجي دانشگاه تبريز و جمعي از خواهران بسيجي و دانشجويان بسيجي استان قم و شهرکرد به بررسي جايگاه دين در زندگي انسان پرداخت و گفت: هرچند اين بحث در وهله اول ساده به نظر مي‌رسد، اما داراي نکته‌هاي پيچيده و مبهمي است که ناآگاهان به خطا مي‌روند و شياطين از آنها سوءاستفاده مي‌کنند و مطالبي را وارونه جلوه مي‌دهند و احيانا لغزش‌ها و انحراف‌ها و کج‌روي‌هايي پديد مي‌آورند.
علامه مصباح يزدي با اشاره به اينکه طبق عقيده ما اولين انسان پيامبر بوده است، گفت: در گذشته جوامع بسيار ساده و بسيط بوده و مطالب مطرح شده نيز امور ساده‌اي بود، اما با گذشت زمان و رشد جمعيت و تشکيل جوامع مختلف با آداب و رسوم، نژادها و زبان‌ها‌ي گوناگون، نيازهاي بشر نيز پيچيده‌تر شد.
وي با اشاره به تلاش‌هاي شياطين جن و انس در دين‌سازي و ايجاد انحراف در دين، به انحرافاتي که در مسيحيت رخ داده پرداخت و گفت: زماني دين مسيحيت در اروپا رواج يافت و زمينه‌اي فراهم شد تا اربابان کليسا قدرت را در دست بگيرند و در حقيقت تنها قدرت علمي و سياسي در مغرب زمين به شمار مي‌رفتند، ولي کم‌کم انحرافات، دنياپرستي و فسادهاي اخلاقي کليسا، مقدمات ضعف آنان را فراهم کرد و اين اتفاقات با اکتشافاتي همراه شد که آموزه‌هاي کليسا را تخطئه مي‌کرد.
وي با اشاره به وحي نبودن بسياري از آموزه‌هاي کليسا ادامه داد: با پيدايش پروتستانتيسم و مدرنيته، بعد از رنسانس جايگاه دين تغيير كرد و دين که از نگاه غربي‌ها تنها مسيحيت بود، جايگاه اخلاقي، سياسي، اجتماعي و علمي خود را از دست داد.
عضو مجلس خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: امروزه مسائل فرهنگي دنيا به هم مربوط است و به خاطر سيطره علمي غرب، فرهنگ غرب نيز ترويج شده و حتي در کشور ما نيز اثراتي از فرهنگ غرب مشاهده مي‌شود.
وي اعتقاد به شخصي بودن دين و جدا دانستن آن از سياست را از جمله اثرات فرهنگ غرب در کشورمان دانست و گفت: حتي در کشور ما در برخي از دولت‌ها‌ي پيشين رسما دولت‌مردان و تئوريسين‌ها به ترويج سکولاريسم پرداختند و اين نشان مي‌دهد که هنوز نسل جوان ما نياز به پاسخي روشن درباره «جايگاه دين و اسلام در زندگي انسان» دارد.
علامه مصباح يزدي با اشاره به پاسخ‌هاي مختلف ارائه شده به اين پرسش گفت: عده‌اي معتقدند از آنجا که در گذشته بشر کمبودهايي داشت که نمي‌توانست آنها را جبران کند، انسان به دين نياز داشت، ولي امروزه با پيشرفت علم و صنعت اساسا ماهيت انسان تغيير کرده است و ديگر نيازي به دين نيست؛ انسان امروز حق‌طلب است و مي‌خواهد حق خود را از همه حتي خدا ـ اگر خدايي باشد ـ بستاند.
وي به پاسخ ديگري به اين سئوال اشاره کرد و گفت: عده‌اي معتقدند انسان داراي ساحت‌ها و ابعاد مختلفي است و همان گونه که هنر و زيبايي را دوست دارد، دوست دارد به يک امر ماورائي نيز اعتقاد داشته باشد. در حقيقت دين ساخته ذهن بشر است و از آنجا که بشر مورد احترام است همه ساحت‌ها‌ي او نيز مورد احترام خواهند بود، حتي دين او.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به پاسخ‌ها‌ي ديگري نيز اشاره کرد و گفت: عده‌اي نيز معتقدند که هرچند دين يک امر واقعي است و خداوند آن را نازل کرده، اما تنها براي زمان خاصي نازل شده و داراي تاريخ اعتبار است و امروزه با رشد عقل و امکانات نيازي به دين نيست و در حقيقت دين براي زماني بود که انسان تکامل نيافته بود.
وي ادامه داد: عده‌اي نيز مي‌گويند گرچه دين يک امر واقعي و داراي ثبات است، اما فهم افراد از دين در هر زمان متغير است، يعني از متون ديني در گذشته مطالبي فهميده مي‌شد و امروزه مطالب ديگري فهميده مي‌شود و حتي در اين راه تا آنجا جلو رفته‌اند که معتقدند اساسا هيچ کلامي معناي ثابت ندارد و مخاطبان براي آن معنا مي‌سازند.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: عده‌اي نيز اعتقاد دارند که دين همان انجام ظاهر سنت‌ها با تغيير محتواست. مثلا مي‌گويند: امام حسين فردي مقدس و خوب بوده است، اما او براي «آزادي» کشته شد، پس بايد انسان آزاد باشد يعني هر کاري دلش مي‌خواهد بکند؛ و با اين سخنان در حقيقت ريشه دين را مي‌زنند.
علامه مصباح يزدي با اشاره به مثال‌هايي درباره لزوم اجراي احکام اجتماعي دين، خاطر نشان کرد: حضرت علي ‌عليه‌السلام با تازيانه در بازار حرکت مي‌کردند و متخلفان از احکام شرع را مجازات مي‌کردند.
وي با اشاره ضمني به سخن برخي از مسئولان مبني بر عدم ضرورت برخورد با متخلفان از احکام شرعي گفت: پس حضرت علي عليه‌السلام نيز نبايد با متخلفان برخورد مي‌کرد، بلکه مي‌بايست به کار فرهنگي مي‌پرداخت تا جامعه اصلاح شود؟!
وي با بيان اينکه پليس پشتوانه اجراي قانون است، گفت: همانگونه که پليس با افرادي كه دست‌فروشي کرده يا سد معبر کنند برخورد مي‌کند، با وجود اينکه آنها به امنيت کشور اخلالي وارد نمي‌كنند، در مسائل شرعي نيز هرجا تخلفي صورت گرفت بايد برخورد شود.
وي بزرگ‌ترين وظيفه دولت اسلامي را حفظ شئون اسلامي دانست و گفت: وظيفه نيروي انتظامي است که همان‌گونه که با متخلفان از قانون برخورد مي‌کند با متخلفان از احکام شرعي نيز برخورد کند.
علامه مصباح يزدي گفت: عده‌اي استدلال مي‌کنند که دين کار فرهنگي است و کار فرهنگي بايد با ملايمت همراه باشد پس دين نيز با ملايمت و محبت همراه است، اما بايد گفت اين مغالطه‌اي بيش نيست و صغراي اين قياس داراي اين مشکل است که هرچند در دين کار فرهنگي وجود دارد ولي همه احکام دين فرهنگي نيست بلکه دفاع، مجازات و قصاص هم در دين وجود دارد.
استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم گفت: در اجراي احکام خدا جاي عاطفه نيست و نبايد رأفتي در اجراي مجازات نشان داده شود.
وي با اشاره به مبناي غلط چنين ديدگاهي راجع به جايگاه دين در زندگي اجتماعي گفت: اگر دين همان است که غربي‌ها گفته‌اند اصلا براي چه انقلاب اسلامي شد و بسياري در اين راه کشته شدند، چرا که در زمان طاغوت هم از کاخ گلستان شاه، مجلس روضه‌خواني پخش مي‌شد.
وي با اشاره به اينکه جايگاه دين در جامعه يک مسأله زيربنايي است، گفت: اين مسأله بايد به خوبي تبيين شود چرا که هنوز برخي از نخبگان نيز قلمرو دين را نمي‌شناسند.
اين مراسم دوازدهم تيرماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates