11.08.2010

مذاکره با آمریکا، اختلاف نظر در راس حکومت

رادیوفرانسه: پس از آنکه علی اکبر ولایتی مشاور آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، شب گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی در سوریه، امکان مذاکره ایران با آمریکا را در باره پرونده هسته ای قابل تحقق ارزیابی کرد، ساعاتی بعد رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام آمادگی ایران را برای مذاکره با آمریکا انکار نمود.امیر طاهری روزنامه نگار مقیم انگلستان معتقد است که هیچ تردیدی نیست که آقای ولایتی خواستار مذاکره با آمریکا بوده و هست.

پس از انتشار این خبر دربرخی از خبر گزاریها و رسانه های خارجی و داخلی از جمله خبر گزاری ایلنا در ایران، عصر امروز سه شنبه دفتر مشاورت رهبری در امور بین الملل (علی اکبر ولایتی) اعلام نموده که این خبر توسط خبرگزاری فرانسه تحریف شده است. براساس گزارش خبرگزاری ایلنا دفتر مشاورت رهبری توضیح داده که علی اکبر ولایتی در پاسخ خبرنگاری پیرامون اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران گفته بود: “ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا نداریم، چون این کشور رفتارهای متناقضی را از خود نشان داده است…، با این حال، ایران هیچ گاه مذاکره را رد نکرده و این اختصاص به آمریکا ندارد….”

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز، سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت که “جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد وارد مذاکره دوجانبه با آمریکا شود و کسی نیز تا کنون این حرف را اعلام نکرده است.”

در همین حال منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک خبری با همتای کامبوجی خود در پاسخ پرسسش خبرنگاری در باره مذاکره ایران و آمریکا اعلام کرد که درخواستی از سوی ایران برای مذاکره با آمریکا مطرح نشده است.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه درنشست خبری امروز خود در خصوص فعاليت دومين آبشار سانتريفيوژها در مجموعه نطنز اظهار داشت: “رسانه هاي غربی در رابطه با بحث فعاليت صلح‌ آميز هسته اي ايران سعی می‌کنند موج ايجاد کنند”.
رامین مهمانپرست ادامه داد: “به دليل اين که آنها سوخت مورد نياز رآکتور تهران را تامين نکرده و در اختيار ما نگذاشته‌اند از همان زمان با هماهنگی و نظارت آژانس به غني سازي 20 درصدی اقدام کرديم. بنابراين موضوع جديدی اتفاق نيافتاده است”.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوري اسلامی ايران يادآور شد: “غنی سازی بيست درصد ی اورانيوم جزو فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌ای شناخته می‌شود و حق همه کشورهای متعهد به آژانس بين المللي انرژی اتمی می باشد”.

در باره این موضوع گفتگوئی انجام داده ایم با امیر طاهری روزنامه نگار مقیم لندن و نظر اورا در باره این تأییدها و تکذیب ها و همچنین وجود تضاد های واقعی بین مسئولان ارشد نظام اسلامی در باره مذاکره با آمریکا خواستار شده ایم.

امیر طاهری معتقد است که تکذیب دفتر مشاورت رهبری به نوعی تأیید خبر اولیه است با اضافات و حواشی بیشتر. در باره مذاکره با آمریکا ، آقای ولایتی در ماه گذشته طی یک سخنرانی در باره سیاست خارجی جمهوری اسلامی از سیاست دولت آقای محمود احمدی نژاد تلویحاً انتقاد نمود. در این سخنرانی آقای ولایتی تأیید نموده که ایران بر اساس منافع ملی خود باید آماده مذاکره و گفتگو با هر کشور و دولتی حتا آمریکا باشد. بدین ترتیب هیچ تردیدی نیست که آقای ولایتی خواستار مذاکره با آمریکا بوده و هست. این مطلب نیز در مذاکرات ایشان با رهبران سوریه مطرح شده و سوریها که مذاکرات خود را با آمریکا شروع کرده اند، به جمهوری اسلامی توصیه کرده اند که با آمریکا وارد مذاکره شود.

این مشکلات از آنجا سرچشمه میگیرد که آقای احمدی نژاد میخواهد که این مذاکرات زیر نظر وی انجام پذیرفته و دیگران در آن مداخله ننمایند…

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates