13.08.2010

موشک های آمریکایی برای کویت: مسابقۀ تسلیحاتی در منطقه؟

رادیوفرانسه: کویت مایل به خرید موشک های آمریکایی “پاتریوت” است. به عقیدۀ رضا تقی زاده، در حال حاضر، موج تازه ای از رقابت تسلیحاتی در آسیای مرکزی، حوزۀ خزر و حوزۀ خلیج فارس شکل گرفته است. در این میان کویت و برخی دیگر از کشورهای منطقه، نگران برنامه های نظامی و به ویژه اتمی ایران هستند…

وزارت دفاع آمریکا-پنتاگون- اعلام کرد که قصد دارد ٢٠٩ فروند از آخرین مدل موشک های پاتریوت (PATRIOT) به کویت بفروشد. این تصمیم باید به تصویب کنگره آمریکا برسد.
موشک پاتریوت را معمولاً یکی از پیشرفته ترین سیستم های دفاعی ضدموشک می دانند. موشک پاتریوت قادر است انواع موشک های بالیستیکی حامل سلاح های میکروبی و یا مجهز به کلاهک هسته ای را در آسمان هدف قرار دهد.

خبرگزاری های بزرگ می نویسند که کویت مایل است خود را در مقابل خطر ایران مجهز سازد.
در بیانیۀ آژانس تسلیحات آمریکا آمده است: “کویت برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از موشک های هوا به زمین دشمنان خود، نیاز به این سیستم دفاعی دارد”.
این بیانیه ادامه می دهد که فروش این موشک ها به کویت، “امنیت یکی از متحدان آمریکا را که عضو پیمان ناتو نیست، تأمین می کند”. در این بیانیه، کویت به عنوان کشوری معرفی شده که “همچنان عامل ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در خاورمیانه است”.

از طرف دیگر، آمریکا در تلاش است تا سیستم های ضدموشک خود را در اسراییل و امارات متحد عرب مستقر نماید. این در حالی است که روسیه نیز موشک های اس-٣٠٠ خود را در منطقۀ ابخاز قرار می دهد. و بالاخره در مرکز منطقه، جمهوری اسلامی ایران، مدام توان نظامی اش را به رخ “دشمنان” می کشد…

به عقیدۀ رضا تقی زاده، تحلیلگر سیاسی مقیم انگلستان، “موج تازه ای از رقابت تسلیحاتی در منطقه شکل گرفته… این رقابت با بزرگ کردن –یا بزرگ شدن- خطر نظامی ایران، تقویت می شود”.
این مسابقۀ تسلیحاتی در منطقه، ممکن است به نوعی تعادل، یا به گفتۀ رضا تقی زاده به “صلح مسلح” بینجامد. ولی در صورتی که یکی از کشورهای منطقه به سلاح اتمی دست یابد، این تعادل از میان خواهد رفت…

اما قبل از تشریح این موقعیت پیچیده، رضا تقی زاده دلایلی را توضیح می دهد که کویت را به خرید موشک های آمریکایی راغب کرده است:

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates