14.08.2010

آقای دوسیلوا همراهی با احمدی نژاد هزینه دارد!: «ایران»، موضوع داغ رقابت‌های انتخاباتی در برزیل

بازتاب: در همین حال در روزهای آخر هفته‌ ای که گذشت، هواپیمایی در سواحل ریو دوژانیروی برزیل به پرواز در آمده و پارچه‌ای که بر روی آن جمله ای را خطاب به رئیس جمهور ایران درج شده بود به نمایش گذارد، موضوعی که هرچند هدفش تخریب داسیلوا بود اما نکته قابل تاملش حضور پررنگ ایران در انتخابات آتی این کشور آمریکای لاتین را نشان می دهد/ برخی در برزیل معتقدند که تقاضای داسیلوا برای اعطای پناهندگی به یک زن ایرانی محکوم به اعدام در پاسخ به جوسازی های حزب رقیب بوده است.
سرویس بین الملل ـ در حالی که کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در برزیل مانده است، به نظر می رسد برای نخستین بار در تاریخ رقابت های انتخاباتی این کشور، نام و نوع رابطه با یک کشور خاورمیانه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار شده است.

به گزارش «تابناک»، روابط گرم برزیل و ایران از موضوعات داغی است که بر این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برزیل سایه افکنده است. رقبای انتخاباتی، لولا داسیلوا رییس جمهوری کنونی این کشور و حزب کارگر را متهم می‌کنند که با کشورهای خاصی بنای دوستی گذاشته و به سیاست‌های اقتدارگرایانه روی آورده‌اند.

در همین حال در روزهای آخر هفته‌ ای که گذشت، هواپیمایی در سواحل ریودوژانیروی برزیل به پرواز در آمده و پارچه‌ای که بر روی آن جمله ای را خطاب به رئیس جمهور ایران درج شده بود به نمایش گذارد، موضوعی که هرچند هدفش تخریب داسیلوا بود اما نکته قابل تاملش حضور پررنگ ایران در انتخابات آتی این کشور آمریکای لاتین را نشان می دهد.

این حساسیت ها از این روی ایجاد شده است که داسیلوا در یک سال اخیر با ورود به پرونده هسته‌ای ایران و حمایت از سیاست هسته ای ایران در قبال غرب، فضای جدیدی را در عرصه بین المللی ایجاد کرد و این موضوع به شدت بر سیاست داخلی برزیل تاثیر گذارد.

این در حالی است که، “خوزه سرا” کاندیدای حزب مخالف و رقیب داسیلوا بر این باور است که، حقوق بشر باید مسئله اصلی باشد، و همه چیز به حقوق بشر مربوط است. “سرا” داسیلوا را متهم می کند که با ایرانی روابطش را تقویت کرده و توسعه داده است که در موضوعاتی چون آزادی مطبوعات و سیاسیون مخالف دولت رفتار خوبی ندارد. حزب آقای “خوزه سرا”، دولت داسیلوا را متهم می‌کند که روابط برزیل با جهان غرب را فدای دوستی با حکومت‌هایی نظیر ونزوئلا، کوبا و ایران کرده است.

برخی در برزیل معتقدند که تقاضای داسیلوا برای اعطای پناهندگی به یک زن ایرانی محکوم به اعدام در پاسخ به جو سازی های حزب رقیب بوده است.

مخالفان، همچنین حزب کارگر حاکم را متهم می‌کنند که تحمل اندیشه مخالف را ندارد و به سانسور روی آورده است.

بر پایه این گزارش، اما در پاسخ به این اتهامات، “دیلمو روسف”، دستیار اول داسیلوا می‌گوید که سیاست‌های داسیلوا در مورد ایران بر پرهیز از جنگ در خاورمیانه استوار است. وی از سیاست‌های رییس جمهوری برزیل در قبال ایران دفاع کرد و گفت برزیل باید با همه کشورها روابط حسنه داشته باشد. خانم “روسف” همچنین اتهامات اقتدارگرایی و سانسور را که از سوی احزاب مخالف به حزب کارگر وارد شده رد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates